insight News

Utvärdering av avancerat förarstödsystem med Euro NCAP

Autovista24 | 07 jul 2022

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Bilindustrin har uppnått flertalet milstenar för säkerhet. Säkerhetsbälten, krockkuddar och deformationszoner har alla hjälpt till att rädda liv. Men varför nöja sig med reaktiva åtgärder när proaktiva funktioner kan hjälpa till att undvika kollisioner?

Avancerade förarstödsystem (ADAS) verkar kunna lova just det. Men teknologin behöver utvärderas noggrant för att industrin ska veta vad som fungerar. Här kliver Euro NCAP in i bilden. Autovista24:s biträdande redaktör Tom Geggus och Adriano Palao, teknisk chef för ADAS och självkörande fordon hos Euro NCAP, diskuterar framtiden för bilsäkerhet.

Prenumerera på Autovista24:s podcast och lyssna på tidigare avsnitt på AppleSpotifyGoogle Podcasts eller Amazon Music.

Sammanfattning av avsnittet

Synonymt med slowmotion-videor av krocktest, så är Euro NCAP kända för sina praktiska tillvägagångssätt när det kommer till att testa bilsäkerhet. Palao förklarade att Euro NCAP siktar på att främja säkerhetssystem som överskrider minimikraven för typgodkännande.

Då alltmer avancerad självskörande teknik skapar nya förutsättningar för bilar så har den internationella organisationen utvärderat och rangordnat avancerade förarstödsystem. – Körsäkerhetstesten är uppdelade inom områden för oskyddade trafikanter och säkerhetsassistans, berättade Palao.

Skydd för oskyddade trafikanter inkluderar tester av automatiska nödbromsar (AEB) för gångtrafikanter, cyklister och från nästa år även motorcyklar. Säkerhetsassistansen hanterar i stället car-to-car AEB, system för hastighetsstöd, körfältshjälp och övervakning av förarens tillstånd.

Euro NCAP testade nyligen de avancerade förarsystemen i Nissan Qashqai, Volkswagen ID.5, Polestar 2 och Jaguar I-Pace. Resultaten uppvisade den snabba takt i vilken självkörande säkerhetsteknik utvecklas. Ännu mer imponerande var det att ett av de bäst presterande fordonen som testades även var ett av de mest prisvärda. – Jag tycker att det är imponerande att ett av de mest prisvärda fordonen i testet fick högsta poäng både i stjärnklassificering och i assisted driving-gradering, kommenterade Palao.

Men Euro NCAP är inte begränsade till att enbart testa personbilar. Till följd av en lavinartad ökning i intresse under Covid-19 så undersöks även ADAS:en som förkommer i lätta motorfordon. – Då mängden lätta motorfordon ökar runt om i världen anser Euro NCAP att det är av yttersta vikt att inkludera den sortens fordon i bedömningssystemet. De som ansvarar för fordonsflottorna förstår vikten av säkerhet för sina företag, sade Palao.

Euro NCAP kritiserades nyligen i en artikel om körfältshjälpsteknologi i Carwow. I den förekom ett citat från Matthew Avery, styrelseledamot för Euro NCAP och chef för strategisk forskning hos Thatcham Research, där han sa att säkerhetsorganisationens tester hade lett till att biltillverkare utrustar med ”spårkänslig” teknik. Palao förklarade organisationens ställning och sa att Euro NCAP:s bedömning av körfältshjälp är relevant på grund av risken som finns i oavsiktlig avvikelse från vägbanan och eventuella resulterande kollisioner.

När han blickar framåt mot deras färdplan för 2030 kunde Palao även ge en smygtitt på vad som komma ska för Euro NCAP. Efter att ha träffat bilföretag har säkerhetsorganisationen övervägt effekterna av högre nivåer att automatisering och fordonssäkerhet i sin helhet.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Ja, registrera mig för att få svenska nyheter och insikter

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Nationell bilinsikt, undersökningar och händelser - Skickas då och då av Autovista Inter-Global AB på svenska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.