Det svenska uppstartsföretaget Uniti som tillverkar elbilar har ansökt om konkurs efter att ha misslyckats med att anskaffa tillräckligt med kapital, meddelade företaget i ett inlägg på LinkedIn. Företaget sa att det var en nödvändighet att påbörja insolvensförfarande.
Alternativa inkomstkällor och samarbeten som företaget bedrev räckte inte för att hålla företaget flytande. Uppstartsföretaget sa att de var ”tillgängliga för anbud”, men endast fram till den 11 april.
– Tack vare våra fantastiska investerare och supportrar så får vi löpande in tillräckligt med kapital för att överleva, men endast genom att konstant minska arbetslaget och förlusttakten. Att fortsätta ta emot kapital som bara är tillräckligt för att överleva sätter för stort externt beroende på företaget, och är därför en alltför stor risk för de individer som stöttar oss, sa Uniti.
Det är inte första gången som företaget har varit öppna med sina problem. I december 2021 meddelade uppstartsföretaget att de hade mindre än en vecka på sig att samla in 500 000 euro (5,2 miljoner svenska kronor) – annars skulle de stå inför konkurs. Uppstartsföretaget som hade ambitiösa visioner vid grundandet 2015 har sedan dess stött på många motgångar. Bland annat utmaningar som uppkom till följd av pandemin.
En skiftande elbilsmarknad
Marknaden för elfordon har genomgått en drastisk förändring under de senaste åren. Traditionella biltillverkare och nykomlingar från Asien, samt den etablerade elbilsexperten Tesla, har rört om i industrin. Nya elbilar lanseras konstant och vissa uppstartsföretag blomstrar, så som Sono Motors, vilka kommer att lansera en solcellsdriven elbil på marknaden. Men för andra går det sämre.
Uniti tillhör den sistnämnda gruppen. Till en början skapade de stor sensation, vilket gjorde det möjligt för dem att ingå samarbeten med företag så som Siemens och E.on. En analys genomförd av Crunchbase visar att företaget har samlat in totalt 4,3 miljoner dollar (42 miljoner svenska kronor) sedan det startades. Medan företaget fortfarande verkar ha investerare som stöttar dem så har de haft problem med att leva upp till vad de har lovat.
Företaget såldes en gång in som ”Sveriges banbrytande pionjär inom mobilitet”, och påstod sig sätta ”nya standarder för hållbarhet och erbjuda en nytänkande tolkning av mobilitet i städer”. De lade fokus på produktdesign, men lyckades inte följa upp planen med att starta en fabrik i Sverige. Vid en tidpunkt övervägde elbilstillverkaren att bygga en produktionsanläggning i Storbritannien – en satsning som aldrig blev av.
En krokig väg
2018 rapporterade uppstartsföretaget att de fått in förhandsbeställningar till ett värde av över 50 miljoner euro (520 miljoner svenska kronor) för sin elbil ”Uniti One”. De hade planerat att producera ”en miljon fordon inom fem år”, ett mål som visade sig vara omöjligt.
Tidigare i år vände sig dock före detta anställda till den svenska tidningen Filter och anklagade Uniti för tvivelaktiga affärsmetoder. Tidningen rapporterade att uppstartsföretagets nya modell ”Zero” i själva verket var en omarbetad kinesisk elbil. Men de konsumenter som hade gjort en förhandsbeställning fick aldrig tillgång till en fungerande bil.
Vd:n Lewis Horne tog själv upp att det fanns problem och att företaget fick kämpa för att överleva medan de hanterade effekterna av pandemin. Förhandlingar med en strategisk investerare från Kina som skulle erbjuda bryggfinansiering präglades även den av förseningar.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.