Article Type: insight

Utvärdering av avancerat förarstödsystem med Euro NCAP

Autovista24

Bilindustrin har uppnått flertalet milstenar för säkerhet. Säkerhetsbälten, krockkuddar och deformationszoner har alla hjälpt till att rädda liv. Men varför nöja sig med reaktiva åtgärder när proaktiva funktioner kan hjälpa till att undvika kollisioner?

Avancerade förarstödsystem (ADAS) verkar kunna lova just det. Men teknologin behöver utvärderas noggrant för att industrin ska veta vad som fungerar. Här kliver Euro NCAP in i bilden. Autovista24:s biträdande redaktör Tom Geggus och Adriano Palao, teknisk chef för ADAS och självkörande fordon hos Euro NCAP, diskuterar framtiden för bilsäkerhet.

Prenumerera på Autovista24:s podcast och lyssna på tidigare avsnitt på AppleSpotifyGoogle Podcasts eller Amazon Music.

Sammanfattning av avsnittet

Synonymt med slowmotion-videor av krocktest, så är Euro NCAP kända för sina praktiska tillvägagångssätt när det kommer till att testa bilsäkerhet. Palao förklarade att Euro NCAP siktar på att främja säkerhetssystem som överskrider minimikraven för typgodkännande.

Då alltmer avancerad självskörande teknik skapar nya förutsättningar för bilar så har den internationella organisationen utvärderat och rangordnat avancerade förarstödsystem. – Körsäkerhetstesten är uppdelade inom områden för oskyddade trafikanter och säkerhetsassistans, berättade Palao.

Skydd för oskyddade trafikanter inkluderar tester av automatiska nödbromsar (AEB) för gångtrafikanter, cyklister och från nästa år även motorcyklar. Säkerhetsassistansen hanterar i stället car-to-car AEB, system för hastighetsstöd, körfältshjälp och övervakning av förarens tillstånd.

Euro NCAP testade nyligen de avancerade förarsystemen i Nissan Qashqai, Volkswagen ID.5, Polestar 2 och Jaguar I-Pace. Resultaten uppvisade den snabba takt i vilken självkörande säkerhetsteknik utvecklas. Ännu mer imponerande var det att ett av de bäst presterande fordonen som testades även var ett av de mest prisvärda. – Jag tycker att det är imponerande att ett av de mest prisvärda fordonen i testet fick högsta poäng både i stjärnklassificering och i assisted driving-gradering, kommenterade Palao.

Men Euro NCAP är inte begränsade till att enbart testa personbilar. Till följd av en lavinartad ökning i intresse under Covid-19 så undersöks även ADAS:en som förkommer i lätta motorfordon. – Då mängden lätta motorfordon ökar runt om i världen anser Euro NCAP att det är av yttersta vikt att inkludera den sortens fordon i bedömningssystemet. De som ansvarar för fordonsflottorna förstår vikten av säkerhet för sina företag, sade Palao.

Euro NCAP kritiserades nyligen i en artikel om körfältshjälpsteknologi i Carwow. I den förekom ett citat från Matthew Avery, styrelseledamot för Euro NCAP och chef för strategisk forskning hos Thatcham Research, där han sa att säkerhetsorganisationens tester hade lett till att biltillverkare utrustar med ”spårkänslig” teknik. Palao förklarade organisationens ställning och sa att Euro NCAP:s bedömning av körfältshjälp är relevant på grund av risken som finns i oavsiktlig avvikelse från vägbanan och eventuella resulterande kollisioner.

När han blickar framåt mot deras färdplan för 2030 kunde Palao även ge en smygtitt på vad som komma ska för Euro NCAP. Efter att ha träffat bilföretag har säkerhetsorganisationen övervägt effekterna av högre nivåer att automatisering och fordonssäkerhet i sin helhet.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Europas marknad för begagnade bilar står stabilt under de första tre kvartalen

Europas marknad för begagnade bilar höll ställningarna mellan första och tredje kvartalet, endast fyra av dess fem stora marknader såg ensiffriga nedgångar. Detta står i skarp kontrast till nybilsmarknaden som fortsätter att kämpa på grund av ett antal utmaningar.

Frankrike, Spanien och Storbritannien

Av de fem stora europeiska marknaderna visade tre siffror över -5% för begagnade bilar mellan januari och september 2021 jämfört med samma period 2019. Utveclingen i Frankrike var speciellt bra med 4 575 036 affärer vilket var en ökning med 6,1% enligt AAA-data. Det här står i skarp kontrast mot nedgången på 23,2% inom nybilsförsäljningen under samma period.

Affärer med begagnade bilar och nybilsregistrering, procentuell förändring januari-september 2019 jämfört med 2021

Affärer med begagnade bilar i Storbritannien sjönk med endast 3,9% mellan första och tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2019. Det här är ett relativt bra resultat jämfört med landets nybilsmarknad som sjönk med 29,3% under samma tidsperiod. ”Trots att marknaden för begagnade bilar minskade under tredje kvartalet innebär rekordförsäljning tidigare under året, särskilt under andra kvartalet, att marknaden fortsätter peka uppåt vid årsslutet,’ förklarade Mike Hawes, vd för SMMT.

”Med tanke på omständigheterna, med den globala pandemin som orsakar en brist på halvledare som behövs för att producera nya fordon, vilket hämmar marknaden för nya bilar, kommer affärer med begagnade bilar också alltid att bli lidande. Detta är särskilt oroande eftersom förnyelse av bilflottan – av både nya och begagnade fordon – är avgörande om vi ska ta itu med problem med luftkvalitet och koldioxidutsläpp, tillade han.

Spaniens marknad för begagnade bilar utvecklades också relativt bra, en minskning med 4,3% under årets första nio månader, jämfört med samma period 2019. Antalet nybilsregistreringar sjönk samtidigt med 32,9% under samma period, visade GANVAM’s data.

Källa: GANVAM (Autonomous regional data is reported compared with 2020)

Tyskland och Italien

På andra håll i Europa var det inte riktigt lika positivt. Italiens marknad för begagnade bilar sjönk med 17,3% mellan januari och september 2021, jämfört med två år tidigare. Detta motsvarade nästan en nedgång på 20,6% som dess nybilsmarknad drabbades av under samma period enligt ANFIA.

I Tyskland visade samtidigt de senaste siffrorna från Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bara en minskning med 6,7% i affärer med begagnade bilar under rapportperioden jämfört med 2019. Men precis som i Frankrike, Spanien och Storbritannien stod detta i starkare kontrast till landets nybilsmarknad, som sjönk med 27,4% mellan januari och september.

Minskat restvärdestryck

Den mer positiva utvecklingen på majoriteten av Europas fem stora marknader för begagnade bilar stödjer Autovista Groups förutsägelse som presenterades i början av året om att restvärdena står inför ett minskat tryck under 2021. Ett fortsatt varierande antal affärer och en ojämn ekonomisk framtid gör att detta sannolikt kommer att fortsätta eftersom konsumenterna letar efter ett kostnadseffektivt sätt att resa som inte innebär transporter med kollektivtrafik.

Autovista24:s senaste Monthly Market Update (MMU) visar att konsumenter byter till begagnade fordon i stor mängd, med tanke på de högre priserna och långa leveranstiderna för nya bilar. Den ökade efterfrågan på nyare begagnade modeller faller till och med över till äldre, eftersom restvärdet på tre år gamla modeller återigen höjdes i oktober.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24