Fuel Type: electric-vehicle-bev

Försäljningen av begagnade bilar minskar på majoriteten av Europas ”Big Five”-marknader under första kvartalet

Autovista24

Autovista24:s chefredaktör Tom Geggus observerar avstannandet på Europas ”Big Five”-marknader för begagnade bilar under de tre första månaderna av 2022.

När alla resultat för det första kvartalet har redovisats verkar begagnatmarknaden i Frankrike, Tyskland och Spanien ha svalnat av, då transaktioner avtar. Det verkar dock inte som att alla i ”Big Five” har upplevt samma kyla. Italien verkar till exempel ha upplevt en värmebölja, och även Storbritannien meddelade positiva resultat. Men i jämförelse med resultaten för nybilsmarknaden var Tyskland det enda landet som upplevde förhållandevis svalare förhållanden på begagnatmarknaden.

Chart: Neil King, Autovista24  Source: AAA Data, CCFA, KBA, ANFIA, GANVAM, ANFAC, SMMT  Created with Datawrapper

Begagnatmarknaden har njutit av en lång sommar av ökande transaktioner medan nybilsmarknaden frös. Covid-19 ledde till att halvledare omdirigerades till hemelektroniksmarknaden, vilket lämnade bilindustrin tomhänta när restriktionerna lyftes.

Samtidigt resulterade Rysslands invasion av Ukraina i en brist på kablage vid sidan av ett alltmer oroligt geopolitiskt klimat. Stigande inflation och levnadsomkostnader bidrar också till att nya bilar hamnar utom räckhåll för många. Så tillverkning är problematisk, leveranstider förlängda och allt fler väljer att inte köpa en ny bil.

Detta har nu en dominoeffekt, då många avstår från att köpa en ny bil och därav inte överlämnar sina nuvarande fordon till begagnatmarknaden. Därför möts ett minskat utbud av en sjunkande efterfrågan på Europas största fordonsmarknader, vilket bidrar till att stärka restvärden.

Frankrike och Spaniens svacka

Under de tre första månaderna av 2022 såg Frankrike sin begagnatmarknad minska med 11,2% jämfört med föregående år. De noterade 1 395 230 transaktioner, enligt siffror från AAA Data. Men det var dock bättre än deras nybilsmarknad vilken upplevde ett kraftigare fall, med 17,3% under samma period.

Antalet transaktioner för begagnade bilar i Spanien sjönk med 1,8% under årets tre första månader, ner till 449 086 fordon, avslöjade GANVAM. Samtidigt snubblade landets nybilsmarknad in i en tvåsiffrig nedgång på 11,6% jämfört med föregående år.

Jämfört med de tre första månaderna under 2021 såg Tysklands begagnatmarknad bara en nedgång på 7% under årets första kvartal, med 1 472 042 transaktioner. De senaste siffrorna från KBA visar dock att deras nybilsmarknad klarade sig bättre, den sjönk enbart med 4,6% jämfört med föregående år.

Italien och Storbritanniens uppgång

Italiens begagnatmarknad stod ut som en klar vinnare under det första kvartalet av 2022. 1 205 939 transaktioner ledde till en uppgång på 34,9% jämfört med föregående år. Men deras registreringar av nybilar hade den största svackan bland ”Big Five”, den sjönk med 24,4% jämfört med det första kvartalet under 2021, enligt ANFIA.

new-car
Källa: SMMT

Storbritanniens begagnatmarknad såg också ett ökat antal transaktioner under årets tre första månader, rapporterar SMMT. Med 1 774 351 fordon som bytte ägare redovisade landet en tillväxt på 5,1% jämfört med det första kvartalet under 2021. Deras nybilsmarknad sjönk dock under rapporteringsperioden, men endast med 1,9%, vilket innefattar 1 687 755 registreringar.

Restvärden fortsatt varma

Den senaste Monthly Market Update (MMU) bekräftade att de viktigaste marknaderna i Europa såg avtagande transaktioner för begagnade bilar i april, jämfört med de tidigare månaderna under 2022. Autovista Groups månatliga marknadsöversikt inkluderar Österrike, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Schweiz och Storbritannien. Den beaktar även bränsletyp, det genomsnittliga listpriset för nya bilar, försäljningsvolym och aktiva index för marknadsvolym.

Restvärden har legat kvar på samma nivå då privatpersoner och företag behåller sina fordon längre på grund av svårigheten att få tag på en ny bil. Detta sträcker sig över hela fordons-spektrumet, från köpta fordon till leasade fordon och bilflottor. Så medan utbudet av begagnade bilar sinar sjunker efterfrågan parallellt, vilket innebär att restvärden förblir gynnsamma.

