Biltillverkaren Volkswagen (VW) har för avsikt att bygga en ny fabrik nära sitt tyska huvudkontor i Wolfsburg, där de planerar att tillverka en konceptbil som kan tävla med rivalen Tesla. Företaget sa att det går framåt med omvandlingen av deras huvudfabrik eftersom de har satt upp det ambitiösa målet att bli en världsledande tillverkare av elfordon.
Den nya fabriken ska användas för att bygga VW:s Trinity, en eldriven sedan med en SAE självdriven standard på nivå 4, som biltillverkaren planerar att lansera 2026. Produktionstiden ska bara ta 10 timmar, och Trinity-modellen sätter nya VW-standarder för räckvidd, laddningshastighet och digitalisering. Den korta produktionstiden matchar ambitionerna hos Tesla, som vill tillverka fordon på 10 timmar i sin planerade fabrik i Grünheide, nära Berlin.
Styrelsen måste fortfarande godkänna planen under de kommande veckorna, men VW bekräftade för Autovista24 att olika platser i närheten av Wolfsburg övervägs. Ett slutgiltigt beslut har ännu inte fattats.
Djärva planer
”Wolfsburg är symbolen för Volkswagens globala makt. Men konkurrenstrycket ökar, inte minst utanför vår egen dörr. Vi måste göra Wolfsburg redo för framtiden nu. Det innebär att tänka modigt, på ett nytt och entreprenöriellt sätt”, säger Ralf Brandstätter, vd för varumärket VW.
Företaget vill förvandla Wolfsburg till ett centrum som också fokuserar på framtidens mobilitet. Nya modeller som Trinity kommer att produceras med färre varianter, där hårdvaran till stor del är standardiserad. VW säger att fordonen då kommer att ha ”nästan allt ombord”, vilket ger kunderna gott om ”on demand”-funktioner. Sammantaget kommer detta att minska komplexiteten i produktionen avsevärt.
Företagsrådets ordförande Daniela Cavallo välkomnade beslutet att bygga en ny fabrik, efter en konflikt med VW:s vd Herbert Diess. VD:n hade anklagats för att sprida rädsla genom att varna för stora nedskärningar av jobb som snabbare produktionstider kan kräva. Diess har dock försökt lämna en rättelse till företagsrådet och berättade nyligen för personalen att det inte fanns några planer på att ta bort 30 000 jobb.
”Planerna för den nya Trinity-fabriken är djärva och därför helt rätt att genomföra. Vi säkrar sysselsättningen här genom att bygga en andra fabrik i Wolfsburg, säger Cavallo. ”Vi säkerställer också tydliga framtidsutsikter och på lång sikt en årlig produktion i det höga sexsiffriga intervallet.”
Företaget vill också modernisera sin huvudanläggning och testar för närvarande ett lokalt 5G-nätverk för produktionsverksamheten i Wolfsburg, som syftar till att på sikt konvertera sina anläggningar till smarta fabriker. Om detta pilotprojekt blir framgångsrikt avser biltillverkaren att rulla ut 5G-teknik för industriell serieproduktion i framtiden. Detta kan ha stor effekt på produktionsprocesser, men också nya affärsmodeller och erbjudanden.
”Med vår plan för Wolfsburg ger vi denna traditionella plats ett bindande långsiktigt perspektiv”, tillade Brandstätter. ”Det är bra för Volkswagen, bra för våra anställda, bra för regionen. Det visar att omvandling i Tyskland som industriort är möjlig. Denna omvandling kommer dock bara att fungera om den är ekonomisk. För att göra detta behöver vi ett omfattande lokaliseringspaket som vi kommer att diskutera med företagsrådet.”
Den tyska biltillverkaren lämnade nyligen sitt resultat för tredje kvartalet där de minskade sina förväntningar på leveranser eftersom de kämpar för att möta efterfrågan på grund av den pågående halvledarbristen som har påverkat fordonsindustrin. Bolaget sänkte också försäljningsförväntningarna och varnade för att risken för ”flaskhalsar” i utbudet av halvledare har intensifierats sedan andra halvåret. Leveranserna för i år förväntas nu ligga i linje med 2020.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24