Artiklar Nyheter

Mercedes-Benz övergår till agentmodellen för försäljning i Europa

Autovista24 | 14 jan 2022

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Mercedes-Benz har ingått ett avtal med European Association of Mercedes-Benz Dealers (FEAC) om att införa en agentmodell i Europa. Biltillverkaren vill förändra förhållandet till sina försäljningspartners och tänker gradvis införa agentmodellen på flera kärnmarknader.

Agentmodellen är redan tillgänglig i Sverige, Österrike, Sydafrika och Indien. Företaget räknar med att lansera den i Storbritannien och på hemmamarknaden Tyskland under 2023. Den nya försäljningsmodellen kommer att fokusera på ett sömlöst nätverk mellan alla kontaktpunkter, vilket ger Mercedes-Benz möjlighet att ägna sig åt direktförsäljning till konsumenter.

Med agentmodellen utvecklas återförsäljare från butikssäljare till agenter som förblir den fysiska kontaktpunkten med konsumenten. Enligt denna modell blir OEM-företaget återförsäljare och därmed avtalspartner. Även om återförsäljarna förblir centrala för Mercedes-Benz kommer biltillverkaren, och inte återförsäljaren, att ingå försäljningsavtal med kunderna.

Återförsäljarna kommer endast att agera som mellanhand och får provision för sina tjänster. Något som i sin tur gör det lättare för tillverkaren att kombinera onlineförsäljning och fysisk försäljning, vilket ger OEM-företagen bättre möjligheter att kontrollera priserna.

Mercedes-Benz berättade för Autovista24 att agentmodellen skulle göra det möjligt för avtalspartnerna att fokusera på sina kärnverksamheter, medan försäljningscentret skulle ge mer stöd genom att utföra operativ verksamhet, såsom distribution, fakturering och marknadsföring.

Agentmodellen ska stå för hälften av nybilsförsäljningen

– Vår målsättning är att vi ska uppnå en ännu starkare kundlojalitet till vårt varumärke, Mercedes-Benz, runt om i hela världen. Vi har nu nått en viktig milstolpe för oss och våra partners i Europa. Utgångspunkten för att förändra vår försäljningsmodell är våra kunders förändrade beteende i en digital värld, säger Britta Seeger, styrelseledamot i Daimler (moderbolag till Mercedes-Benz), som ansvarar för försäljning.

– Agentmodellen hjälper oss att skapa ett smidigt nätverk mellan alla kontaktpunkter. Vi har ambitiösa mål som vi vill uppnå tillsammans med våra försäljningspartners: i slutet av 2023 ska mer än hälften av de nya Mercedes-Benz-bilarna som finns tillgängliga i Europa säljas via agentmodellen.

Fler tillverkare inför agentmodeller bland sina återförsäljare för att anpassa sig till den ökande efterfrågan från kunder som byter mellan online- och offline-kanaler under köpprocessen. Förra året enades alla Volkswagens återförsäljare om en ny försäljningsmodell för biltillverkarens ID.-familj, vilken består av eldrivna fordon (BEV). Nyligen bekräftade Stellantis att de, med början under 2023, kommer att inleda en omstrukturering av sitt europeiska återförsäljarnätverk, vilket kommer att omfatta deras premiummärken Alfa Romeo och Lancia.

En undersökning genomförd av managementkonsultföretaget Roland Berger fann att agentmodeller kan fungera som en ”gyllene medelväg” mellan direkt och indirekt försäljning. Detta skulle göra det möjligt för OEM-företag och återförsäljare att dra nytta av en mer centraliserad försäljningsmodell, vilket sammantaget skulle kunna minska tillverkarens distributionskostnader med 1–2 procentenheter på kort sikt och upp till 10 procentenheter på lång sikt.

Ett förutsägbart ramverk

Mercedes-Benz säger att agentmodellen ger kunder större valfrihet och erbjuder dem möjligheten att utbyta idéer med produktexperter i återförsäljarnätet, samtidigt som de kan ingå ett köpekontrakt online. Konsumenterna ges också möjligheten att enkelt komma i kontakt med försäljningspartners både digitalt och fysiskt. Andra fördelar för kunderna är ökad pristransparens och ett större utbud av fordon online.

– Med detta avtal skapar vi ett tydligt och förutsägbart ramverk för den europeiska försäljningen. Tillsammans med tillverkaren möter vi proaktivt förändrade marknadsförhållanden för att fortsätta att ligga steget före konkurrenterna och för att säkra investeringarna och företagets värde för agenterna i framtiden, säger Friedrich Lixl, FEAC:s ordförande.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Länder ska registrera ett hållbarhetslöfte kring elbilars batterier

16 nov 2021

Biltillverkare över hela världen kan snart krävas på intyg om att batterierna i deras elektriskt laddningsbara fordon (EV) ska hålla en viss standard som lovar...

Volkswagen planerar att bygga en ny sajt för konceptbilen Trinity

12 nov 2021

Biltillverkaren Volkswagen (VW) har för avsikt att bygga en ny fabrik nära sitt tyska huvudkontor i Wolfsburg, där de planerar att tillverka en konceptbil som...

Bosch skapar en europeisk leverantörskedja för halvledare

11 nov 2021

Den tyska teknikkoncernen Bosch, en av världens största leverantörer till fordonsindustrin, arbetar med att lösa den förödande krisen för komponentbristen som har ökat biltillverkarnas problem....

Ja, registrera mig för att få pan-europeiska nyheter och insikter från Daily Brief

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Daily Brief: nyheter och insikter från hela Europa - Dagliga nyheter från Autovista Limited, på engelska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.