Tittar man på MMU:n för april så har Autovista Groups prognos för årets restvärden uppvärderats i Österrike, Italien och Schweiz. Men prognosen för Storbritannien nedvärderades då aktiviteten på marknaden är märkbart dämpad. Prognoserna för Frankrike och Spanien ligger kvar på samma nivå. Det samma gäller även för Tyskland efter en uppåtgående revidering förra månaden.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Kia presenterar Niro Plus som ett skräddarsytt elfordon

Autovista24

Kia etablerar sig som en leverantör av hållbara mobilitetslösningar och har nyligen lanserat sitt första PBV-fordon (Purpose Built Vechicle), Niro Plus. Elbilen kommer att användas som utsläppsfri taxi i Sydkorea, och biltillverkaren räknar med att modellen kommer att lägga grunden till en viktig del av framtida transport.

Företaget vill rulla ut en serie av PBV-fordon innan slutet av 2025, med målet att bli en marknadsledare inom området innan slutet av årtiondet. Till dess kommer tillverkaren att anpassa nuvarande modeller för särskilda ändamål.

Niro Plus har utformats speciellt för taxitjänster, men den kan även användas som en vanlig bil av privata konsumenter för rekreationssyfte, så som campingresor. Kia presenterade först sin helt nya Niro vid 2021 Seoul Mobility Show i november 2021.

En version av Niro Plus som inte är utformad för taxitjänster kommer att göras tillgänglig på utvalda globala marknader under den andra halvan av 2022. Bilen kommer att finnas tillgänglig som elbil, laddhybrid och hybrid.

För att uppvisa Kias engagemang för en mer miljövänlig bilproduktion använder elbilen hållbara material framtagna av återanvända tapeter, eukalyptusblad och vattenbaserad färg. Kia har för avsikt att utöka mängden miljövänliga material. De har bland annat planer på att fasa ut användandet av djurläder i alla fordon.

Nya mobilitetsprodukter

– Kia omformar sin affärsstrategi för att fokusera på att popularisera elbilar och introducera nya mobilitetsprodukter som är anpassade till användare på marknader runt om i världen, säger Sangdae Kim, chef för Kia eLCV affärsavdelning. Niro Plus är vårt första kliv in i världen av PBV-fordon, en marknad som har stor potential för framtida utveckling.

Introduktionen av Niro Plus kommer efter lanseringen av Ray Van i februari, vilken har beskrivits som Sydkoreas första ensitsiga skåpbil som har utformats för att möta det växande behovet av leveranstjänster för smågods.

Kias första dedikerade PBV-fordon som kommer under 2025 kommer med all sannolikhet att vara ett mellanstort fordon, och Niro Plus hjälper Kia att ställa om till att bli en miljövänligare mobilitetsleverantör. Covid-19-pandemin har ökat behovet av leverans- och logistiktjänster och Kia siktar på att utöka sitt utbud från små PBV-fordon till stora som kan erbjuda ett alternativ till kollektivtrafik. Biltillverkaren planerar även för att deras fordon ska kunna fungera som mobila kontor.

Baserat på den första generationen Niro crossover EV, innehåller taximodellen av Niro Plus ytterligare förbättringar. Längden och höjden av Niro Plus taximodell har utökats med 10mm respektive 80mm. Kupén är större, tack vare slankare konstruktioner och tunnare säten. Även allt-i-ett-displayen har förbättrats, och Kia planerar att erbjuda trådlösa uppdateringar och tjänster.

Rengöring av havet

Som en del av Kias mål att bli en leverantör av hållbar mobilitet har biltillverkare även skrivit under ett sjuårigt samarbete med den gröna icke-statliga organisationen The Ocean Cleanup, som håller på att ta fram teknologi som kan avlägsna plast från världens hav.

Samarbetet är en av Kias företagsstrategier för att främja hållbara ansträngningar. Biltillverkaren siktar på att öka procenten av återanvänd plast till 20% innan 2030. Kia kommer att ge organisationen finansiellt stöd och på så sätt stödja rengöringsprojekt av hav och älvar. Insamlad plast kommer sen att användas till Kias produkter.

– Plast är i grund och botten inte ett dåligt material, men vi måste använda det ansvarsfullt, säger Boyan Slat, grundare och vd för The Ocean Cleanup. Vi bevisar att återanvänd plast kan användas på ett hållbart sätt.

Kias moderbolag Hyundai stöder liknande ändamål. Biltillverkaren har gått samman med den gröna organisationen Healthy Seas för att tackla havsförorening. Planen är att använda nylonen som hittas i återvunna fiskenät till att utrusta fordon med mer hållbara produkter.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Volvo investerar i teknologi för ”femminuters-laddning” av elfordon

Autovista24

Volvo Cars har investerat i StoreDot, ett företag som utvecklar extremt snabbladdande teknik för elbilar.

Genom Volvo Cars Tech Fund kommer den svenske biltillverkaren att välkomna det israeliska företaget till deras batteri-teknologiska samriskföretag som de grundade tillsammans med Northvolt förra året. I och med sin investering har Volvo säkrat all teknologi som utvecklas till följd av överenskommelsen.

