Kias Niro har satt riktmärket för biltillverkarens utbud av elbilar. Den tidigare modellen, som går under namnet e-Niro, visade på Kias stora intresse för marknaden, och de har sedan dess lanserat EV6 och planerar för ytterligare modeller under de kommande åren.
Namnet Niro fortsätter att vara en central del av Kias planer för företagets elektriska framtid, vilket framgår av den senaste modellen. Niro EV följer det koreanska företagets nya designkoncept, med en texturerad grill som genomskärs av en slät list. Det är bakom listen som den elektriska laddningspunkten återfinns på elbils- och laddhybrids-versionerna.
Den bakre delen av Niro EV har en utsvängd stil, med smala LED baklyktor som sveper ner från taket och slutar mitt på karossen, medan den kurvade linjen fortsätter ner mot hjulhuset. Detta får bilen att se ut som att den är ett med vägen.
Aeroblade förhöjer stilen
Ytterligare ett tillskott i utformningen, Aeroblade, hjälper till med denna balansövning. Det består i praktiken av en vinge på vardera sida av bilen, mitt mellan taket och hjulhuset på C-stolpen återfinns en öppning med räfflor framför som hjälper till att leda luften. Det minskar vägbuller och förbättrar aerodynamiken, vilket bidrar till en ökad räckvidd. Aeroblade är dessutom ett designinslag och har en färg som kontrasterar mot den övriga karossen. Köpare kan dock välja att få hela bilen i samma färg.
Den stilrena och eleganta interiören är tillverkad från material av hög kvalitet och erbjuder en avslappnad miljö. Två 10.25” skärmar stöder styrning av funktioner och infotainment, med användarvänliga menyer och grafik som gör de mer lättanvända än vissa konkurrerande system. Klimatanläggningen hanteras med knappar och rattar, vilket gör det mindre komplext än vissa system där biltillverkare har valt att styra hela systemet med touch-funktioner.
Bilen erbjuder Vehicle-to-Load-teknik (V2L), vilket redan finns tillgängligt i Kia EV6. Tekniken gör det möjligt att koppla in enheter i ett vanligt eluttag i bilen. Praktikalitet går även att notera i bagaget som har en kapacitet på 475 liter, vilket är betydligt större än några av de konkurrerande modellerna.
Ökar räckvidden och priset
Kia Niro EV finns tillgänglig som hybrid, laddhybrid och elbil. Elbilsmodellen erbjuder en räckvidd på 460 km med en batterikapacitet på 64.8 kWh. Medan det är starkare än vissa av konkurrenterna så hade modellen med fördel kunnat haft ett större batteri och längre räckvidd; särskilt då elbilsmarknaden fortsätter att expandera och större modeller vinner på att ha en räckvidd på över 480 km. Detta kan också vara ett hinder för förare av tjänstebilar som är i behov av längre räckvidd.
Med den nya modellen har priserna stigit. Det är särskilt markant om man jämför med föregångaren e-Niro. Den är nu dyrare än vissa av sina närmsta konkurrenter, och även om utformning, material och användbarhet har förbättrats så räcker det kanske inte för att köpare ska överväga det högre priserna. Kia erbjuder dock sju års garanti för Niro EV, vilket kommer att erbjuda en viss trygghet för de som funderar på att köpa en modell som är tre till fyra år gammal.
CUV-klassens konkurrenskraftighet ökar allt eftersom biltillverkare tar fram nya modeller och särskilt allt eftersom elbilar ökar i popularitet. Då den är en vidareutveckling av sin tidigare generation har Kia Niro EV chansen att glänsa, med förbättrat utseende, bättre köregenskaper samt med en ökad kännedom om märket på elbilsmarknaden.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.