Artikel Nyheter

Kan förnybara drivmedel hålla liv i dieselbilsmarknaden?

Autovista24 | 11 mar 2022

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Dieselpump
Autovista24

Audi ökar miljöhållbarheten hos sina bilar utrustade med förbränningsmotor, framför allt sexcylindriga dieselfordon, genom att godkänna att de kan användas med det förnyelsebara bränslet hydrerade vegetabiliska oljor (HVO).

Bilar med V6-dieselmotorer upp till, och inklusive, 210kW (286 PS) som lämnar biltillverkarens fabriker från och med mitten av februari kan tankas med HVO-bränslet i enlighet med den europeiska standarden EN 15940. Det förnybara bränslet möjliggör för koldioxidreduktion på mellan 70%-95% jämfört med fossil diesel, meddelar Audi.

Därutöver har HVO godkänts i Europa för bilar med fyrcylindriga dieselmotorer, så som Audi A3, Q2 och Q3, som har tillverkats sedan juni 2021.

Det tyska varumärket har åtagit sig att sluta tillverka bilar med förbränningsmotorer. De sista förväntas rulla ut från produktionsband i Europa under 2033. Medan marknaden för dieselbilar har kollapsat så fortsätter försäljningen av begagnade dieselfordon på kontinenten att vara relativt stor. Audis godkännande för deras senaste fordonsmotorer kan göra det möjligt för dem att använda HVO i flera år framöver. Det göra sådana bilar mer miljömässigt hållbara och ett alternativ till elbilar.

Renare förbränning

En annan fördel med HVO är dess markant högre cetantal, vilket innebär en mer effektiv och renare förbränning i jämförelse med konventionell diesel.

– Då cetantalet för HVO är omkring 30% högre så är motorernas brännbarhet förbättrad, förklarar Matthias Schober, chef för utvecklingen av drivlinor för V-TFSI, TDI, och PHEV hos Audi.

– Den positiva effekten detta medför är särskilt märkbar när man kallstartar bilar. Vi testade effekten på diverse komponenter, prestanda och avgasutsläpp från fordon i specifika valideringstest innan vi godkände det.

Biltillverkaren har prioriterat de mest populära motortyperna för att så många kunder som möjligt ska kunna använda bränslet. Det är sannolikt att de här bilarna kommer att trafikera vägarna i Europa under en längre period, vilket ökar fördelarna med HVO under många år framöver.

HVO-diesel är tillgängligt från över 600 bensinstationer i Europa. De flesta återfinns i Skandinavien, där miljökrav är särskilt stränga. I Tyskland erbjuder endast ett fåtal bensinstationer HVO i dagsläget, men antalet ökar. Detta beror på att bränslestandarden EN 15940 ännu inte har upptagits i den tyska föreskriften för bränslekvalitet, till skillnad från i de flesta andra EU-länder.

Bränsle från matoljor

Källa: Audi

Audi har fått värdefulla insikter om tillverkningen av hållbart bränsle genom diverse pilotprojekt. Vätskorna används i hela Volkswagen (VW) Group och erbjuder även en viktig grund för utvecklingen av koncept för ett generellt hållbart energisystem.

Rest- och avfallsmaterial, så som olja som har använts inom matindustrin och restprodukter från jordbruksindustrin, används vid produktionen av HVO. Genom att integrera väte (hydrogenering), omvandlas oljorna till alifatiskt kolväte. Detta omvandlar egenskaperna hos de vegetabiliska oljorna och gör dem lämpliga till att användas i dieselmotorer. De kan blandas ut med konventionell diesel, i stället för fossila komponenter, eller så kan de användas outspädda som 100% rent bränsle.

HVO är ett bränsle från biomassa (BTL). Utöver det så finns det andra tillverkningsmetoder för syntetiskt dieselbränsle, så som gas-till-vätska (GTL) och el-till-vätska (PTL). Det sistnämnda kan framställas hållbart från förnybar elektricitet, vatten och koldioxid från atmosfären.

Som ett gemensamt namn för de här bränslena som regleras av EN 15940 används termen ”X till vätska” (XTL), där X:et står för den ursprungliga komponenten. Bränslepumpar som innehåller de här bränslena är markerade med den här symbolen. Godkända Audibilar kommer att ha ett XTL-klistermärke på insidan av tanklocket.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Du kan också vara intresserad av

Blomstrande marknader för begagnade bilar i Europa? Ja, men inte för alla drivlinor

03 sep 2021

Covid-19 har stimulerat efterfrågan på begagnade bilar men halvledarbristen har begränsat utbudet. Marknaden för begagnade bilar i Europa går utan tvekan utmärkt. Dr Christof Engelskirchen,...

BEV-registreringarna i Europa fortsätter att öka under tredje kvartalet

25 okt 2021

Officiella siffror visar att övergången till elektriskt laddningsbara fordon (EVS) tar fart när konsumenterna i EU fortsätter att välja mer miljövänliga bilar. Med regeringar över...

Ja, registrera mig för att få svenska nyheter och insikter

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Nationell bilinsikt, undersökningar och händelser - Skickas då och då av Autovista Inter-Global AB på svenska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.