Bildkälla: BMW
BMW fortsätter att satsa på projekt inom elektrifiering och hållbarhet då de planerar att återinföra sig själva som en ledare inom elbilsteknologin. Biltillverkaren har kommit med en uppdatering gällande planen för deras fordonsserie Neue Klasse (Ny Klass), samtidigt som de vill fortsätta sina ansträngningar för att sänka koldioxidutsläpp.
Till följd av framgången av befintliga elbilsmodeller planerar BMW att införa 15 eldrivna fordon i sin produktion innan slutet av 2022. Det kommer att täcka omkring 90% av deras nuvarande bilklasser. 3-Serien och 5-Serien, tillsammans med X1:an och X3:an, kommer att få helelektriska versioner. Företaget kommer dessutom att lansera BMW i7 som en del av deras 7-Serie.
Tillsammans med deras varumärken Mini och Rolls-Royce, förväntar sig BMW Group att ha sålt omkring två miljoner elfordon tills slutet av 2025. Deras Neue Klasse har potentialen att påskynda marknadspenetrationen av elektromobilitet. Biltillverkaren förväntar sig att elfordon ska utgöra 50% av företagets globala försäljning tidigare än 2030.
Alla marknader kan inte upprätthålla elfordon
Innan årtiondets slut skulle BMW Groups årliga försäljning av elfordon överstiga 1,5 millioner enheter. Biltillverkaren konstaterar dock att detta är beroende av att den globala laddningsinfrastrukturen håller jämna steg med ökningen av fordon och den ökande efterfrågan från kunder.
Detta är en utmaning som alla biltillverkare ställs inför. Även om de åtar sig att bygga elfordon har inte alla länder runt om i världen den infrastruktur som krävs för att stödja dem. Därför kommer en viss utveckling av förbränningsmotorer att behöva bibehållas, annars kommer bilföretag att tvingas överväga att lämna vissa marknader.
Samtidigt som BMW driver på infrastrukturens expansion genom sitt arbete med Ionity är de medvetna om att elfordon kanske inte passar alla marknader. Följaktligen fortsätter OEM-företaget att utveckla ”högeffektiv konventionell drivteknik” medan de parallellt bidrar till koldioxidreduktion inom transportsektorn.
Den här nya generationen av diesel- och bensinmotorer erbjuder högre effektivitet, meddelar biltillverkaren. Utvecklingen har redan säkerställt att motortekniken tar ytterligare ett steg mot att minska utsläpp och förbättra luftkvalitet.
BMW siktar mot att ha levererat totalt 10 miljoner batterielfordon till kunder innan 2030. Vi det laget kommer Rolls-Royce att ha ett produktutbud som är helelektriskt. Mini är även de på väg mot en helelektrisk framtid, vilken kommer att ta vid under början av 2030-talet. Senare i år kommer varumärket att ge ett smakprov på den helt nya Mini-familjen, vilken enligt företagets beskrivning har ”känslan av en elektrifierad go-kart”, samt ett skarpt fokus på hållbarhet och minimal miljöpåverkan.
Vätgasbilar är fortsatt ett alternativ
Huruvida tekniken för vätgasbränsleceller (FCV) kommer att ta sig in på massmarknaden för personbilar återstår att se, men under sin årliga konferens bekräftade BMW sitt åtagande att utveckla drivlinan.
Biltillverkaren driver systematiskt på med sina planer att erbjuda FCV som ett ytterligare alternativ för hållbar transport. De har redan meddelat att även en elektrisk transmission baserad på vätgasbränsleceller är tänkbart för Neue Klasse.
– Vi ser vätgas-elektriska transmissioner som ett komplement till batteri-elektriska transmissioner, säger Oliver Zipse, ordförande för BMW:s styrelse.
– Det är det enda sättet för vår flotta att uppnå maximal påverkan för skyddandet av klimatet. Det är därför vi stödjer EU-kommissionens planer för att utöka antalet laddnings- och vätgasstationer längs europeiska motorvägar.
En liten grupp av BMW iX5 Hydrogen kommer att användas för demonstrationer och tester för första gången i år. Vätgasteknologin kan möta behovet hos de förare som saknar tillgång till laddinfrastruktur och regelbundet kör längre sträckor, förutsatt att vätgasen tas fram med hjälp av förnybar energi och att den nödvändiga infrastrukturen finns tillgänglig.
Zipse meddelade dessutom att den tyska biltillverkaren förbereder sig för att utveckla nästa generations vätgastransmissioner. Han tillade även att finansieringen från Viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (IPCEI) kan påskynda utvecklingen och industrialiseringen av denna extra transmissionsgeneration i Tyskland.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.