insight News

Europas marknad för begagnade bilar står stabilt under de första tre kvartalen

Autovista24 | 16 nov 2021

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

grafisk bild

Europas marknad för begagnade bilar höll ställningarna mellan första och tredje kvartalet, endast fyra av dess fem stora marknader såg ensiffriga nedgångar. Detta står i skarp kontrast till nybilsmarknaden som fortsätter att kämpa på grund av ett antal utmaningar.

Frankrike, Spanien och Storbritannien

Av de fem stora europeiska marknaderna visade tre siffror över -5% för begagnade bilar mellan januari och september 2021 jämfört med samma period 2019. Utveclingen i Frankrike var speciellt bra med 4 575 036 affärer vilket var en ökning med 6,1% enligt AAA-data. Det här står i skarp kontrast mot nedgången på 23,2% inom nybilsförsäljningen under samma period.

Affärer med begagnade bilar och nybilsregistrering, procentuell förändring januari-september 2019 jämfört med 2021

Affärer med begagnade bilar i Storbritannien sjönk med endast 3,9% mellan första och tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2019. Det här är ett relativt bra resultat jämfört med landets nybilsmarknad som sjönk med 29,3% under samma tidsperiod. ”Trots att marknaden för begagnade bilar minskade under tredje kvartalet innebär rekordförsäljning tidigare under året, särskilt under andra kvartalet, att marknaden fortsätter peka uppåt vid årsslutet,’ förklarade Mike Hawes, vd för SMMT.

”Med tanke på omständigheterna, med den globala pandemin som orsakar en brist på halvledare som behövs för att producera nya fordon, vilket hämmar marknaden för nya bilar, kommer affärer med begagnade bilar också alltid att bli lidande. Detta är särskilt oroande eftersom förnyelse av bilflottan – av både nya och begagnade fordon – är avgörande om vi ska ta itu med problem med luftkvalitet och koldioxidutsläpp, tillade han.

Spaniens marknad för begagnade bilar utvecklades också relativt bra, en minskning med 4,3% under årets första nio månader, jämfört med samma period 2019. Antalet nybilsregistreringar sjönk samtidigt med 32,9% under samma period, visade GANVAM’s data.

Källa: GANVAM (Autonomous regional data is reported compared with 2020)

Tyskland och Italien

På andra håll i Europa var det inte riktigt lika positivt. Italiens marknad för begagnade bilar sjönk med 17,3% mellan januari och september 2021, jämfört med två år tidigare. Detta motsvarade nästan en nedgång på 20,6% som dess nybilsmarknad drabbades av under samma period enligt ANFIA.

I Tyskland visade samtidigt de senaste siffrorna från Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bara en minskning med 6,7% i affärer med begagnade bilar under rapportperioden jämfört med 2019. Men precis som i Frankrike, Spanien och Storbritannien stod detta i starkare kontrast till landets nybilsmarknad, som sjönk med 27,4% mellan januari och september.

Minskat restvärdestryck

Den mer positiva utvecklingen på majoriteten av Europas fem stora marknader för begagnade bilar stödjer Autovista Groups förutsägelse som presenterades i början av året om att restvärdena står inför ett minskat tryck under 2021. Ett fortsatt varierande antal affärer och en ojämn ekonomisk framtid gör att detta sannolikt kommer att fortsätta eftersom konsumenterna letar efter ett kostnadseffektivt sätt att resa som inte innebär transporter med kollektivtrafik.

Autovista24:s senaste Monthly Market Update (MMU) visar att konsumenter byter till begagnade fordon i stor mängd, med tanke på de högre priserna och långa leveranstiderna för nya bilar. Den ökade efterfrågan på nyare begagnade modeller faller till och med över till äldre, eftersom restvärdet på tre år gamla modeller återigen höjdes i oktober.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

VW:s trådlösa mjukvaruuppdatering för elfordon utökar räckvidden och tillför nya funktioner

08 apr 2022

Volkswagen (VW) kommer att genomföra en stor trådlös mjukvaruuppdatering för sina ID.-elfordon. Den kommer att inkludera större laddningskapacitet som kan utöka elbilarnas räckvidd. Den har...

Mercedes-Benz övergår till agentmodellen för försäljning i Europa

14 jan 2022

Mercedes-Benz har ingått ett avtal med European Association of Mercedes-Benz Dealers (FEAC) om att införa en agentmodell i Europa. Biltillverkaren vill förändra förhållandet till sina...

Länder ska registrera ett hållbarhetslöfte kring elbilars batterier

16 nov 2021

Biltillverkare över hela världen kan snart krävas på intyg om att batterierna i deras elektriskt laddningsbara fordon (EV) ska hålla en viss standard som lovar...

Ja, registrera mig för att få svenska nyheter och insikter

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Nationell bilinsikt, undersökningar och händelser - Skickas då och då av Autovista Inter-Global AB på svenska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.