Article Type: Redaktörernas val

Hyundai planerar framtida mobilitetsupplevelser i metaverse

Autovista24

Som en del av deras expansion till metaverse har Hyundai offentliggjort planer för att erbjuda framtida mobilitetsupplevelser i sin virtuella Motorstudio genom metaverse-plattformen Zepeto.

Den digitala världen drivs för Hyundai av Naver Z, och Zepeto-plattformen erbjuder en virtuell plats där användare kan umgås med varandra genom att i avatarform delta i olika aktiviteter. Samspelet mellan användarna är det som skiljer metaverse från virtuella och förstärkta verkligheter, då det fogar samman båda två i en digital värld.

Hyundai introducerade sin första virtuella Motorstudio i Downtown (Future) på Zepeto förra året och de ska nu lägga till ytterligare en våning med en extra utställningshall för mer avancerade aktiviteter. Det finns en uppsättning av framtida mobilitetsupplevelser, inklusive S-A1 avancerad luftrörlighet, S-Link anpassningsbar mobilitet och S-Hub resecentrum för framtida mobilitet.

I utställningshallen på första våningen, vilken har samma interiör och exteriör som Hyundai Motorstudio Seoul, kan Zepeto-användare titta på kampanjfilmen för Hyundais elbilsmärke Ioniq, vilken inkluderar låten ”I’m On It” framförd av den koreanska popgruppen BTS. De kan även titta på affischer för Hyundai och BTS:s ”Jordens dag”-kampanj ”For Tomorrow, We Won’t Wait”. I utställningshallen på andra våningen kan besökare köpa miniatyrversioner av S-A1 och prova eller köpa Hyundais miljövänliga, upcyclade klädkollektion, Re:Style.

Göra kunder digitala

Hyundai har investerat rejält i framtida mobilitet genom metaverse. Den digitala världen har ökat i popularitet sedan Covid-19-pandemin, då den ger användare en möjlighet att fly undan till en virtuell verklighet. Men biltillverkaren har investerat i utvecklingen av metaverse under många år.

I Downtown (Future) kan Zepeto-användare uppleva diverse framtida mobilitetslösningar som först presenterades av Hyundai vid CES 2020. De kan ta en rundtur i S-Hub, resecentrumet för framtida mobilitet; åka med S-A1, det urbana luftrörlighetsfordonet; och uppleva tre olika koncept av S-Links anpassningsbara mobilitet i form av en klinik, en festlokal och en foodtruck.

I juni förra året, erbjöd Hyundai Motor en provkörningsupplevelse för Sonat N-serien i ett virtuellt utrymme i samarbete med Zepeto. Det var första gången det hände inom bilindustrin. Företaget har även fortsatt att kommunicera med millennials och Generation Z genom att erbjuda virtuellt och interaktivt innehåll, så som ”Hyundai Mobility Adventure”, som sedan september förra året visar upp den framtida mobilitetslivstilen inom metaverse-plattformen Roblox.

– För att bygga starka och långlivade relationer med yngre generationer skapar Hyundai Motor virtuella upplevelser där de kan bli bekanta med vårt varumärkessyfte och framtida mobilitetslösningar, sade Thomas Schemera, Hyundai Motors globala marknadsföringschef och chef för kundupplevelse. Vi kommer att fortsätta att använda VR-plattformar för att förmedla vårt varumärkessyfte via nya virtuella utrymmen och innehåll. Så kom gärna och träffa oss i metaverse.

Metamobilitets-konceptet

Vid CES 2022 presenterade Hyundai ”mobility of things”. Biltillverkaren förutspår att framtiden för mobilitet ligger i metaverse. Det låter användare styra en ”digital tvilling” som interagerar med föremål, människor eller husdjur i verkligheten på flera hundra mils avstånd genom att kontrollera avatarer i metaverse.

Konceptet ser även bilar som ”smarta objekt” som låter användare få åtkomst till metaverse. Hyundai tror att framtida fordon, tack vare självkörande teknologi, kan utvecklas till att bli kontorsutrymmen, spelutrymmen eller avslappningsbås. Under resan kan passagerare ansluta till metaverse och dyka ner i en annan verklighet som är anpassad till deras behov.

För att få reda på mer om hur bilindustrin välkomnar olika verkligheter via digitala plattformar kan du lyssna på det senaste avsnittet av Autovista24:s podcast (på engelska).

