Mercedes-Benz fokuserar på dyrare lyxbilar för att öka lönsamheten. De planerar även att uppgradera sin nuvarande produktportfölj och påskynda elektrifieringen.
Runt 75% av biltillverkarens investeringar kommer att läggas på att utveckla förstklassiga produkter med högsta vinstmarginal och lönsamhet. För att stärka sin affärsstrategi kommer Mercedes-Benz att ta bort några instegsmodeller och på så sätt trimma sin portfölj. Tills 2026 hoppas biltillverkaren att detta ska öka försäljningen av lyxbilar med 60%.
Nedskärning av instegsmodeller
Den Stuttgart-baserade bilaktören betonade att det är en strategisk metod som kommer att leda till bättre finansiella resultat, framför allt då marknadsläget fortfarande är utmanande. Mercedes-Benz förväntar sig en stor efterfrågan på högkvalitativa lyxbilar, vilket gör det möjligt att kompensera för höjda materialkostnader med högre priser.
– Det som alltid har varit kärnan av vårt märke är nu också kärnan för vår strategi: lyxsegmentet, säger Ola Källenius, chef för ledningsgruppen för Mercedes-Benz Group.
– Vi fortsätter att skärpa fokuset för vår företagsmodell och produktportfölj för att maximera potentialen för Mercedes-Benz även under svåra förhållanden. Det centrala i det är vårt mål att bygga världens mest eftertraktade bilar.
Företaget vill vända sin uppmärksamhet mot tre produktkategorier – toppsegmentet ”top-end luxury”, mellansegmentet ”core luxury” och grundsegmentet ”entry luxury”. I grundsegmentet kommer Mercedes-Benz att minska antalet modeller från sju till fyra. Företaget nämnde dock inte vilka modeller som kommer att påverkas. Modeller i grundsegmentet inkluderar småbilar i A- och B-klassen, vilka nu kan komma att se slutet på sin produktion.
Lyxbilar
Biltillverkaren presenterade nyligen exempel på högkvalitativa bilar, inklusive ett skräddarsytt koncept som kallas Mercedes-Maybach Haute Voiture, vilket de beskriver som höjden av sofistikerad lyx. Modellen kommer att komma ut på marknaden under 2023 i en begränsad upplaga, vilket gör det till en väldigt exklusiv bil.
På det stora hela utökar Mercedes-Maybach sitt produktutbud i toppsegmentet. Först ut är Mercedes-Maybach EQS SUV, vilken är planerad att släppas nästa år. Andra modeller i biltillverkarens högkvalitativa lyxsegment inkluderar alla fordon från Mercedes-AMG, samt Mercedes-Benz S- och G-klassmodeller och den största lyxmodellen GLS.
– De flesta lyxföretag bygger upp sin portfölj utifrån en eller två riktigt stora ikoner. Mercedes-Benz har den stora lyckan att ha flertalet ikoniska produkter och märken högst upp i sin portfölj – så som S-klassen, SL, G, samt AMG- och Maybachmärkena, säger Källenius. Vi ser en stor potential för att expandera toppskiktet av vår portfölj med ännu fler fascinerande produkter för våra kunder.
Nyheten om Mercedes Benz nya strategi kommer vid en tidpunkt då biltillverkare höjer priserna på grund av komplikationer på marknaden som orsakats av kriget i Ukraina, brist på halvledare och pandemirelaterade nedstängningar i Kina. Detta har lett till omfattande problem i leveranskedjan, pauser i produktionen och försenade leveranser för många bilföretag.
Trots en osäker marknadsutveckling under det första kvartalet rapporterade Mercedes-Benz en ökning i intäkter innan ränta och skatt (EBIT) på 5,2 miljarder euro (ungefär 54 miljarder kronor). Prishöjningar hjälpte biltillverkaren att förbättra vinsten. Tillverkaren bekräftade nyligen att de har sålt världens dyraste bil, en sällsynt 1955 Mercedes-Benz SLR coupe, till en privatperson för häpnadsväckande 135 miljoner euro (ungefär 1,4 miljarder kronor).
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.