Lancia har kommit med mer detaljer om sin tioårsstrategi. Den italienska biltillverkaren satsar på elbilar för att återuppliva märket och ta sig tillbaka in på europeiska marknader. Den Stellantis-ägda tillverkaren planerar att producera tre nya modeller, med start 2024.
Elektrifiering är nyckeln då Lancia siktar på att enbart lansera elektriska fordon från 2026, medan de från 2028 endast vill erbjuda helelektriska fordon, då de helt har fasat ut modeller med förbränningsmotorer. Företaget sade att de nu är redo för Europa, där de till en början kommer att fokusera sina expansionsplaner till ett utvalt antal länder.
Under många år har Lancia enbart varit populärt i Italien, till den grad att det försvunnit från andra europeiska marknader. De har nu utsett fem nya varumärkesansvariga för Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, och Nederländerna, vilket företaget hoppas ska ge dem bättre förutsättningar.
Lancias renässans
Biltillverkaren blickar framåt med stor ambition. Förra året presenterade de sin så kallade renässans-strategi, med målet att återvända till stora europeiska marknader. På vägen mot internationaliseringen av Lancia kommer ett nätverk av 100 återförsäljare att upprättas i 60 europeiska städer. Hälften av all försäljning förväntas ske online.
– Lancia […] tar sitt första steg mot att bli ett trovärdigt och respekterat märke inom premium-segmentet. Vår tioårsplan, vilken godkändes förra september, håller nu på att ta form, steg för steg, sade Luca Napolitano, vd för Lancia.
– Vi är det italienska elegansmärket, och det här är vår renässans. Innovation och tidlös design har alltid varit våra kärnvärden och till dessa vill vi lägga hållbarhet, kundfokusering och ansvarstagande, tillade han.
Lanseringen av den nya Lancia Ypsilon utgör startskottet för strategin. Den kommer att ha en 100% elektrifierad drivlina. Bilen kommer att vara en del av B-segmentet och kommer att ha en längd på omkring fyra meter.
Lancia sade att en ny flaggskeppsmodell ska komma ut på marknaden, en bil som kommer att hamna inom det största segmentet i Europa med en längd på 4,6 meter. Delta, den tredje modellen att lanseras, kommer ut på marknaden under 2028. Lancia beskriver den som en ”välbyggd och muskulös bil” med en längd på 4,4 meter.
”Italiensk elegans”
De tre nya modellerna kommer att täcka 50% av marknaden och skulle kunna hjälp till att förbättra Stellantis prestation i premium- och lyxsegmenten. Medan biltillverkaren kommer att fokusera på elbilar så vill de även lägga mer uppmärksamhet på hållbarhet. De nya Lancia-bilarna kommer att vara utrustade med återvunna material, med hälften av alla kontaktbara ytor tillverkade från ekologiskt hållbara källor.
Lancia sade att kunderna kan förvänta sig ”italiensk elegans” i deras bilar. Nästa generation av modeller kommer med intuitiv teknik i fordonet och ett minimalistiskt virtuellt gränssnitt, vilket kommer att kontrollera ljudsystem, luftkonditionering och belysning med en enda knapp.
Bilföretaget tillade att deras långsiktiga strategi kommer att öppna ett nytt kapitel för Lancia. De valde de fem europeiska marknaderna på grund av ländernas framstående resultat inom B-segmentet. Tyskland och Nederländerna stod även ut för biltillverkaren på grund av deras nyckelroller gällande onlineförsäljning av bilar.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.