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Kia presenterar Niro Plus som ett skräddarsytt elfordon

Autovista24

Kia etablerar sig som en leverantör av hållbara mobilitetslösningar och har nyligen lanserat sitt första PBV-fordon (Purpose Built Vechicle), Niro Plus. Elbilen kommer att användas som utsläppsfri taxi i Sydkorea, och biltillverkaren räknar med att modellen kommer att lägga grunden till en viktig del av framtida transport.

Företaget vill rulla ut en serie av PBV-fordon innan slutet av 2025, med målet att bli en marknadsledare inom området innan slutet av årtiondet. Till dess kommer tillverkaren att anpassa nuvarande modeller för särskilda ändamål.

Niro Plus har utformats speciellt för taxitjänster, men den kan även användas som en vanlig bil av privata konsumenter för rekreationssyfte, så som campingresor. Kia presenterade först sin helt nya Niro vid 2021 Seoul Mobility Show i november 2021.

En version av Niro Plus som inte är utformad för taxitjänster kommer att göras tillgänglig på utvalda globala marknader under den andra halvan av 2022. Bilen kommer att finnas tillgänglig som elbil, laddhybrid och hybrid.

För att uppvisa Kias engagemang för en mer miljövänlig bilproduktion använder elbilen hållbara material framtagna av återanvända tapeter, eukalyptusblad och vattenbaserad färg. Kia har för avsikt att utöka mängden miljövänliga material. De har bland annat planer på att fasa ut användandet av djurläder i alla fordon.

Nya mobilitetsprodukter

– Kia omformar sin affärsstrategi för att fokusera på att popularisera elbilar och introducera nya mobilitetsprodukter som är anpassade till användare på marknader runt om i världen, säger Sangdae Kim, chef för Kia eLCV affärsavdelning. Niro Plus är vårt första kliv in i världen av PBV-fordon, en marknad som har stor potential för framtida utveckling.

Introduktionen av Niro Plus kommer efter lanseringen av Ray Van i februari, vilken har beskrivits som Sydkoreas första ensitsiga skåpbil som har utformats för att möta det växande behovet av leveranstjänster för smågods.

Kias första dedikerade PBV-fordon som kommer under 2025 kommer med all sannolikhet att vara ett mellanstort fordon, och Niro Plus hjälper Kia att ställa om till att bli en miljövänligare mobilitetsleverantör. Covid-19-pandemin har ökat behovet av leverans- och logistiktjänster och Kia siktar på att utöka sitt utbud från små PBV-fordon till stora som kan erbjuda ett alternativ till kollektivtrafik. Biltillverkaren planerar även för att deras fordon ska kunna fungera som mobila kontor.

Baserat på den första generationen Niro crossover EV, innehåller taximodellen av Niro Plus ytterligare förbättringar. Längden och höjden av Niro Plus taximodell har utökats med 10mm respektive 80mm. Kupén är större, tack vare slankare konstruktioner och tunnare säten. Även allt-i-ett-displayen har förbättrats, och Kia planerar att erbjuda trådlösa uppdateringar och tjänster.

Rengöring av havet

Som en del av Kias mål att bli en leverantör av hållbar mobilitet har biltillverkare även skrivit under ett sjuårigt samarbete med den gröna icke-statliga organisationen The Ocean Cleanup, som håller på att ta fram teknologi som kan avlägsna plast från världens hav.

Samarbetet är en av Kias företagsstrategier för att främja hållbara ansträngningar. Biltillverkaren siktar på att öka procenten av återanvänd plast till 20% innan 2030. Kia kommer att ge organisationen finansiellt stöd och på så sätt stödja rengöringsprojekt av hav och älvar. Insamlad plast kommer sen att användas till Kias produkter.

– Plast är i grund och botten inte ett dåligt material, men vi måste använda det ansvarsfullt, säger Boyan Slat, grundare och vd för The Ocean Cleanup. Vi bevisar att återanvänd plast kan användas på ett hållbart sätt.

Kias moderbolag Hyundai stöder liknande ändamål. Biltillverkaren har gått samman med den gröna organisationen Healthy Seas för att tackla havsförorening. Planen är att använda nylonen som hittas i återvunna fiskenät till att utrusta fordon med mer hållbara produkter.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

EU måste installera 14 000 allmänna laddningspunkter per vecka, fastslår ACEA

Autovista24

Alla är överens: Europa behöver fler allmänna laddningspunkter för elfordon för att kunna möta behovet som följer den ökande försäljningen av elbilar runtom i regionen. Den europeiska bilindustriföreningen (ACEA) har satt det i perspektiv och sagt att EU måste installera 14 000 allmänna laddningspunkter per vecka för att uppnå klimatmålen för elfordon till 2030. I dagsläget installeras endast 2 000 allmänna laddare per vecka.

