Artiklar Nyheter

Bosch skapar en europeisk leverantörskedja för halvledare

Autovista24 | 11 nov 2021

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

bosch chip

Den tyska teknikkoncernen Bosch, en av världens största leverantörer till fordonsindustrin, arbetar med att lösa den förödande krisen för komponentbristen som har ökat biltillverkarnas problem. Företaget vill skapa en europeisk leverantörskedjakedja för halvledare av kiselkarbid (SiC) som de säger kommer att åstadkomma en mer energieffektiv och hållbar ekonomi.

Teknikkoncernen leder nu ett konsortium som består av 34 företag, universitet och forskningsinstitut från sju europeiska länder som har slagit sig samman för att etablera en motståndskraftig europeisk leveranskedja.

Fordonsindustrin har sett ett pågående strukturellt underskott, där efterfrågan på halvledare är högre än förmågan att producera dem. Den världsomspännande komponentbristen har påverkat utbudet av produkter som är beroende av chip, inklusive inte bara bilar utan också en mängd elektronik.

‘Transform’

Som en del av ett projekt som döpts till ‘Transform’ som finansieras av EU, har Bosch och andra deltagare nu ägnat sig åt att titta på alla aspekter av att bygga en leverantörskedja, fokuserad på wafers och andra basmaterial, såväl som färdiga SiC-krafthalvledarenheter och kraftelektronik.

‘Målet med Transform-projektet är att säkra en ledande roll för Europa inom ny teknik baserad på kiselkarbid, säger Jens Fabrowsky, vice vd för Boschs fordonselektronikdivision.

Det offentligt finansierade projektet är planerat att pågå till 2024 och har en budget på över 89 miljoner euro. Det ansluter sig till en rad andra projekt som tittar på hållbara sätt att förbättra energieffektiviteten inom områden som bland annat elektromobilitet och förnybar energi. SiC-halvledare och de elektroniska komponenterna som innehåller dem ses som ”den mest effektiva användningen av den el som står till vårt förfogande”, säger Bosch.

SiC-marknaden kommer att växa

Företaget citerade en studie från marknadsundersökningsföretaget Yole, som förutspår att SiC-marknaden kommer att växa med i genomsnitt 30% per år till 2,5 miljarder dollar (2,2 miljarder euro) från och med nu fram till 2025. Efterfrågan på denna typ av teknologi kommer säkert att växa snabbt, särskilt när det gäller energitillämpningar som drivlinor för elfordon, laddningsstationer och infrastruktur för kraftförsörjning.

Projektet kommer också att titta på utvecklingen av ny SiC-teknik, som syftar till att säkerställa tillgången på maskiner och utrustning som behövs för att producera denna teknologi av europeiska leverantörer. Varför fokuserar Bosch specifikt på SiC-teknik? Därför att det för med sig många fördelar som kan spara avsevärda mängder energi, vilket gör det mer miljövänligt.

”Vanligtvis är chip i [halvledar-]enheter gjorda av ultraren kisel. I framtiden kommer detta dock i allt större utsträckning att ersättas av kiselkarbid, vilket erbjuder många fördelar jämfört med ren kisel”, säger Bosch.

”Kiselkarbidhalvledare uppvisar bättre elektrisk ledningsförmåga samtidigt som de garanterar att mycket mindre energi försvinner i form av värme. Dessutom kan kraftelektronikapplikationer med SiC-chips drivas vid mycket högre temperaturer, vilket gör att det krävs ett enklare kylsystem, vilket också sparar energi. Och slutligen har kiselkarbid en högre elektrisk fältstyrka, vilket betyder att komponenter gjorda av detta material kan ha en mindre design samtidigt som de levererar en högre effektomvandlingseffektivitet.

Bosch bekräftade nyligen att de ökar produktionen av chip i sina tyska och malaysiska fabriker. Företaget sa förra månaden att de skulle spendera 400 miljoner euro på sina fabriker i Dresden, Reutlingen och Penang. Bosch avser nu att systematiskt utöka sin halvledarproduktion, i hopp om att stödja sina kunder när den europeiska bilproduktionen fortsätter att falla på grund av chipkrisen.

I september föreslog Europeiska kommissionen en europeisk chiplag som täcker forsknings- och produktionskapaciteten, föranledd av den störande chipbristen. Kontinenten är starkt beroende av asiatiskt tillverkade chip och siktar på att göra Europa mer motståndskraftigt mot externa försörjningsunderskott.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

VW:s trådlösa mjukvaruuppdatering för elfordon utökar räckvidden och tillför nya funktioner

08 apr 2022

Volkswagen (VW) kommer att genomföra en stor trådlös mjukvaruuppdatering för sina ID.-elfordon. Den kommer att inkludera större laddningskapacitet som kan utöka elbilarnas räckvidd. Den har...

Mercedes-Benz övergår till agentmodellen för försäljning i Europa

14 jan 2022

Mercedes-Benz har ingått ett avtal med European Association of Mercedes-Benz Dealers (FEAC) om att införa en agentmodell i Europa. Biltillverkaren vill förändra förhållandet till sina...

Länder ska registrera ett hållbarhetslöfte kring elbilars batterier

16 nov 2021

Biltillverkare över hela världen kan snart krävas på intyg om att batterierna i deras elektriskt laddningsbara fordon (EV) ska hålla en viss standard som lovar...

Ja, registrera mig för att få svenska nyheter och insikter

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Nationell bilinsikt, undersökningar och händelser - Skickas då och då av Autovista Inter-Global AB på svenska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.