Officiella siffror visar att övergången till elektriskt laddningsbara fordon (EVS) tar fart när konsumenterna i EU fortsätter att välja mer miljövänliga bilar.
Med regeringar över hela blocket som måste möta strikta mål om koldioxidutsläpp, har biltillverkare och förare dragit fördel av incitament och subventioner för elbilar. Medan registreringarna av elbilar ökade under årets tredje kvartal, såg fossilbränslebilar en tydlig nedgång.
European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) fann att marknadsandelen för elbilar fortsatte att öka under tremånadersperioden. Under kvartalet stod batteridrivna fordon (BEV) och laddhybrider (PHEV) för 9,8% respektive 9,1%. Det betyder att i hela EU utgjorde elbilar nästan 19% av alla nybilsregistreringar.
Ökningen kunde ses på Europas stora fordonsmarknader då Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien samtliga rapporterade en ökande efterfrågan på BEV-bilar. Över hela EU ökade registreringen av BEV-bilar med nästan 57% på årsbasis till mer än 212 000 enheter under tredje kvartalet. ACEA sa att detta skedde ”trots den totala nedgången i registreringar av nya bilar under tremånadersperioden, med tillväxt som förstärks av BEV-incitament på olika marknader.”
Registreringen av PHEV-modeller ökade också med nästan 43% till mer än 197 000 enheter. Efterfrågan var särskilt stark i Italien och Spanien.
Får upp farten
Biltillverkare i Europa har ökat takten för att bygga fler fabriker för tillverkning av elbilsbatterier för att möta den ökande efterfrågan på elbilar. EU planerar ett effektivt förbud mot fordon med förbränningsmotorer (ICE) från 2035 och därför måste OEM-tillverkare snabbt anpassa sig till den snabba övergången till elbilar.
En ny serie tillkännagivanden gör klart att tillverkare är angelägna om att bygga fler fabriker och utöka sina elektrifieringsinsatser. Till exempel planerar Ford att investera 230 miljoner pund (€272 miljoner euro) i sin anläggning i brittiska Halewood där man har för avsikt att bygga elmotorer för märkets framtida elbilar.
Även om ICE-fordon inte kommer att försvinna från vägarna 2035, blir de mindre attraktiva för konsumenterna. ”Konventionella bensin- och dieselbilar fortsatte att tappa mark och absorberade nästan helt effekten av den totala nedgången i bilregistreringar de senaste tre månaderna”, sade ACEA.
Från juli till september minskade registreringarna av bensinbilar – som fortfarande är storsäljare och stod för nästan 40% av nybilsmarknaden – med 35% till cirka 855 000 enheter. Totalt sett sjönk deras andel från nästan 48% under tredje kvartalet 2020 till under 40% i år.
Dieselbilar gick sämre. Registreringarna av nya dieselbilar mer än halverades inom EU, och minskade från nästan 770 000 bilar förra året till cirka 380 000 under tredje kvartalet 2021. Dieselbilar stod för mindre än 18% av marknaden – mindre än elhybridfordon (HEV), vilket har en andel på över 20%.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24