Artiklar Nyheter

Volkswagen planerar att bygga en ny sajt för konceptbilen Trinity

Autovista24 | 12 nov 2021

Om författaren

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Biltillverkaren Volkswagen (VW) har för avsikt att bygga en ny fabrik nära sitt tyska huvudkontor i Wolfsburg, där de planerar att tillverka en konceptbil som kan tävla med rivalen Tesla. Företaget sa att det går framåt med omvandlingen av deras huvudfabrik eftersom de har satt upp det ambitiösa målet att bli en världsledande tillverkare av elfordon.

Den nya fabriken ska användas för att bygga VW:s Trinity, en eldriven sedan med en SAE självdriven standard på nivå 4, som biltillverkaren planerar att lansera 2026. Produktionstiden ska bara ta 10 timmar, och Trinity-modellen sätter nya VW-standarder för räckvidd, laddningshastighet och digitalisering. Den korta produktionstiden matchar ambitionerna hos Tesla, som vill tillverka fordon på 10 timmar i sin planerade fabrik i Grünheide, nära Berlin.

Styrelsen måste fortfarande godkänna planen under de kommande veckorna, men VW bekräftade för Autovista24 att olika platser i närheten av Wolfsburg övervägs. Ett slutgiltigt beslut har ännu inte fattats.

Djärva planer

”Wolfsburg är symbolen för Volkswagens globala makt. Men konkurrenstrycket ökar, inte minst utanför vår egen dörr. Vi måste göra Wolfsburg redo för framtiden nu. Det innebär att tänka modigt, på ett nytt och entreprenöriellt sätt”, säger Ralf Brandstätter, vd för varumärket VW.

Företaget vill förvandla Wolfsburg till ett centrum som också fokuserar på framtidens mobilitet. Nya modeller som Trinity kommer att produceras med färre varianter, där hårdvaran till stor del är standardiserad. VW säger att fordonen då kommer att ha ”nästan allt ombord”, vilket ger kunderna gott om ”on demand”-funktioner. Sammantaget kommer detta att minska komplexiteten i produktionen avsevärt.

Företagsrådets ordförande Daniela Cavallo välkomnade beslutet att bygga en ny fabrik, efter en konflikt med VW:s vd Herbert Diess. VD:n hade anklagats för att sprida rädsla genom att varna för stora nedskärningar av jobb som snabbare produktionstider kan kräva. Diess har dock försökt lämna en rättelse till företagsrådet och berättade nyligen för personalen att det inte fanns några planer på att ta bort 30 000 jobb.

”Planerna för den nya Trinity-fabriken är djärva och därför helt rätt att genomföra. Vi säkrar sysselsättningen här genom att bygga en andra fabrik i Wolfsburg, säger Cavallo. ”Vi säkerställer också tydliga framtidsutsikter och på lång sikt en årlig produktion i det höga sexsiffriga intervallet.”

Företaget vill också modernisera sin huvudanläggning och testar för närvarande ett lokalt 5G-nätverk för produktionsverksamheten i Wolfsburg, som syftar till att på sikt konvertera sina anläggningar till smarta fabriker. Om detta pilotprojekt blir framgångsrikt avser biltillverkaren att rulla ut 5G-teknik för industriell serieproduktion i framtiden. Detta kan ha stor effekt på produktionsprocesser, men också nya affärsmodeller och erbjudanden.

”Med vår plan för Wolfsburg ger vi denna traditionella plats ett bindande långsiktigt perspektiv”, tillade Brandstätter. ”Det är bra för Volkswagen, bra för våra anställda, bra för regionen. Det visar att omvandling i Tyskland som industriort är möjlig. Denna omvandling kommer dock bara att fungera om den är ekonomisk. För att göra detta behöver vi ett omfattande lokaliseringspaket som vi kommer att diskutera med företagsrådet.”

Den tyska biltillverkaren lämnade nyligen sitt resultat för tredje kvartalet där de minskade sina förväntningar på leveranser eftersom de kämpar för att möta efterfrågan på grund av den pågående halvledarbristen som har påverkat fordonsindustrin. Bolaget sänkte också försäljningsförväntningarna och varnade för att risken för ”flaskhalsar” i utbudet av halvledare har intensifierats sedan andra halvåret. Leveranserna för i år förväntas nu ligga i linje med 2020.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Mercedes-Benz övergår till agentmodellen för försäljning i Europa

14 jan 2022

Mercedes-Benz har ingått ett avtal med European Association of Mercedes-Benz Dealers (FEAC) om att införa en agentmodell i Europa. Biltillverkaren vill förändra förhållandet till sina...

Länder ska registrera ett hållbarhetslöfte kring elbilars batterier

16 nov 2021

Biltillverkare över hela världen kan snart krävas på intyg om att batterierna i deras elektriskt laddningsbara fordon (EV) ska hålla en viss standard som lovar...

Bosch skapar en europeisk leverantörskedja för halvledare

11 nov 2021

Den tyska teknikkoncernen Bosch, en av världens största leverantörer till fordonsindustrin, arbetar med att lösa den förödande krisen för komponentbristen som har ökat biltillverkarnas problem....

Ja, registrera mig för att få pan-europeiska nyheter och insikter från Daily Brief

* Oblikatoriskt fält


Ja, jag vill få följande e-postmeddelanden:
Daily Brief: nyheter och insikter från hela Europa - Dagliga nyheter från Autovista Limited, på engelska.

Vi använder pixlar i våra e-postmeddelanden där vi kan se om du öppnar e-postmeddelandet, vidarebefordrar eller klickar på någon URL i våra meddelanden. Detta hjälper oss att få en inblick i och mäta effektiviteten på innehållet i våra brev. Vi kombinerar detta med den information du givit oss ovan och med din webbläsarinformation så att vi bättre kan skräddarsy vår marknadsföring för dig och individualisera din användarupplevelse på vår hemsida. Genom att prenumera, samtycker du till vår användning av din data i syfte att skicka dig de valda e-postutskicken, samt användning av pixlar. Du kan ta tillbaka ditt samtycke genom att uppdatera dina preferenser via länken som leder till vårt “E-post Preferens Center”, som finns med i alla e-postmeddelanden vi skickar. För mer information om hur vi hanterar personliga data, vänligen kontakta Autovista Group Integritetspolicy eller Autovista Integritetspolicy.