Med övergången från förbränningsmotorer till elbilar ökar förväntningarna på mer avancerad teknik. Nuvarande batterier är tillräckliga för många av dem som redan nu skaffat sig en elbil, men det krävs vidareutveckling för att locka en större marknad.
För att ta reda på hur nuvarande batteriteknik påverkar marknaden och vilket arbete som utförs för att skapa nya, avancerade strömlagringsenheter talade Autovista24:s redaktör för specialinnehåll, Phil Curry, med Doron Myersdorf, vd och medgrundare av StoreDot. De diskuterade den nuvarande situationen för elbilsmarknaden, uppstartsföretagets tekniska utveckling och hur snabbladdning kommer att öka försäljningen i framtiden.
Prenumerera på Autovista24:s podcast och lyssna på tidigare avsnitt på Apple, Spotify, Google Podcasts och Amazon Music.
StoreDot är baserat i Israel och arbetar med nya material och system för elbilsbatterier. Det som detta uppstartsföretag har tagit fram innebär att nya batterier kan laddas på några minuter, vilket hjälper till att ta bort ett av de största hindren för användningen av elbilar: oron över att ladda dem. Företaget vill ge en upplevelse som liknar den att tanka en bensin- eller dieselbil, vilket skulle ge elbilsköpare en smidigare upplevelse.
”Snabbladdning eller extrem snabbladdning (XFC), som vi jobbar med, kräver en laddstation som kan leverera 350 kW och ett batteri som kan ta emot denna ström på kort tid, utan några säkerhetsrisker eller problem med uppvärmning”, sa Myersdorf. ”Detta kräver en ny batteriteknik och en infrastruktur som kan utvecklas tillsammans med den.”
Den produkt som StoreDot utvecklar ersätter grafiten på batteriets anodsida med nanodots. Dessa kan ta en laddning mycket snabbare än nuvarande grafitstrukturer. Nanodots kan öka laddningstakten med en faktor på 10, genom att hjälpa till att öka materialets yta och göra det lättare för jonerna att interagera.
Men processen är inte så enkel att det bara handlar om att införa nya material i ett batteri; det finns annat att beakta också. ”Temperaturen är en stor sak när det gäller batterier, särskilt om du snabbladdar, för då är strömmen mycket starkare”, la Myersdorf till. ”Det handlar alltså om hundratals ampere som pumpas in i fordonet och vi behöver se till att vi har rätt kylsystem runt det.”
StoreDot har växt snabbt under de senaste åren och testar nu sin batteriteknik hos flera biltillverkare innan de tar sina planer till nästa fas. Detta inkluderar fordonsdesign som fokuserar på batteriet och att se till att alla tester av batterisystemet – inte bara cellerna – slutförs, vilket företaget avser att göra nästa år.
Med bättre utvecklade batterier som kan ladda snabbare och hålla längre kommer även begagnatmarknaden för elbilar att gynnas. De som vill byta bil men inte har råd med en ny bil har kanske avstått på grund av risken för dåliga, gamla batterier. Men med ny teknik kan strömenheten fortfarande vara lika effektiv som en förbränningsmotor efter flera år, vilket tar bort ytterligare ett hinder för användning av elbilar och ser till att de rullar på vägarna lite längre.
Batteriutveckling kommer sannolikt att bli en viktig del av fordonsindustrin i framtiden och uppstartsföretag som StoreDot kommer att spela en viktig roll. Dessa företag kommer att behöva arbeta med etablerade aktörer för att förbättra elbilsmarknaden i stort och erbjuda smidiga alternativ för både kunder och företag.