Artikel Nyheter

Varför ladda ett elbilsbatteri när man kan byta ut det mot ett fulladdat?

Autovista24 | 25 mar 2022

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

batteri
Autovista24

Elbilarnas utveckling går framåt i ett hastigt tempo. Deras effektivitet och räckvidd förbättras med raketfart. Men oavsett räckvidd så måste alla elbilsbatterier laddas upp igen förr eller senare. Såvida inte det urladdade batteriet rätt och slätt kunde bytas ut mot ett fulladdat? Det här är ett koncept som snabbt fått genomslag inom kretsar för mobilitet.

Bosch, Mitsubishi och Blue Park Smart Energy (BPSE) ska samarbeta med att ta fram en ny affärsmodell för batteribyten (battery-as-a-service) som är riktad mot kommersiella fordonsflottor. Den kommer att nyttja den tyska leverantörens ”batteri i molnet”-teknologi, den japanska biltillverkarens service- och marknadsföringsförmågor, och det kinesiska företagets plattform för batteribyte.

På annat håll har Gogoro presenterat vad de kallar ”världens första utbytbara ’solid state’ batteriprototyp för elfordon”. Systemet är framtaget tillsammans med ProLogium Technology och är tänkt för tvåhjulade fordon och knyter samman med Gogoros existerande nätverk för batteribyten.

Batteribyten för kommersiella flottor

Mitsubishi, Bosch och BPSE har insett att efterfrågan på elektrifiering ökar för var dag som går. Men förhandskostnaden för att driftsätta en elbilsflotta, driftstopp för laddning, och osäkerhet gällande batterier är några av de främsta faktorerna som förhindrar elektrifieringen av kommersiella fordonsflottor. Teknologi för batteribyten skulle kunna vara en potentiell lösning. Det skulle låta operatörer bruka sina elfordon fullt ut.

Så under trions samarbete kommer Boschs ”batteri i molnet” att fortsätta överse och analysera batterienheter med hjälp av artificiell intelligens (AI). Det erbjuder kontroll av batteriet. Något som innebär maximerad livslängd och prestanda, samtidigt som det optimerar flottans totala ägandekostnad (TCO).

Trion planerar att utveckla och erbjuda en tjänst som känner av och förutser hälsan, kapaciteten och det optimala användandet hos batterier. All denna insikt kan bidra till att minska de främsta faktorerna som förhindrar införandet av elfordon. Det kan även bidra till nyttjandet av batterier på begagnatmarknaden, vilket leder till en minskad TCO för flottor.

Utbytbara ’solid statebatterier’

”Solid statebatterier” är en efterlängtad teknologi. Det har potential att minska batteriernas storlek och vikt, samtidigt som det också ökar deras densitet. Förhoppningen är att fastfasbatterier av litium och keramik är steget vidare i utvecklingen från litiumjon-kemin. Men det taiwanesiska företaget stannade inte där, utan de beslutade även att fastfasbatterier skulle vara utbytbara.

– Gogoro presenterar världens första fastfasbatteri för batteribyte hos tvåhjulade fordon därför att det är nödvändigt att vi drar nytta av de senaste batteri-innovationerna för att introducera en ny era för utökandet av elektrisk transport och anpassning i våra städer, säger Horace Luke, grundare, ordförande, och vd för Gogoro.

– Vi gick samman med ProLogium Technology, en global ledare inom innovation för fastfasbatterier, för att tillsammans utveckla det här nya batteriet som ger högre energitäthet för en bättre räckvidd, förbättrad stabilitet och säkerhet, och är bakåtkompatibelt med alla existerande Gogoro-drivna fordon, tillade han.

Gogoros nätverk är en öppen och driftskompatibel batteribytesplattform för lätta stadsfordon. Det har utformats för att vara smart, skalbart och dynamiskt. Det har mer än 450 000 användare och över 10 000 batteribytesstationer på över 2 300 platser. Det möjliggör för tillhandahållning av 340 000 dagliga byten och de driver 95% av elektriska tvåhjuliga fordon i Taiwan. Med sådan avancerad teknologi tillgänglig för tvåhjulingar kan samma utveckling för större fordon säkerligen inte ligga långt efter.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Du kan också vara intresserad av

Blomstrande marknader för begagnade bilar i Europa? Ja, men inte för alla drivlinor

03 sep 2021

Covid-19 har stimulerat efterfrågan på begagnade bilar men halvledarbristen har begränsat utbudet. Marknaden för begagnade bilar i Europa går utan tvekan utmärkt. Dr Christof Engelskirchen,...

BEV-registreringarna i Europa fortsätter att öka under tredje kvartalet

25 okt 2021

Officiella siffror visar att övergången till elektriskt laddningsbara fordon (EVS) tar fart när konsumenterna i EU fortsätter att välja mer miljövänliga bilar. Med regeringar över...

Bosch skapar en europeisk leverantörskedja för halvledare

11 nov 2021

Den tyska teknikkoncernen Bosch, en av världens största leverantörer till fordonsindustrin, arbetar med att lösa den förödande krisen för komponentbristen som har ökat biltillverkarnas problem....

Ja, registrera mig för att få svenska nyheter och insikter

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Nationell bilinsikt, undersökningar och händelser - Skickas då och då av Autovista Inter-Global AB på svenska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.