Genom sitt samarbete med Volvo Cars hoppas StoreDot kunna påskynda lanseringen av sin teknologi, då de siktar på massproduktion under 2024. Volvo Cars är den första tillverkaren av premiumbilar som har investerat i StoreDot.

Revolutionerande laddning

StoreDot jobbar med teknologi som, enligt företaget, skall resultera i batterier som på endast fem minuter kan ladda upp och erbjuda en eldriven räckvidd på 160 km. Detta skulle bidra till att revolutionera bilindustrin. Något som många förare upplever som negativt med elbilsmarknaden är bilens laddningstid. Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vilka kan tankas upp på ett par minuter, så kräver många elbilar åtminstone 30 minuters stillastående och inkopplat laddande för att nå en användbar räckvidd.

Av den anledningen är biltillverkare på jakt efter teknologi som kraftigt kan minska laddningstiden. StoreDot meddelade förra året att de utvecklade system för snabbladdning. Deras batteriframställning fokuserar på teknologi med kiselbaserade anoder och relaterad mjukvaruintegration.

Volvo planerar att tills 2030 bli en tillverkare som enbart erbjuder elbilar, och deras investering i StoreDot gör det möjligt för dem att göra elbilsmarknaden mer attraktiv. Teknikföretagets ambition överensstämmer med den svenska biltillverkarens och hjälper dem att utveckla fordon med längre räckvidd, snabbare laddningstider och lägre kostnader.

– Vi siktar på att ha den snabbaste utvecklingen inom vår industri och Tech Fund spelar en viktig roll i att etablera samarbeten med framtida teknologiska ledare, säger Alexander Petrofski, chef för Volvo Cars Tech Fund.

– Vår investering i StoreDot passar perfekt in i den tankegången och deras engagemang för elektrifiering och koldioxidfri mobilitet matchar vår egen.

Elektriska ambitioner

Volvos planer för elektrifiering inkluderar deras samriskföretag med batteritillverkaren Northvolt, vilket kommer att fokusera på utveckling och produktion av battericeller. Dessa kommer att skräddarsys för framtida elbilar från Volvo och Polestar.

Som en del av investeringen på omkring 30 miljarder kronor i samriskföretaget ska företagen etablera ett gemensamt forsknings- och utvecklingscenter samt en batterifabrik i Göteborgsområdet. Tillsammans kommer anläggningarna att skapa över 3 000 nya jobb.

Inom de kommande åren planerar Volvo att rulla ut en helt ny familj av helelektriska bilar. Det är en del av deras ambition att bli ett helt klimatneutralt företag innan 2040.

Och även StoreDots egna ambitioner väcker intresse inom bilindustrin. I mars meddelade företaget att de hade säkrat en investering värd ”många miljoner dollar” från Indienbaserade tillverkaren Ola Electric. Finansieringen kommer att användas till forskning och utveckling, samt för att skala upp produktionen av deras snabbladdande elbilsbatterier. Det israeliska företaget använde sin första omgång av provceller för att visa upp potentialen av sin teknologi i januari förra året. De uppvisade först fulladdningen av ett tvåhjuligt elfordon på endast fem minuter med hjälp av sin teknologi under 2019.

– Elfordons framtid ligger i batterier som är bättre, snabbare och har högre energitäthet, och som kan snabbladdas och erbjuda större räckvidd, säger Bhavish Aggarwal, grundare och vd för Ola Electric.

– Vårt samarbete med StoreDot, en pionjär inom teknologi för extremt snabbladdande batterier, har en strategisk betydelse.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Det svenska elbils-uppstartsföretaget Uniti går i konkurs

Autovista24

Det svenska uppstartsföretaget Uniti som tillverkar elbilar har ansökt om konkurs efter att ha misslyckats med att anskaffa tillräckligt med kapital, meddelade företaget i ett inlägg på LinkedIn. Företaget sa att det var en nödvändighet att påbörja insolvensförfarande.

Alternativa inkomstkällor och samarbeten som företaget bedrev räckte inte för att hålla företaget flytande. Uppstartsföretaget sa att de var ”tillgängliga för anbud”, men endast fram till den 11 april.

– Tack vare våra fantastiska investerare och supportrar så får vi löpande in tillräckligt med kapital för att överleva, men endast genom att konstant minska arbetslaget och förlusttakten. Att fortsätta ta emot kapital som bara är tillräckligt för att överleva sätter för stort externt beroende på företaget, och är därför en alltför stor risk för de individer som stöttar oss, sa Uniti.

Det är inte första gången som företaget har varit öppna med sina problem. I december 2021 meddelade uppstartsföretaget att de hade mindre än en vecka på sig att samla in 500 000 euro (5,2 miljoner svenska kronor) – annars skulle de stå inför konkurs. Uppstartsföretaget som hade ambitiösa visioner vid grundandet 2015 har sedan dess stött på många motgångar. Bland annat utmaningar som uppkom till följd av pandemin.

