Volkswagens ID.-sortiment är nu ett väletablerat elektriskt undermärke och det är ingen hemlighet att flertalet nya modeller ska lanseras tillsammans med de redan populära ID.3 och ID.4. Den nya ID.5 förväntas hålla uppe intresset för VW:s pågående elektrifiering av varumärket.
Vid en första anblick är ID.5 en tilltalande och spektakulär bil, men den är samtidigt inte alltför annorlunda från ID.4 i sin design. Den mest påtagliga skillnaden hos exteriören är takets kupé-liknande sluttning ner mot den bakre spoilern som skapar en illusion av att bilen är mindre och mer slimmad än en vanlig SUV. Den lägre takhöjden inkräktar inte på det invändiga utrymmet, utan det finns fortfarande gott om plats även för den längsta av baksätespassagerare.
Bilen är också praktisk. Bagageutrymmet är större än hos ID.4, dock endast med sex liter. Interiören är öppen och rymlig, och en låg central tunnel skapar optimalt med utrymme för passagerarna i baksätet. Volkswagens ID.5 använder sig av biltillverkarens programvara version 3.0, vilken erbjuder bättre vägbeskrivningar, snabbare svarstid hos den 12 inch stora infotainment-displayen, samt förbättrad laddningsprestanda.
När det kommer till drivlinor och laddning har 77 kWh-batteriet en räckvidd på upp till 520km, enligt siffror från WLTP. ID.5 kommer att finnas tillgänglig i tre varianter: The Pro, Pro Performance och GTX. Den sistnämnda är utformad som en nick till GTI-märket som har använts på VW:s sportiga bensin- och dieselbilar. Pro-version har 128 kW/174 hk, Pro Prestanda-version har 150 kW/204 hk och den fyrhjulsdrivna GTX-versionen har 220 kW/299 hk. Men utan bakre bromsskivor är accelerering och inbromsning inte lika effektiv som hos vissa av bilens rivaler.
Alla likheter är inte tilltalande
ID.5 har mycket gemensamt med ID.4, den är huvudsakligen en sportig uppgradering av den äldre och mer etablerade modellen. Tyvärr så är det inte enbart positiva saker som bilarna har gemensamt. Materialen som använts till interiören är av lägre kvalitet än vad användare är vana vid från Volkswagens bensin- och dieselbilar. Precis som med ID.4 och ID.3 har biltillverkaren varit frikostig med plastiga ytor på insidan av ID.5. Det bidrar inte till en premium-känsla, vilket är synd hos en bil som kostar såpass mycket.
Utformningen av reglagen runt föraren är inte heller ideala. Klimatstyrning sköts via infotainmentsystemets touchskärm och kräver flera steg för att genomföra. Det är också lätt att man stöter åt de rörelsekänsliga skjutreglagen under skärmen när man justerar inställningar på touchskärmen. Att flytta funktioner till den digitala världen gör det möjligt för biltillverkare att utöka omfattningen av Over-the-Air-uppdateringar och On-demand-funktioner. Distraktionen som det medför, då förare behöver fokusera mer på en skärm än vägen framför sig, är dock ifrågasatt.
Programvaran 3.0 gör det dock möjligt för Volkswagen att vidareutveckla vissa av funktionerna som finns hos ID.4. Det inkluderar svartbaserade filrekommendationer och Park Assist Plus med minnesfunktion, vilken på egen hand kan följa tidigare parkeringsprocesser efter att de har sparats.
Är varumärkeskännedom tillräckligt?
Volkswagen har en stark varumärkeskännedom på de största europeiska marknaderna i den senaste lanseringsrapporten, vilket hjälper restvärden. Undermärket ID. har visat sig vara populärt bland konsumenterna och även om modellerna just har börjat dyka upp på begagnatmarknaden så är det sannolikt att intresset kommer att finnas även hos de som inte är på jakt efter en ny bil.
I slutändan är ID.5 en sportigare variant av ID.4, och det återstår att se om det kommer att räcka för att övertyga köpare om att välja den här modellen över sin stallkamrat eller bonusfamiljemedlemmarna Skoda Enyaq och Enyaq Coupé. Medan ID.-familjen fortsatt är populär så är nya modeller på intåg, med förhoppningen om att dra nytta av Volkswagens elektrifierade framgång på massmarknaden. Med andra ID.-modeller på väg så är förhoppningen att de här bilarna inte bara ska jämföras med konkurrenter, utan även med varandra.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.