Som en del av deras expansion till metaverse har Hyundai offentliggjort planer för att erbjuda framtida mobilitetsupplevelser i sin virtuella Motorstudio genom metaverse-plattformen Zepeto.
Den digitala världen drivs för Hyundai av Naver Z, och Zepeto-plattformen erbjuder en virtuell plats där användare kan umgås med varandra genom att i avatarform delta i olika aktiviteter. Samspelet mellan användarna är det som skiljer metaverse från virtuella och förstärkta verkligheter, då det fogar samman båda två i en digital värld.
Hyundai introducerade sin första virtuella Motorstudio i Downtown (Future) på Zepeto förra året och de ska nu lägga till ytterligare en våning med en extra utställningshall för mer avancerade aktiviteter. Det finns en uppsättning av framtida mobilitetsupplevelser, inklusive S-A1 avancerad luftrörlighet, S-Link anpassningsbar mobilitet och S-Hub resecentrum för framtida mobilitet.
I utställningshallen på första våningen, vilken har samma interiör och exteriör som Hyundai Motorstudio Seoul, kan Zepeto-användare titta på kampanjfilmen för Hyundais elbilsmärke Ioniq, vilken inkluderar låten ”I’m On It” framförd av den koreanska popgruppen BTS. De kan även titta på affischer för Hyundai och BTS:s ”Jordens dag”-kampanj ”For Tomorrow, We Won’t Wait”. I utställningshallen på andra våningen kan besökare köpa miniatyrversioner av S-A1 och prova eller köpa Hyundais miljövänliga, upcyclade klädkollektion, Re:Style.
Göra kunder digitala
Hyundai har investerat rejält i framtida mobilitet genom metaverse. Den digitala världen har ökat i popularitet sedan Covid-19-pandemin, då den ger användare en möjlighet att fly undan till en virtuell verklighet. Men biltillverkaren har investerat i utvecklingen av metaverse under många år.
I Downtown (Future) kan Zepeto-användare uppleva diverse framtida mobilitetslösningar som först presenterades av Hyundai vid CES 2020. De kan ta en rundtur i S-Hub, resecentrumet för framtida mobilitet; åka med S-A1, det urbana luftrörlighetsfordonet; och uppleva tre olika koncept av S-Links anpassningsbara mobilitet i form av en klinik, en festlokal och en foodtruck.
I juni förra året, erbjöd Hyundai Motor en provkörningsupplevelse för Sonat N-serien i ett virtuellt utrymme i samarbete med Zepeto. Det var första gången det hände inom bilindustrin. Företaget har även fortsatt att kommunicera med millennials och Generation Z genom att erbjuda virtuellt och interaktivt innehåll, så som ”Hyundai Mobility Adventure”, som sedan september förra året visar upp den framtida mobilitetslivstilen inom metaverse-plattformen Roblox.
– För att bygga starka och långlivade relationer med yngre generationer skapar Hyundai Motor virtuella upplevelser där de kan bli bekanta med vårt varumärkessyfte och framtida mobilitetslösningar, sade Thomas Schemera, Hyundai Motors globala marknadsföringschef och chef för kundupplevelse. Vi kommer att fortsätta att använda VR-plattformar för att förmedla vårt varumärkessyfte via nya virtuella utrymmen och innehåll. Så kom gärna och träffa oss i metaverse.
Metamobilitets-konceptet
Vid CES 2022 presenterade Hyundai ”mobility of things”. Biltillverkaren förutspår att framtiden för mobilitet ligger i metaverse. Det låter användare styra en ”digital tvilling” som interagerar med föremål, människor eller husdjur i verkligheten på flera hundra mils avstånd genom att kontrollera avatarer i metaverse.
Konceptet ser även bilar som ”smarta objekt” som låter användare få åtkomst till metaverse. Hyundai tror att framtida fordon, tack vare självkörande teknologi, kan utvecklas till att bli kontorsutrymmen, spelutrymmen eller avslappningsbås. Under resan kan passagerare ansluta till metaverse och dyka ner i en annan verklighet som är anpassad till deras behov.
För att få reda på mer om hur bilindustrin välkomnar olika verkligheter via digitala plattformar kan du lyssna på det senaste avsnittet av Autovista24:s podcast (på engelska).
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.