Jaguar Land Rover (JLR) har fått ett lån på 625 miljoner pund (ungefär 7,7 miljarder kronor) som ska stödja deras forskning, utveckling, och exportering av eldrivna fordon. Finansieringen kommer att fördelas över fem år och levereras av 12 kommersiella banker.
Den brittiska regeringen bistår med 500 miljoner pund till transaktionen. Mer specifikt kommer garanten på 80% från UK Export Finance (UKEF). Deras satsning Export Development Guarantee (EDG) har som mål att bidra till stora investeringar i brittiska exportörer.
– Vi vill att våra biltillverkare ska påskynda tillverkning av elfordon i Storbritannien, säger Anne-Marie Trevelyan, Storbritanniens handelsminister.
– Avtalet med UK Export Finance kommer att hjälpa Jaguar Land Rover att även fortsättningsvis kunna sälja det bästa Storbritannien har att erbjuda till världen. På samma gång kommer det att skapa jobb, förbättra tillverkning och höja nivån runt om i Storbritannien, fortsätter hon.
Stöd och hållbarhet
Lånet på 625 miljoner pund kommer att stärka JLR:s satsning på tillverkning av elfordon. En satsning som de planerar att investera omkring 2,5 miljarder pund i årligen. Tills mars 2026 förväntas den siffran att stiga till tre miljarder då biltillverkaren trappar upp fokuset på sin Reimagine-strategi. Elektrifieringsplanen, som tillkännagavs i februari 2021, har som mål att alla modeller ska finnas tillgängliga som elfordon vid slutet av decenniet. Det innebär enbart elektriska Jaguarer från och med 2025 och sex eldrivna Land Rovers inom de nästkommande fem åren.
– Jaguar Land Rover är tacksamma över att återigen få arbeta tillsammans med UK Export Finance på det nya EDG-programmet, säger Adrian Mardell, JLR:s ekonomichef.
– Det kommer att bli en stöttepelare för den betydande satsningen i vår övergång till att erbjuda en helt elektrifierad produktportfölj och nå vårt mål av nettonollutsläpp av koldioxid tills 2039, fortsätter han.
JLR är en av Storbritanniens största exportörer. Mellan 2020 och 2021 såldes över 80% av deras fordon till marknader utanför landet. JLR var det första brittiska företaget som deltog i EDG-programmet 2019 och har nu mottagit över en miljard pund i lån.
Begränsat med halvledare
Bekräftelsen på lånet kom strax efter att JLR rapporterat sitt finansiella resultat för sitt tredje kvartal. Biltillverkaren förklarade att deras produktion och försäljning fortsatt var ”kraftigt begränsad till följd av bristen på halvledare”. Mellan oktober och december registrerade de 80 126 sålda fordon, en nedgång på 13,6% från deras andra kvartal, mellan juli till september 2021, och 37,6% lägre än för samma period 2020.
– Samtidigt som bristen på halvledare har fortsatt att begränsa försäljningen det här kvartalet, så ser vi fortsatt en väldigt stor efterfrågan på våra produkter vilket försäkrar oss om våra fordons åtråvärdhet. Den globala orderboken har nått rekordnivåer och har stigit till otroliga 30 000 enheter för den nya Range Rovern innan leveranser ens har påbörjats det här kvartalet, säger Thierry Bolloré, VD för JLR.
– Vi fortsätter att verkställa vår Reimagine-strategi för att förverkliga företagets fulla potential och skapa nästa generations mest eftertraktade lyxbilar för de mest kritiska kunderna, fortsätter han.
– Jaguar Land Rover är en av Storbritanniens största biltillverkare. De ger försörjningsmöjlighet åt tusentals personer runtom i landet och deras framgång bygger på export, säger den brittiska utrikeshandelsministern, Mike Freer.
– UK Export Finance har säkrat ytterligare en stor investering i den brittiska bilindustrin som kommer att skydda jobb och prioritera hållbarhet, fortsätter han.
Elektriska närmanden
Den brittiska regeringen pekar ut sin lånegaranti som ett bevis på sin förpliktelse till en ”grön industriell revolution”. De investerar dessutom över 850 miljoner pund för att utveckla en leverantörskedja för miljövänligare fordon. De påstås redan har bidragit med omkring två miljarder pund till kommersiella investeringar i industrins exportkapacitet.
Det verkar som att det pågår en samordnad ansträngning för att stötta elbilstillverkningen i landet. Allt fler kunder stödjer elektrifiering och 2021 var historiens mest framgångsrika år för omsättning för elfordon. En pilotanläggning framställde nyligen litiumkarbonat från granit och återvinning av batterier är under utveckling. Men samtidigt tog den brittiska regeringen bort bidraget vid köp av elbil i december förra året, till bilindustrins stora frustration.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.