Redaktörernas val

Hyundai planerar framtida mobilitetsupplevelser i metaverse

Autovista24 | 17 jun 2022

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Autovista24

Som en del av deras expansion till metaverse har Hyundai offentliggjort planer för att erbjuda framtida mobilitetsupplevelser i sin virtuella Motorstudio genom metaverse-plattformen Zepeto.

Den digitala världen drivs för Hyundai av Naver Z, och Zepeto-plattformen erbjuder en virtuell plats där användare kan umgås med varandra genom att i avatarform delta i olika aktiviteter. Samspelet mellan användarna är det som skiljer metaverse från virtuella och förstärkta verkligheter, då det fogar samman båda två i en digital värld.

Hyundai introducerade sin första virtuella Motorstudio i Downtown (Future) på Zepeto förra året och de ska nu lägga till ytterligare en våning med en extra utställningshall för mer avancerade aktiviteter. Det finns en uppsättning av framtida mobilitetsupplevelser, inklusive S-A1 avancerad luftrörlighet, S-Link anpassningsbar mobilitet och S-Hub resecentrum för framtida mobilitet.

I utställningshallen på första våningen, vilken har samma interiör och exteriör som Hyundai Motorstudio Seoul, kan Zepeto-användare titta på kampanjfilmen för Hyundais elbilsmärke Ioniq, vilken inkluderar låten ”I’m On It” framförd av den koreanska popgruppen BTS. De kan även titta på affischer för Hyundai och BTS:s ”Jordens dag”-kampanj ”For Tomorrow, We Won’t Wait”. I utställningshallen på andra våningen kan besökare köpa miniatyrversioner av S-A1 och prova eller köpa Hyundais miljövänliga, upcyclade klädkollektion, Re:Style.

Göra kunder digitala

Hyundai har investerat rejält i framtida mobilitet genom metaverse. Den digitala världen har ökat i popularitet sedan Covid-19-pandemin, då den ger användare en möjlighet att fly undan till en virtuell verklighet. Men biltillverkaren har investerat i utvecklingen av metaverse under många år.

I Downtown (Future) kan Zepeto-användare uppleva diverse framtida mobilitetslösningar som först presenterades av Hyundai vid CES 2020. De kan ta en rundtur i S-Hub, resecentrumet för framtida mobilitet; åka med S-A1, det urbana luftrörlighetsfordonet; och uppleva tre olika koncept av S-Links anpassningsbara mobilitet i form av en klinik, en festlokal och en foodtruck.

I juni förra året, erbjöd Hyundai Motor en provkörningsupplevelse för Sonat N-serien i ett virtuellt utrymme i samarbete med Zepeto. Det var första gången det hände inom bilindustrin. Företaget har även fortsatt att kommunicera med millennials och Generation Z genom att erbjuda virtuellt och interaktivt innehåll, så som ”Hyundai Mobility Adventure”, som sedan september förra året visar upp den framtida mobilitetslivstilen inom metaverse-plattformen Roblox.

– För att bygga starka och långlivade relationer med yngre generationer skapar Hyundai Motor virtuella upplevelser där de kan bli bekanta med vårt varumärkessyfte och framtida mobilitetslösningar, sade Thomas Schemera, Hyundai Motors globala marknadsföringschef och chef för kundupplevelse. Vi kommer att fortsätta att använda VR-plattformar för att förmedla vårt varumärkessyfte via nya virtuella utrymmen och innehåll. Så kom gärna och träffa oss i metaverse.

Metamobilitets-konceptet

Vid CES 2022 presenterade Hyundai ”mobility of things”. Biltillverkaren förutspår att framtiden för mobilitet ligger i metaverse. Det låter användare styra en ”digital tvilling” som interagerar med föremål, människor eller husdjur i verkligheten på flera hundra mils avstånd genom att kontrollera avatarer i metaverse.

Konceptet ser även bilar som ”smarta objekt” som låter användare få åtkomst till metaverse. Hyundai tror att framtida fordon, tack vare självkörande teknologi, kan utvecklas till att bli kontorsutrymmen, spelutrymmen eller avslappningsbås. Under resan kan passagerare ansluta till metaverse och dyka ner i en annan verklighet som är anpassad till deras behov.

För att få reda på mer om hur bilindustrin välkomnar olika verkligheter via digitala plattformar kan du lyssna på det senaste avsnittet av Autovista24:s podcast (på engelska).

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Läget förändras – begagnatmarknaden sjönk 2022, återhämtar den sig 2023?

31 okt 2022

Under pandemin uppvisade Europas begagnatmarknader stora vinster med priser som sköt i väg. Men situationen har förändrats i år och begagnatmarknaden går på knäna. Dr...

Kia presenterar Niro Plus som ett skräddarsytt elfordon

13 maj 2022

Kia etablerar sig som en leverantör av hållbara mobilitetslösningar och har nyligen lanserat sitt första PBV-fordon (Purpose Built Vechicle), Niro Plus. Elbilen kommer att användas...

Volvo investerar i teknologi för ”femminuters-laddning” av elfordon

06 maj 2022

Volvo Cars har investerat i StoreDot, ett företag som utvecklar extremt snabbladdande teknik för elbilar. Genom Volvo Cars Tech Fund kommer den svenske biltillverkaren att...

Ja, registrera mig för att få svenska nyheter och insikter

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Nationell bilinsikt, undersökningar och händelser - Skickas då och då av Autovista Inter-Global AB på svenska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.