Tänk dig en bil som samlar upp mer koldioxid än den släpper ut under körning. En grupp studenter vid Eindhoven University of Technology (TU/e) i Nederländerna har gjort den tanken till verklighet i form av elbilsprototypen Zem.
Zem lagrar koldioxid genom ”direkt luftinsamling” medan den kör. Den rengör och släpper sen ut luften genom ett särskilt filter. Projektet befinner sig i ett tidigt stadium, men teamet vid TU/ecomotive ser utvecklingen som motiverande. Syftet är att bidra till en minskad global uppvärmning, samtidigt som det poängterar att personbilar ansvarar för över 60% av bidragande utsläpp.
Nyckeln till Zems förmåga att effektivt suga upp koldioxid från atmosfären är filtret. Bilen kan i dagsläget färdas 320 km innan enheten når full kapacitet och behöver bytas ut eller rengöras. Den unika komponenten, vilken TU/ecomotive söker patent för, låter bilen samla in två kilo koldioxid vid en årlig körsträcka på 33 000 km. Det innebär att tio Zem-prototyper skulle kunna lagra lika mycket koldioxid som ett genomsnittligt träd under ett år.
– Det är fortfarande ett koncepttest men vi kan redan se att vi kommer att kunna utöka filtrets kapacitet under de kommande åren. Att lagra koldioxid är en förutsättning för att kunna kompensera för utsläpp som sker vid tillverkning och återvinning, sa teamchef Louise de Laat.
En snygg bil med ett seriöst budskap
Man kan lugnt säga att resultaten kan bli besynnerliga när uppstartsföretag rullar ut banbrytande prototyper. Men Zem är däremot en snygg och sportig coupé med två dörrar. Den är lätt att föreställa sig susandes fram längs framtidens vägar.
Bilens hållbara budskap är förstärkt genom tillverkningsprocessen. Alla material och delar av fordonet går att återvinna eller återanvända. TU/ecomotive har samarbetat med Black Bear Carbon, en koncern som även den är baserad i Eindhoven och som specialiserar sig på att återanvända gamla bildäck. De här materialen inkorporeras i uppbyggnaden av Zems monocoque-kaross. Det är en process som är central i minskandet av koldioxidutsläpp.
Tvåvägsladdning är något som många bilföretag och laddleverantör fortsätter att utveckla, och Zem utnyttjar den processen till fullo. Tekniken möjliggör för så kallad vechicle-to-grid (V2G) eller vehicle-to-home (V2H) energiförsörjning, där elbilen levererar energi från sitt batteri, antingen tillbaka ut i elnätet eller direkt till ett hus. Den kan därför ge kraft till hushållsapparater och annan icke-fordonsspecifik utrustning, eller användas för att jämna ut uppgångar i allmän efterfrågan på energi.
Zems teknik för tvåvägsladdning har parats ihop med solpaneler som har byggts in i bilens tak, vilket nyttjar bilens båda batterier och utrymmet på taket för att göra bilen mer hållbar även när den inte körs.
I samarbete med partners så som CEAD och Royal3D har TU/ecomotive även använt sig av 3D-printing under byggprocessen. Zems monocoque-kaross och yttre kaross har skapats med hjälp av den här metoden, vilket markant drar ner svinnmaterial tack vare cirkulär plast som kan malas ner och återanvändas för andra projekt.
I över ett årtionde, har teamet vid TU/e utvecklat fordon med fokus på hållbarhet och uppvisat sådan teknik för bilindustrin. Det lilla teamet har som mål att bygga en ny, innovativ bil var tolfte till artonde månad.
– Vi vill väcka intresse hos industrin genom att visa vad som redan är möjligt, bekräftade Nikki Okkels, ansvarig för externa relationer vid TU/ecomotive. Om 35 studenter kan utforma, utveckla och bygga en närmast koldioxidneutral bil på ett år, så finns det tillfällen och möjligheter även för industrin.
– Vi uppmanar industrin att anta utmaningen, och vi vill såklart mer än gärna hjälpa dem att tackla den. Vi är själva inte klara med vår utveckling än och vi vill ta stora kliv framåt under de kommande åren. Vi bjuder med en varm hand in biltillverkare till att komma och ta en titt.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.