Volvo Cars har investerat i StoreDot, ett företag som utvecklar extremt snabbladdande teknik för elbilar.
Genom Volvo Cars Tech Fund kommer den svenske biltillverkaren att välkomna det israeliska företaget till deras batteri-teknologiska samriskföretag som de grundade tillsammans med Northvolt förra året. I och med sin investering har Volvo säkrat all teknologi som utvecklas till följd av överenskommelsen.
Genom sitt samarbete med Volvo Cars hoppas StoreDot kunna påskynda lanseringen av sin teknologi, då de siktar på massproduktion under 2024. Volvo Cars är den första tillverkaren av premiumbilar som har investerat i StoreDot.
Revolutionerande laddning
StoreDot jobbar med teknologi som, enligt företaget, skall resultera i batterier som på endast fem minuter kan ladda upp och erbjuda en eldriven räckvidd på 160 km. Detta skulle bidra till att revolutionera bilindustrin. Något som många förare upplever som negativt med elbilsmarknaden är bilens laddningstid. Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vilka kan tankas upp på ett par minuter, så kräver många elbilar åtminstone 30 minuters stillastående och inkopplat laddande för att nå en användbar räckvidd.
Av den anledningen är biltillverkare på jakt efter teknologi som kraftigt kan minska laddningstiden. StoreDot meddelade förra året att de utvecklade system för snabbladdning. Deras batteriframställning fokuserar på teknologi med kiselbaserade anoder och relaterad mjukvaruintegration.
Volvo planerar att tills 2030 bli en tillverkare som enbart erbjuder elbilar, och deras investering i StoreDot gör det möjligt för dem att göra elbilsmarknaden mer attraktiv. Teknikföretagets ambition överensstämmer med den svenska biltillverkarens och hjälper dem att utveckla fordon med längre räckvidd, snabbare laddningstider och lägre kostnader.
– Vi siktar på att ha den snabbaste utvecklingen inom vår industri och Tech Fund spelar en viktig roll i att etablera samarbeten med framtida teknologiska ledare, säger Alexander Petrofski, chef för Volvo Cars Tech Fund.
– Vår investering i StoreDot passar perfekt in i den tankegången och deras engagemang för elektrifiering och koldioxidfri mobilitet matchar vår egen.
Elektriska ambitioner
Volvos planer för elektrifiering inkluderar deras samriskföretag med batteritillverkaren Northvolt, vilket kommer att fokusera på utveckling och produktion av battericeller. Dessa kommer att skräddarsys för framtida elbilar från Volvo och Polestar.
Som en del av investeringen på omkring 30 miljarder kronor i samriskföretaget ska företagen etablera ett gemensamt forsknings- och utvecklingscenter samt en batterifabrik i Göteborgsområdet. Tillsammans kommer anläggningarna att skapa över 3 000 nya jobb.
Inom de kommande åren planerar Volvo att rulla ut en helt ny familj av helelektriska bilar. Det är en del av deras ambition att bli ett helt klimatneutralt företag innan 2040.
Och även StoreDots egna ambitioner väcker intresse inom bilindustrin. I mars meddelade företaget att de hade säkrat en investering värd ”många miljoner dollar” från Indienbaserade tillverkaren Ola Electric. Finansieringen kommer att användas till forskning och utveckling, samt för att skala upp produktionen av deras snabbladdande elbilsbatterier. Det israeliska företaget använde sin första omgång av provceller för att visa upp potentialen av sin teknologi i januari förra året. De uppvisade först fulladdningen av ett tvåhjuligt elfordon på endast fem minuter med hjälp av sin teknologi under 2019.
– Elfordons framtid ligger i batterier som är bättre, snabbare och har högre energitäthet, och som kan snabbladdas och erbjuda större räckvidd, säger Bhavish Aggarwal, grundare och vd för Ola Electric.
– Vårt samarbete med StoreDot, en pionjär inom teknologi för extremt snabbladdande batterier, har en strategisk betydelse.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.