Ett av Kinas snabbast växande företag, Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), har lanserat en tjänst för byte av batterier på sin hemmamarknad. Den låter kunder byta batteri i elfordon på en minut.
Företaget meddelade nyheten vid ett lanseringsevent där de presenterade den nya tjänsten och dess namn – EVOGO. Modullösningen för batteribyte bygger på batteriblock, stationer för snabba batteribyten och en app. Tjänsten kommer till att börja med att lanseras i tio städer i Kina, vilka alla främjar infrastuktursutveckling genom att bland annat uppföra stationer för laddning och batteribyten.
Byten av batterier är vanligare i Kina än i resten av världen. Biltillverkaren Nio planerar att tills 2025 utöka sitt nätverk av stationer för batteribyte från 700 till 800. Men tjänsten får även fäste på andra håll. Tillverkaren ingick nyligen ett samarbete med Shell för att introducera stationer för batteribyte i Europa i ett pilotprojekt som tar avspark under 2022.
Batteri som en delad produkt
– Vi ser batteriet som en delad produkt, snarare än en konsumentprodukt för enskilt bruk, säger Chen Weifeng, VD för CATL:s dotterbolag Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd. Han tillade att den nya produkten kan hjälpa elbilsförare att undvika räckviddsångest, ta bort ”besväret” med att ladda batterierna, samt sänka höga inköps- och driftkostnader.
Deras massproducerade batteri, vars design liknar en chokladkaka, har tagits fram särskilt med tanke på delning av elbilsbatterier. Det kan uppnå en energitäthet för vikt på över 160 Wh/kg och för volym 325 Wh/L, vilket gör det möjligt att köra 20 mil på ett batteriblock.
CATL ger kunderna möjlighet att låna ett till tre batteriblock vid bytesstationerna, beroende på vilken räckvidd som krävs. Ett batteriblock räcker normalt sett för stadskörning, men för längre resor rekommenderar tillverkaren två till tre batteriblock.
Batterierna är kompatibla med många batteridrivna fordon från olika OEM-företag och passar ett stort utbud av fordon, från stadsbilar, småbilar och mellanstora bilar till lastbilar.
Kompatibilitet och konkurrens
– Stationerna för batteribyte understryker hög kompatibilitet, behovsbaserad uthyrning av batterier och komplettering med laddstationer. Med en storlek motsvarande tre parkeringsplatser kan en EVOGO-station förvara upp till 48 Choco-SEB:s (batteriblock). Den möjliggör byten av ett block på en minut, vilket gör det möjligt för kunder att ha tillgång till fulladdade batterier närsomhelst och utan att behöva vänta någon längre stund. EVOGO tillhandahåller dessutom ett stort utbud av olika bytesstationer som passar olika regioners klimat, säger CATL.
Företaget lanserades för tio år sedan och har snabbt blivit en favorit bland investerare, vilket ger Kina ett försprång vad gäller elbilsbatterier. De förser många av världens biltillverkare med batterier, bland annat Volkswagen, BMW och Tesla. New York Times konstaterade att CATL dominerar en tredjedel av den globala marknaden för elbilsbatterier och att deras största konkurrent är LG. Men konkurrensen tätnar då biltillverkare fortsätter att ge sig in på marknaden för batterier genom att tillverka sina egna eller investera i olika företag för att diversifiera leverantörskedjan.
Förra året lät Geely, Volvo Personvagnars moderbolag, meddela att de fram till 2025 planerar att globalt uppföra 5,000 stationer för batteribyte. Vid 2021 Wuzhen Internet Conference visade företaget upp teknologin som ligger bakom tjänsten och hela processen tog mindre än en minut. Tesla har tidigare utforskat batteribyte, men la den planen åt sidan för att i stället fokusera på sitt nätverk av snabbladdare.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.