Då de är oroade över den långsamma installationen av laddningspunkter för elfordon uppmanar bilindustriföreningen EU:s medlemsstater att öka investeringarna i laddinfrastruktur för alla sorters elfordon, inklusive bilar, skåpbilar, lastbilar, och bussar. De poängterade att 1,7 miljoner elfordon såldes under 2021, en tiofaldig ökning jämfört med de fem föregående åren.

Utvecklingen av laddinfrastruktur måste hålla jämna steg med den snabba ökningen av användning av elfordon. ACEA hänvisade till en analys av McKinsey som visar på att upp till 6,8 miljoner laddstationer kommer att behövas innan slutet av årtiondet för att EU ska kunna minska koldioxidutsläpp från personbilar med 55%. Den här siffran, sa de, är nästan dubbelt så stor som den EU-kommissionen föreslår i sin förordning om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR).

Faktablad gällande förordningen om infrastruktur för alternativa bränslen

Bildkälla: ACEA

– Övergången till noll är ett långsiktigt lopp, sa ACEA:s ordförande och BMW:s vd Oliver Zipse.

– Den huvudsakliga utmaningen nu är att övertala alla medlemsstater att påskynda installationen av nödvändig laddinfrastruktur för elfordon. Vi behöver absolut en ambitiös sammanfattning av AFIR-förordningen, både vad gäller dess tajming och även målen den ställer på varje enskilt EU-land.

I en nyligen publicerad forskningsrapport föreslår ACEA att investeringar till ett värde av 280 miljarder euro behövs för att stärka Europas privata och allmänna laddinfrastruktur för elfordon. EU-länder kommer även att behöva investera en betydande del av pengarna i utbyggnad av elnät samt förnybar energi. Rapporten uppskattar att den årliga kostnaden för enbart allmän laddinfrastruktur för elfordon kommer att uppgå till 8 miljarder euro, därutöver tillkommer investeringar i 5G och höghastighetsnätverk för internet.

Rapporten rekommenderar att en balans av privata och allmänna investeringar skulle säkra en snabb ökning av laddinfrastruktur i Europa, särskilt för allmänt tillgängliga laddstolpar, vilka är nödvändiga för de elbilsägare som saknar laddningsmöjlighet hemma.

Helhetsplan för laddning av elfordon

ACEA har arbetat på en helhetsplan för laddning av elfordon för att EU ska kunna ta itu med laddinfrastruktur, energiförsörjning och elnät. Det inkluderar även infrastruktur för tunga fordon. Enligt rapporten så behövs 279 000 laddningspunkter för lastbilar innan slutet av 2030, av vilka 84% ska finnas i hubbar för fordonsflottor.

För att påskynda utökandet av laddningspunkter föreslår ACEA att processen för att godkänna infrastrukturen effektiviseras, att EU och samordningsorgan över landsgränser fastställs tydligt, att smarta incitamentsprogram genomförs, att tillgång till finansiering tillhandahålls och att en stor spridning av smart laddning säkerställs.

– En total investering på omkring 1 000 miljarder euro i laddinfrastruktur (allmän och privat), uppgradering av elnät och förnybara energikällor behövs innan 2050 för att fullfölja omvandlingen till elektrisk mobilitet på vägarna i EU, fastställer rapporten.

Utgivningen av rapporten ligger rätt i tiden då EU i dagsläget förhandlar om AFIR-förordningen, vilken sätter ut mål för den lägsta kapaciteten och det längsta avståndet mellan laddnings- och vätgasstationer längs det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som ska uppfyllas av medlemsstaterna.

I likhet med ACEA fann International Council on Clean Transportation (ICCT) nyligen att det behövs 80% mer laddningskapacitet än vad AFIR föreslår. ICCT föreslår inte en gemensam strategi för att utöka laddiningsinfrastrukturen, utan föreslår i stället att man fokuserar på de platser där laddning för elfordon behövs allra mest, d.v.s. i länder med högre användning av elfordon.

ACEA:s forskningsrapport inkluderar inte laddare som behövs i Storbritannien, då de lämnade EU till följd av genomförandet av Brexit. Landets regering meddelade nyligen planer för att utöka sin laddinfrastruktur för elfordon till 300 000 laddningspunkter innan 2030, vilket motsvarar ungefär 668 enheter per vecka.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24