En skiftande elbilsmarknad

Marknaden för elfordon har genomgått en drastisk förändring under de senaste åren. Traditionella biltillverkare och nykomlingar från Asien, samt den etablerade elbilsexperten Tesla, har rört om i industrin. Nya elbilar lanseras konstant och vissa uppstartsföretag blomstrar, så som Sono Motors, vilka kommer att lansera en solcellsdriven elbil på marknaden. Men för andra går det sämre.

Uniti tillhör den sistnämnda gruppen. Till en början skapade de stor sensation, vilket gjorde det möjligt för dem att ingå samarbeten med företag så som Siemens och E.on. En analys genomförd av Crunchbase visar att företaget har samlat in totalt 4,3 miljoner dollar (42 miljoner svenska kronor) sedan det startades. Medan företaget fortfarande verkar ha investerare som stöttar dem så har de haft problem med att leva upp till vad de har lovat.

Företaget såldes en gång in som ”Sveriges banbrytande pionjär inom mobilitet”, och påstod sig sätta ”nya standarder för hållbarhet och erbjuda en nytänkande tolkning av mobilitet i städer”. De lade fokus på produktdesign, men lyckades inte följa upp planen med att starta en fabrik i Sverige. Vid en tidpunkt övervägde elbilstillverkaren att bygga en produktionsanläggning i Storbritannien – en satsning som aldrig blev av.

En krokig väg

2018 rapporterade uppstartsföretaget att de fått in förhandsbeställningar till ett värde av över 50 miljoner euro (520 miljoner svenska kronor) för sin elbil ”Uniti One”. De hade planerat att producera ”en miljon fordon inom fem år”, ett mål som visade sig vara omöjligt.

Tidigare i år vände sig dock före detta anställda till den svenska tidningen Filter och anklagade Uniti för tvivelaktiga affärsmetoder. Tidningen rapporterade att uppstartsföretagets nya modell ”Zero” i själva verket var en omarbetad kinesisk elbil. Men de konsumenter som hade gjort en förhandsbeställning fick aldrig tillgång till en fungerande bil.

Vd:n Lewis Horne tog själv upp att det fanns problem och att företaget fick kämpa för att överleva medan de hanterade effekterna av pandemin. Förhandlingar med en strategisk investerare från Kina som skulle erbjuda bryggfinansiering präglades även den av förseningar.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

EU måste installera 14 000 allmänna laddningspunkter per vecka, fastslår ACEA

Autovista24

Alla är överens: Europa behöver fler allmänna laddningspunkter för elfordon för att kunna möta behovet som följer den ökande försäljningen av elbilar runtom i regionen. Den europeiska bilindustriföreningen (ACEA) har satt det i perspektiv och sagt att EU måste installera 14 000 allmänna laddningspunkter per vecka för att uppnå klimatmålen för elfordon till 2030. I dagsläget installeras endast 2 000 allmänna laddare per vecka.

Då de är oroade över den långsamma installationen av laddningspunkter för elfordon uppmanar bilindustriföreningen EU:s medlemsstater att öka investeringarna i laddinfrastruktur för alla sorters elfordon, inklusive bilar, skåpbilar, lastbilar, och bussar. De poängterade att 1,7 miljoner elfordon såldes under 2021, en tiofaldig ökning jämfört med de fem föregående åren.

Utvecklingen av laddinfrastruktur måste hålla jämna steg med den snabba ökningen av användning av elfordon. ACEA hänvisade till en analys av McKinsey som visar på att upp till 6,8 miljoner laddstationer kommer att behövas innan slutet av årtiondet för att EU ska kunna minska koldioxidutsläpp från personbilar med 55%. Den här siffran, sa de, är nästan dubbelt så stor som den EU-kommissionen föreslår i sin förordning om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR).

Faktablad gällande förordningen om infrastruktur för alternativa bränslen

Bildkälla: ACEA

– Övergången till noll är ett långsiktigt lopp, sa ACEA:s ordförande och BMW:s vd Oliver Zipse.

– Den huvudsakliga utmaningen nu är att övertala alla medlemsstater att påskynda installationen av nödvändig laddinfrastruktur för elfordon. Vi behöver absolut en ambitiös sammanfattning av AFIR-förordningen, både vad gäller dess tajming och även målen den ställer på varje enskilt EU-land.

I en nyligen publicerad forskningsrapport föreslår ACEA att investeringar till ett värde av 280 miljarder euro behövs för att stärka Europas privata och allmänna laddinfrastruktur för elfordon. EU-länder kommer även att behöva investera en betydande del av pengarna i utbyggnad av elnät samt förnybar energi. Rapporten uppskattar att den årliga kostnaden för enbart allmän laddinfrastruktur för elfordon kommer att uppgå till 8 miljarder euro, därutöver tillkommer investeringar i 5G och höghastighetsnätverk för internet.

Rapporten rekommenderar att en balans av privata och allmänna investeringar skulle säkra en snabb ökning av laddinfrastruktur i Europa, särskilt för allmänt tillgängliga laddstolpar, vilka är nödvändiga för de elbilsägare som saknar laddningsmöjlighet hemma.

