Covid-19 har stimulerat efterfrågan på begagnade bilar men halvledarbristen har begränsat utbudet. Marknaden för begagnade bilar i Europa går utan tvekan utmärkt. Dr Christof Engelskirchen, chefsekonom för Autovista Group, utforskar vilka drivlinor som vinner, vilka som förlorar och varför.
Europas marknader för begagnade bilar har tagit sig ganska oskadda igenom de senaste kriserna som plågat bilindustrin. Efter en inledande nedgång i priserna, som var mer uttalad i Sverige och Finland (se diagram nedan) som inte hade någon eller en mycket begränsad nedstängning av återförsäljare på grund av covid-19, återhämtade sig alla marknader snabbt och presterar över nivåerna före pandemin. Trenderna pekar fortfarande uppåt. I diagrammen och tabellerna nedan visar vi prisindex för begagnade bilar, kontrollerade för förändringar i mixen. De fångar prisutvecklingen för samma urval av fordon från vecka till vecka. Stigande kurvor visar att återförsäljare kan få mer pengar för samma bil.
Prisindexutveckling från februari 2020 till augusti 2021 – viktat efter drivlinatyper/åldersgrupper
Storbritannien presenterar den mest fluktuerande marknaden för begagnade bilar, eftersom Brexit och utmaningar i leveranskedjan som är unika för denna importmarknad har lagt bränsle på elden. Priserna för begagnade bilar har ökat med 19% i Storbritannien jämfört med för 18 månader sedan.
Priserna i Polen har stigit kraftigt (+13%) tack vare en snabb ekonomisk återhämtning och den fortsatta utbudsbristen på begagnade bilar, som fanns i överflöd före 2020.
Inte i samma storleksordning, men ändå konsekvent över hela Europa, höjer uppdämd efterfrågan och en ekonomisk återhämtning upp priserna på begagnade bilar. Alla europeiska marknader har sett en rejäl uppgång, men på nivåer runt 5-9% i snitt. Detta stämmer överens med den snabba ekonomiska återhämtningen efter nedstängningar och med otillfredsställt uppdämd efterfrågan.
Rekordpriser på diesel- och bensinbilar
Diesel- och bensinbilar står fortfarande för ungefär 95% av alla begagnade bilar i Europa. Medan dieselmarknadsandelarna sjunker snabbt för nya bilar, minskar deras andel på marknaderna för begagnade bilar i mycket långsammare takt. Dieselmodeller utgör fortfarande nästan hälften av affärerna med begagnade bilar på många marknader. Om vi tittar på hur deras priser har utvecklats under de senaste 18 månaderna kan vi se att de är de sanna vinnarna efter pandemin (se diagrammet nedan).
I Österrike har priserna på dieselbilar ökat med 7% jämfört med nivåerna före pandemin och bensinbilar med 6%. Den riktning som Österrike har tagit är representativ för vad vi ser hända på många marknader. Omfattningen av var och en av trenderna varierar dock mellan olika marknader.
Den visar också att köpare av begagnade bilar ännu inte har antagit elektriskt laddningsbara fordon (EV) som ett alternativ till förbränningsmotorn (ICE).
Prisindexutveckling från februari 2020 till augusti 2021 i Österrike – efter bränsletyp i olika åldersgrupper
När vi går en nivå djupare har äldre begagnade bilar (54-90 månader) och budgetbilar (91 månader och äldre) fortfarande särskilt hög efterfrågan och driver dessa kurvor uppåt.
Svåra tider för BEV-bilar på Europas marknader för begagnade bilar
Återförsäljare har ställts inför utmaningar med att sälja batteridrivna fordon (BEV) under de senaste 18 månaderna. Med undantag för Storbritannien (se tabell nedan), där BEV-priserna steg med 2,8%, har priserna ställts under press. Detta är inte förvånande och beror på en kombination av faktorer:
- BEV-fordon står inför en högre livscykelavskrivning på marknaden för begagnade bilar när nya modeller kommer in på marknaden. Dessa erbjuder högre lämplighet för daglig användning till liknande listprisnivåer. Vi har nyligen utforskat dessa begagnatutmaningar för BEV-fordon mer i detalj.
- Höga incitament för BEV-fordon på många marknader förvärrar problemet. Österrike, Frankrike, Tyskland, Spanien och många andra marknader erbjuder betydande och direkta köpincitament, vilket sänker transaktionspriserna. Denna prispress påverkar även direkt marknaderna för begagnade bilar.
- Marknaderna för begagnade bilar har (ännu) inte antagit BEV som ett alternativ till ICE-fordon. Detta kommer bara att vara en tidsfråga, men det kräver uppmärksamhet från regeringar och intressenter eftersom ett ökande antal BEV-fordon snart kommer att dyka upp på Europas marknader för begagnade bilar.
Prisindexutveckling 28 augusti 2021 jämfört med 2 februari 2020 i procent för utvalda länder – efter bränsletyp i olika åldersgrupper
Fler incitament för BEV-ägande
Europas gröna agenda är en av de starkaste industripolitik vi har sett på ett tag. Därför är elektrifiering en megatrend för fordon, som är lättare att förutse än andra trender. Under de kommande åren kommer vi att fortsätta att observera utfasningen av rena ICE-fordon eftersom OEM-tillverkare försöker följa skärpta koldioxidkrav. Vi räknar med att detta kommer att visa sig i stabila, och eventuellt stigande, restvärden för ICE-fordon under de kommande åren – för både bensin- och dieselvarianter. Dessa är fortfarande efterfrågade på många europeiska marknader, särskilt där ekonomierna återhämtar sig snabbt och hos de som har varit beroende av import av begagnade bilar för att möta sina krav på rörlighet.
Regeringar och städer bör stimulera efterfrågan på begagnade BEV-bilar genom att uppmuntra inte bara köpet utan också deras ägande. Det finns gott om idéer och fallstudier där ute – inte bara i Norge – som kan fungera som ritningar för hur man driver på marknaden för begagnade BEV-fordon.
Vi har nu värdefulla bevis på vilka transaktionsprisnivåer efterfrågan på elbilar stimulerar. OEM-tillverkare måste arbeta hårt för att nå dessa transaktionspriser utan att alltför länge till förlita sig på statliga subventioner. De kommer också att fasas ut under det kommande decenniet.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24