Under 2021 öppnade rekordmånga vätgasstationer runt om i världen. Det innebär att det nu finns möjlighet till att tanka vätgas i 33 länder.
Globalt tillkom totalt 142 stationer. Av dessa öppnade 37 i Europa, 89 i Asien och 13 i USA. Siffrorna kommer från den 14:e årliga utvärderingen av H2stations.org, en informationstjänst från Ludwig-Bölkow-Systemtechnik (LBST).
Det finns totalt 685 vätgasstationer i drift globalt. Under de kommande månaderna planeras ytterligare 252 att tas i drift. Ungern och Slovenien är bland de senaste länderna att erbjuda tankstationer för vätgas. Särskilt nämnvärda är Spanien och Nya Zeeland, där det för första gången kommer att öppnas flera stationer.
Teknologin för vätgas som drivmedel befinner sig i ett tidigare utvecklingsstadium än elektriska drivlinor. Detta beror delvis på behovet för biltillverkare att snarast utveckla utsläppsfri teknik för att möta de stränga utsläppsmålen. Dieselmarknadens kollaps ledde till att många tillverkare fick stora böter under 2021, då förare bytte till bensindrivna fordon som släpper ut mer koldioxid.
Asien visar vägen
Vid slutet av 2021 hade Europa 228 vätgasstationer. 101 av dessa ligger i Tyskland. Frankrike är den näst största marknaden med 41 stationer i drift. Därefter följer Storbritannien med 19, Schweiz med 12 och Nederländerna med 11 stationer.
Men Asien fortsätter att ligga i täten när det kommer till att tanka vätgas. Det är en logisk utveckling då majoriteten av biltillverkarna som förespråkar den här teknologin kommer från Asien, däribland Toyota och Hyundai. Vid förra årsslutet fanns det 363 stationer i regionen. Av dessa fanns 159 i Japan, Toyotas inhemska marknad, och 95 i Sydkorea, Hyundais hemland. Det fanns dessutom 105 stationer i Kina. Till skillnad från i många andra länder används dock dessa enbart för tankning av lastbilar och bussar, och inte till personbilar.
Sydkorea anlade flest nya stationer under 2021, hela 36 stycken togs i bruk. Landet fortsätter att utveckla sin infrastruktur för vätgasbränslecellsfordon för att kunna bidra till minskade utsläpp till följd av transporter.
Ökning av vätgas på marknaden för lätta kommerisella fordon
Förra året ökade medvetenheten om vätgas, särskilt på logistikmarknaden. Många anser att lätta kommersiella fordon och tunga lastfordon är de som passar bäst för teknologin, åtminstone på kort sikt. De fordonen avverkar ofta långa sträckor varje dag, och behöver kortare ”tank”-stopp för att tillåta maximal effektivitet.
Frankrikes främsta tillverkare, Stellantis och Renault Group, tillkännagav lanseringen av nya lätta kommersiella fordon. Som en del av deras nya varumärke Hyvia vill Renault Group även erbjuda teknologi för vätgastankning till drivmedelsföretag i Europa. Detta kan bidra till en stor ökning av stationer som erbjuder vätgas under 2022.
Infrastrukturen för vätgas är fortfarande i sin linda. Allt eftersom att fler fordon börjar använda teknologin kommer antalet vätgasstationer att öka, precis som fallet var för elfordon. Marknaden kommer även att växa i takt med att medvetenheten om vätgas som ett alternativ till elfordon ökar, samt tack vare dess livskraft som ett ”grönt” bränsle.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.