Helhetsplan för laddning av elfordon

ACEA har arbetat på en helhetsplan för laddning av elfordon för att EU ska kunna ta itu med laddinfrastruktur, energiförsörjning och elnät. Det inkluderar även infrastruktur för tunga fordon. Enligt rapporten så behövs 279 000 laddningspunkter för lastbilar innan slutet av 2030, av vilka 84% ska finnas i hubbar för fordonsflottor.

För att påskynda utökandet av laddningspunkter föreslår ACEA att processen för att godkänna infrastrukturen effektiviseras, att EU och samordningsorgan över landsgränser fastställs tydligt, att smarta incitamentsprogram genomförs, att tillgång till finansiering tillhandahålls och att en stor spridning av smart laddning säkerställs.

– En total investering på omkring 1 000 miljarder euro i laddinfrastruktur (allmän och privat), uppgradering av elnät och förnybara energikällor behövs innan 2050 för att fullfölja omvandlingen till elektrisk mobilitet på vägarna i EU, fastställer rapporten.

Utgivningen av rapporten ligger rätt i tiden då EU i dagsläget förhandlar om AFIR-förordningen, vilken sätter ut mål för den lägsta kapaciteten och det längsta avståndet mellan laddnings- och vätgasstationer längs det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som ska uppfyllas av medlemsstaterna.

I likhet med ACEA fann International Council on Clean Transportation (ICCT) nyligen att det behövs 80% mer laddningskapacitet än vad AFIR föreslår. ICCT föreslår inte en gemensam strategi för att utöka laddiningsinfrastrukturen, utan föreslår i stället att man fokuserar på de platser där laddning för elfordon behövs allra mest, d.v.s. i länder med högre användning av elfordon.

ACEA:s forskningsrapport inkluderar inte laddare som behövs i Storbritannien, då de lämnade EU till följd av genomförandet av Brexit. Landets regering meddelade nyligen planer för att utöka sin laddinfrastruktur för elfordon till 300 000 laddningspunkter innan 2030, vilket motsvarar ungefär 668 enheter per vecka.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

VW:s trådlösa mjukvaruuppdatering för elfordon utökar räckvidden och tillför nya funktioner

Autovista24

Volkswagen (VW) kommer att genomföra en stor trådlös mjukvaruuppdatering för sina ID.-elfordon. Den kommer att inkludera större laddningskapacitet som kan utöka elbilarnas räckvidd. Den har också det senaste förarassistanssystemet, förbättrad prestanda för röststyrning och parkeringsassistans som kan memorera parkeringsmanövrer.

Den trådlösa mjukvaruuppdateringen 3.0 har varit efterlängtad. Den erbjuder nya, samt valfria, uppdateringar för funktioner så som autostyrning, laddprestanda och ”AR Head-up-Display”. När det kommer till smart mjukvara för elfordon så har VW halkat efter vissa av sina huvudkonkurrenter, så som Tesla, men den nya uppdateringen ska minska det avståndet.

– Den nya ID. Software 3.0 är en uppdatering för hela vår ID.-familj, säger Thomas Ulbrich, VW styrelseledamot, med ansvar för teknisk utveckling.

– Vi tar våra produkter till en ny nivå av funktionalitet då vi jobbar snabbare, är mer uppkopplade och är mer kundorienterade.

Bildkälla: VW

Smart elbilsmjukvara

Den trådlösa mjukvaruuppdateringen utlovar en varieté av fördelar, bilmodeller med batterier på 77kWh kan nu ladda upp till 135 kW i stället för 125 kW. VW sa att förbättringar av batteriets värmehantering gör körning mer effektivt och kan utöka räckvidden. Konsumenter som vill förlänga elbilsbatteriets livslängd kan dessutom aktivera det nya ”Battery Care Mode”, vilket begränsar laddningskapaciteten till 80%.

Nya funktioner fokuserar på intelligenta system för förarassistans och inkluderar tillvalet ”Travel Assist with Swarm Data”, vilket automatiskt håller bilen mitt i körfältet och anpassar sig till körstilen. Det låter förare hålla avstånd till fordon framför sig, med hjälp av förutseende farthållare och styrassistent. Två radarsensorer baktill och ultraljud håller ett öga på trafiken och kan hjälpa till vid filbyten. Om sensorerna inte känner av några föremål svänger bilen självmant över till det intilliggande körfältet, och föraren kan närsomhelst ingripa.

Andra automatiska funktioner inkluderar ”Park Assist Plus”, vilket låter bilen leta efter en parkeringsplats och slutföra manövern med hjälp av sensorerna. Det kan även användas för att glida ut från fickparkeringar. En ytterligare minnesfunktion låter bilen lära sig specifika parkeringsvanor som den sen kan upprepa på egen hand.

