Europas marknad för begagnade bilar höll ställningarna mellan första och tredje kvartalet, endast fyra av dess fem stora marknader såg ensiffriga nedgångar. Detta står i skarp kontrast till nybilsmarknaden som fortsätter att kämpa på grund av ett antal utmaningar.
Frankrike, Spanien och Storbritannien
Av de fem stora europeiska marknaderna visade tre siffror över -5% för begagnade bilar mellan januari och september 2021 jämfört med samma period 2019. Utveclingen i Frankrike var speciellt bra med 4 575 036 affärer vilket var en ökning med 6,1% enligt AAA-data. Det här står i skarp kontrast mot nedgången på 23,2% inom nybilsförsäljningen under samma period.
Affärer med begagnade bilar och nybilsregistrering, procentuell förändring januari-september 2019 jämfört med 2021
Affärer med begagnade bilar i Storbritannien sjönk med endast 3,9% mellan första och tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2019. Det här är ett relativt bra resultat jämfört med landets nybilsmarknad som sjönk med 29,3% under samma tidsperiod. ”Trots att marknaden för begagnade bilar minskade under tredje kvartalet innebär rekordförsäljning tidigare under året, särskilt under andra kvartalet, att marknaden fortsätter peka uppåt vid årsslutet,’ förklarade Mike Hawes, vd för SMMT.
”Med tanke på omständigheterna, med den globala pandemin som orsakar en brist på halvledare som behövs för att producera nya fordon, vilket hämmar marknaden för nya bilar, kommer affärer med begagnade bilar också alltid att bli lidande. Detta är särskilt oroande eftersom förnyelse av bilflottan – av både nya och begagnade fordon – är avgörande om vi ska ta itu med problem med luftkvalitet och koldioxidutsläpp, tillade han.
Spaniens marknad för begagnade bilar utvecklades också relativt bra, en minskning med 4,3% under årets första nio månader, jämfört med samma period 2019. Antalet nybilsregistreringar sjönk samtidigt med 32,9% under samma period, visade GANVAM’s data.
Tyskland och Italien
På andra håll i Europa var det inte riktigt lika positivt. Italiens marknad för begagnade bilar sjönk med 17,3% mellan januari och september 2021, jämfört med två år tidigare. Detta motsvarade nästan en nedgång på 20,6% som dess nybilsmarknad drabbades av under samma period enligt ANFIA.
I Tyskland visade samtidigt de senaste siffrorna från Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bara en minskning med 6,7% i affärer med begagnade bilar under rapportperioden jämfört med 2019. Men precis som i Frankrike, Spanien och Storbritannien stod detta i starkare kontrast till landets nybilsmarknad, som sjönk med 27,4% mellan januari och september.
Minskat restvärdestryck
Den mer positiva utvecklingen på majoriteten av Europas fem stora marknader för begagnade bilar stödjer Autovista Groups förutsägelse som presenterades i början av året om att restvärdena står inför ett minskat tryck under 2021. Ett fortsatt varierande antal affärer och en ojämn ekonomisk framtid gör att detta sannolikt kommer att fortsätta eftersom konsumenterna letar efter ett kostnadseffektivt sätt att resa som inte innebär transporter med kollektivtrafik.
Autovista24:s senaste Monthly Market Update (MMU) visar att konsumenter byter till begagnade fordon i stor mängd, med tanke på de högre priserna och långa leveranstiderna för nya bilar. Den ökade efterfrågan på nyare begagnade modeller faller till och med över till äldre, eftersom restvärdet på tre år gamla modeller återigen höjdes i oktober.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24