Kia etablerar sig som en leverantör av hållbara mobilitetslösningar och har nyligen lanserat sitt första PBV-fordon (Purpose Built Vechicle), Niro Plus. Elbilen kommer att användas som utsläppsfri taxi i Sydkorea, och biltillverkaren räknar med att modellen kommer att lägga grunden till en viktig del av framtida transport.
Företaget vill rulla ut en serie av PBV-fordon innan slutet av 2025, med målet att bli en marknadsledare inom området innan slutet av årtiondet. Till dess kommer tillverkaren att anpassa nuvarande modeller för särskilda ändamål.
Niro Plus har utformats speciellt för taxitjänster, men den kan även användas som en vanlig bil av privata konsumenter för rekreationssyfte, så som campingresor. Kia presenterade först sin helt nya Niro vid 2021 Seoul Mobility Show i november 2021.
En version av Niro Plus som inte är utformad för taxitjänster kommer att göras tillgänglig på utvalda globala marknader under den andra halvan av 2022. Bilen kommer att finnas tillgänglig som elbil, laddhybrid och hybrid.
För att uppvisa Kias engagemang för en mer miljövänlig bilproduktion använder elbilen hållbara material framtagna av återanvända tapeter, eukalyptusblad och vattenbaserad färg. Kia har för avsikt att utöka mängden miljövänliga material. De har bland annat planer på att fasa ut användandet av djurläder i alla fordon.
Nya mobilitetsprodukter
– Kia omformar sin affärsstrategi för att fokusera på att popularisera elbilar och introducera nya mobilitetsprodukter som är anpassade till användare på marknader runt om i världen, säger Sangdae Kim, chef för Kia eLCV affärsavdelning. Niro Plus är vårt första kliv in i världen av PBV-fordon, en marknad som har stor potential för framtida utveckling.
Introduktionen av Niro Plus kommer efter lanseringen av Ray Van i februari, vilken har beskrivits som Sydkoreas första ensitsiga skåpbil som har utformats för att möta det växande behovet av leveranstjänster för smågods.
Kias första dedikerade PBV-fordon som kommer under 2025 kommer med all sannolikhet att vara ett mellanstort fordon, och Niro Plus hjälper Kia att ställa om till att bli en miljövänligare mobilitetsleverantör. Covid-19-pandemin har ökat behovet av leverans- och logistiktjänster och Kia siktar på att utöka sitt utbud från små PBV-fordon till stora som kan erbjuda ett alternativ till kollektivtrafik. Biltillverkaren planerar även för att deras fordon ska kunna fungera som mobila kontor.
Baserat på den första generationen Niro crossover EV, innehåller taximodellen av Niro Plus ytterligare förbättringar. Längden och höjden av Niro Plus taximodell har utökats med 10mm respektive 80mm. Kupén är större, tack vare slankare konstruktioner och tunnare säten. Även allt-i-ett-displayen har förbättrats, och Kia planerar att erbjuda trådlösa uppdateringar och tjänster.
Rengöring av havet
Som en del av Kias mål att bli en leverantör av hållbar mobilitet har biltillverkare även skrivit under ett sjuårigt samarbete med den gröna icke-statliga organisationen The Ocean Cleanup, som håller på att ta fram teknologi som kan avlägsna plast från världens hav.
Samarbetet är en av Kias företagsstrategier för att främja hållbara ansträngningar. Biltillverkaren siktar på att öka procenten av återanvänd plast till 20% innan 2030. Kia kommer att ge organisationen finansiellt stöd och på så sätt stödja rengöringsprojekt av hav och älvar. Insamlad plast kommer sen att användas till Kias produkter.
– Plast är i grund och botten inte ett dåligt material, men vi måste använda det ansvarsfullt, säger Boyan Slat, grundare och vd för The Ocean Cleanup. Vi bevisar att återanvänd plast kan användas på ett hållbart sätt.
Kias moderbolag Hyundai stöder liknande ändamål. Biltillverkaren har gått samman med den gröna organisationen Healthy Seas för att tackla havsförorening. Planen är att använda nylonen som hittas i återvunna fiskenät till att utrusta fordon med mer hållbara produkter.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.