Mjukvarudriven mobilitet

VW befinner sig mitt i en påskyndning av sin förvandling till en leverantör av mjukvarudriven mobilitet. Den senaste uppdateringen betonar deras ansträngningar – listan över nya funktioner är lång, inte minst när det kommer till AR-displayen. Uppdateringen lägger till ytterligare displayer i AR-systemet, och även nya symboler så som rondeller och information om avståndet till resmålet. Den visar också laddningsnivån och hur långt det är kvar till resmålet.

Bildkälla: VW

Biltillverkaren har förbättrat navigationen och lagt till en smart reseplanerare. Förare kommer även att få lokala varningsmeddelanden. Röststyrningen har förbättrats för att känna igen kommandon fortare. Enligt VW har bilen förvandlats till ”en intelligent samtalspartner”. Röststyrning är tillgängligt i all ID.-modeller i Tyskland. Systemet svarar i uppkopplat läge från molnet och i offline-läge från information som är sparad i bilen. VW utlovar ”hög igenkänningsgrad och kvalitet på resultaten”.

På det stora hela gör den trådlösa programvaruuppdatering att VW kan skapa en ny digital kundupplevelse med ytterligare funktioner som erbjuder mer komfort till förare. Det elektriska utbudet av ID.-modeller fortsätter att växa, något som gör smart mjukvara till en avgörande hörnsten för VW. För ungefär ett år sedan lanserade företaget sin första trådlösa uppdatering, vilket gjorde dem till den första stora fordonstillverkaren som regelbundet uppdaterade bilars mjukvara via mobil dataöverföring.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Fler elfordon och vätgasbilar att vänta från BMW Group

Bildkälla: BMW

Autovista24

BMW fortsätter att satsa på projekt inom elektrifiering och hållbarhet då de planerar att återinföra sig själva som en ledare inom elbilsteknologin. Biltillverkaren har kommit med en uppdatering gällande planen för deras fordonsserie Neue Klasse (Ny Klass), samtidigt som de vill fortsätta sina ansträngningar för att sänka koldioxidutsläpp.

Till följd av framgången av befintliga elbilsmodeller planerar BMW att införa 15 eldrivna fordon i sin produktion innan slutet av 2022. Det kommer att täcka omkring 90% av deras nuvarande bilklasser. 3-Serien och 5-Serien, tillsammans med X1:an och X3:an, kommer att få helelektriska versioner. Företaget kommer dessutom att lansera BMW i7 som en del av deras 7-Serie.

Tillsammans med deras varumärken Mini och Rolls-Royce, förväntar sig BMW Group att ha sålt omkring två miljoner elfordon tills slutet av 2025. Deras Neue Klasse har potentialen att påskynda marknadspenetrationen av elektromobilitet. Biltillverkaren förväntar sig att elfordon ska utgöra 50% av företagets globala försäljning tidigare än 2030.

Alla marknader kan inte upprätthålla elfordon

Innan årtiondets slut skulle BMW Groups årliga försäljning av elfordon överstiga 1,5 millioner enheter. Biltillverkaren konstaterar dock att detta är beroende av att den globala laddningsinfrastrukturen håller jämna steg med ökningen av fordon och den ökande efterfrågan från kunder.

Detta är en utmaning som alla biltillverkare ställs inför. Även om de åtar sig att bygga elfordon har inte alla länder runt om i världen den infrastruktur som krävs för att stödja dem. Därför kommer en viss utveckling av förbränningsmotorer att behöva bibehållas, annars kommer bilföretag att tvingas överväga att lämna vissa marknader.

Samtidigt som BMW driver på infrastrukturens expansion genom sitt arbete med Ionity är de medvetna om att elfordon kanske inte passar alla marknader. Följaktligen fortsätter OEM-företaget att utveckla ”högeffektiv konventionell drivteknik” medan de parallellt bidrar till koldioxidreduktion inom transportsektorn.

Den här nya generationen av diesel- och bensinmotorer erbjuder högre effektivitet, meddelar biltillverkaren. Utvecklingen har redan säkerställt att motortekniken tar ytterligare ett steg mot att minska utsläpp och förbättra luftkvalitet.

BMW siktar mot att ha levererat totalt 10 miljoner batterielfordon till kunder innan 2030. Vi det laget kommer Rolls-Royce att ha ett produktutbud som är helelektriskt. Mini är även de på väg mot en helelektrisk framtid, vilken kommer att ta vid under början av 2030-talet. Senare i år kommer varumärket att ge ett smakprov på den helt nya Mini-familjen, vilken enligt företagets beskrivning har ”känslan av en elektrifierad go-kart”, samt ett skarpt fokus på hållbarhet och minimal miljöpåverkan.

Vätgasbilar är fortsatt ett alternativ

Huruvida tekniken för vätgasbränsleceller (FCV) kommer att ta sig in på massmarknaden för personbilar återstår att se, men under sin årliga konferens bekräftade BMW sitt åtagande att utveckla drivlinan.

Biltillverkaren driver systematiskt på med sina planer att erbjuda FCV som ett ytterligare alternativ för hållbar transport. De har redan meddelat att även en elektrisk transmission baserad på vätgasbränsleceller är tänkbart för Neue Klasse.

– Vi ser vätgas-elektriska transmissioner som ett komplement till batteri-elektriska transmissioner, säger Oliver Zipse, ordförande för BMW:s styrelse.

– Det är det enda sättet för vår flotta att uppnå maximal påverkan för skyddandet av klimatet. Det är därför vi stödjer EU-kommissionens planer för att utöka antalet laddnings- och vätgasstationer längs europeiska motorvägar.

En liten grupp av BMW iX5 Hydrogen kommer att användas för demonstrationer och tester för första gången i år. Vätgasteknologin kan möta behovet hos de förare som saknar tillgång till laddinfrastruktur och regelbundet kör längre sträckor, förutsatt att vätgasen tas fram med hjälp av förnybar energi och att den nödvändiga infrastrukturen finns tillgänglig.

Zipse meddelade dessutom att den tyska biltillverkaren förbereder sig för att utveckla nästa generations vätgastransmissioner. Han tillade även att finansieringen från Viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (IPCEI) kan påskynda utvecklingen och industrialiseringen av denna extra transmissionsgeneration i Tyskland.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Varför ladda ett elbilsbatteri när man kan byta ut det mot ett fulladdat?

Autovista24

Elbilarnas utveckling går framåt i ett hastigt tempo. Deras effektivitet och räckvidd förbättras med raketfart. Men oavsett räckvidd så måste alla elbilsbatterier laddas upp igen förr eller senare. Såvida inte det urladdade batteriet rätt och slätt kunde bytas ut mot ett fulladdat? Det här är ett koncept som snabbt fått genomslag inom kretsar för mobilitet.

Bosch, Mitsubishi och Blue Park Smart Energy (BPSE) ska samarbeta med att ta fram en ny affärsmodell för batteribyten (battery-as-a-service) som är riktad mot kommersiella fordonsflottor. Den kommer att nyttja den tyska leverantörens ”batteri i molnet”-teknologi, den japanska biltillverkarens service- och marknadsföringsförmågor, och det kinesiska företagets plattform för batteribyte.

På annat håll har Gogoro presenterat vad de kallar ”världens första utbytbara ’solid state’ batteriprototyp för elfordon”. Systemet är framtaget tillsammans med ProLogium Technology och är tänkt för tvåhjulade fordon och knyter samman med Gogoros existerande nätverk för batteribyten.

Batteribyten för kommersiella flottor

Mitsubishi, Bosch och BPSE har insett att efterfrågan på elektrifiering ökar för var dag som går. Men förhandskostnaden för att driftsätta en elbilsflotta, driftstopp för laddning, och osäkerhet gällande batterier är några av de främsta faktorerna som förhindrar elektrifieringen av kommersiella fordonsflottor. Teknologi för batteribyten skulle kunna vara en potentiell lösning. Det skulle låta operatörer bruka sina elfordon fullt ut.

Så under trions samarbete kommer Boschs ”batteri i molnet” att fortsätta överse och analysera batterienheter med hjälp av artificiell intelligens (AI). Det erbjuder kontroll av batteriet. Något som innebär maximerad livslängd och prestanda, samtidigt som det optimerar flottans totala ägandekostnad (TCO).

Trion planerar att utveckla och erbjuda en tjänst som känner av och förutser hälsan, kapaciteten och det optimala användandet hos batterier. All denna insikt kan bidra till att minska de främsta faktorerna som förhindrar införandet av elfordon. Det kan även bidra till nyttjandet av batterier på begagnatmarknaden, vilket leder till en minskad TCO för flottor.

Utbytbara ’solid statebatterier’

”Solid statebatterier” är en efterlängtad teknologi. Det har potential att minska batteriernas storlek och vikt, samtidigt som det också ökar deras densitet. Förhoppningen är att fastfasbatterier av litium och keramik är steget vidare i utvecklingen från litiumjon-kemin. Men det taiwanesiska företaget stannade inte där, utan de beslutade även att fastfasbatterier skulle vara utbytbara.

– Gogoro presenterar världens första fastfasbatteri för batteribyte hos tvåhjulade fordon därför att det är nödvändigt att vi drar nytta av de senaste batteri-innovationerna för att introducera en ny era för utökandet av elektrisk transport och anpassning i våra städer, säger Horace Luke, grundare, ordförande, och vd för Gogoro.

– Vi gick samman med ProLogium Technology, en global ledare inom innovation för fastfasbatterier, för att tillsammans utveckla det här nya batteriet som ger högre energitäthet för en bättre räckvidd, förbättrad stabilitet och säkerhet, och är bakåtkompatibelt med alla existerande Gogoro-drivna fordon, tillade han.

Gogoros nätverk är en öppen och driftskompatibel batteribytesplattform för lätta stadsfordon. Det har utformats för att vara smart, skalbart och dynamiskt. Det har mer än 450 000 användare och över 10 000 batteribytesstationer på över 2 300 platser. Det möjliggör för tillhandahållning av 340 000 dagliga byten och de driver 95% av elektriska tvåhjuliga fordon i Taiwan. Med sådan avancerad teknologi tillgänglig för tvåhjulingar kan samma utveckling för större fordon säkerligen inte ligga långt efter.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Ford bildar separata företag för elfordon och förbränningsmotorer

Autovista24

Ford bildar två separata, men ömsesidigt beroende, företag. Ford Model e kommer att arbeta med elfordon och Ford Blue kommer att fokusera sin verksamhet på förbränningsmotorer. De nya inrättningarna kommer att ansluta till företagets gren för nyttofordon, Ford Pro.

Manövern faller under ”Ford+”-planen som introducerades i maj 2021. Strategin presenterades av biltillverkarens koncernchef och vd, Jim Farley, som utöver sina nuvarande roller även kommer att ansvara för Ford Model e. Kumar Galhotra, den före detta koncernchefen för den amerikanska och internationella marknadsgruppen hos Ford, kommer att ta ledningen för Ford Blue.

– Vår ambition med Ford+ är att bli ett verkligen stort, världsomvälvande företag igen, och det kräver fokus. Vi satsar fullt ut genom att skapa skilda men kompletterande företag som ger oss starthastighet och ohämmad innovation från Ford Model e tillsammans med Ford Blues industriella kunskap, volym och välkända märken så som Bronco – det är något uppstartsföretag bara kan drömma om, sa Farley.

Finansiera utveckling av elfordon

Uppdelningen återspeglar Fords medvetenhet om att olika tillvägagångssätt, talanger, och organisationer behövs för att göra det mesta av deras potential för el- och förbränningsmotorer. Som många etablerade biltillverkare har upptäckt är bytet från fossildrivna drivlinor till sådana som drivs av batterier varken enkelt eller billigt. Det är därför som många OEM-företag håller sina mer vinstdrivande bensin- och dieseldrivna verksamheter aktiva så länge som möjligt – det bekostar framtida ansträngningar.

Ford Blue kommer att fortsätta att arbeta på ikoniska fordon, så som Mustang, F-Serien, och Explorer SUV, samtidigt som de investerar i nya modeller och tjänster. Företaget kommer att satsa på att utgallra avfall och minska kostnader inom sina verksamheter. De kommer att använda sin erfarenhet inom teknik, inköp, tillverkning, fordonstester och utveckling för att hjälpa till att utveckla de andra grenarna inom Ford.

– Ford Blues uppdrag är att erbjuda ett mer lönsamt och levande förbränningsmotors-företag, stärka vår framgångsrika och ikoniska fordonsfamilj och nå större lojalitet genom att erbjuda otrolig service och upplevelse, sa Farley. – Det här teamet kommer ge sitt allt för att kunna erbjuda ledande kvalitet, angripa avfall i varje hörn av företaget, maximera kassaflöde och optimera vårt industriella fotavtryck.

Samarbetande företag

Detta innebär dock inte att förbindelsen mellan de två företagen kommer att vara enkelriktad. I stället kommer alla Fords företag förväntas att arbeta tillsammans, inklusive deras satsning på nyttofordon. Ford Model e kommer att bli hubben för utveckling. Det kommer att arbetas med ny teknologi och strategier för mobilitet. De kommer bland annat att föra vidare framsteg inom programvara som driver på uppkopplade, personliga, och ”always-on” upplevelser.

En del av deras arbete kommer att fokusera på elektrisk prestation så som plattformar, batterier, motorer, växelriktare, och uppladdningsteknologi för elfordon. Det kommer även att leda till en ny handelsupplevelse för framtida elfordonskunder, vilket kommer att inkludera näthandelsplattformar, öppen prissättning och personligt anpassad support.

– Ford Model e kommer att bli Fords nav för innovation och växande. Det är ett arbetslag bestående av världens främsta talanger inom programvara, elektricitet och bilar som släpps lös för att skapa verkligt otroliga elfordon och digitala upplevelser för nya generationer av Fordkunder, sa Farley.

Biltillverkaren vill tillverka mer än två miljoner elfordon årligen senast 2026. Det skulle representera omkring en tredjedel av deras globala volym, och det planeras att utökas till halva volymen senast 2030. Biltillverkare räknar med att spendera 5 miljarder dollar (48 miljarder kronor) på utvecklingen av elfordon det här året, vilket är dubbelt så mycket som de investerade förra året.

– Den nya strukturen kommer att förbättra vår kapacitet att skapa industri-ledande tillväxt, lönsamhet och likviditet under den nya eran av transport, sa John Lawler, Fords ekonomichef. – Det kommer att förbättra vår effektivitet vad gäller att fördela kapital till både företagen för förbränningsmotorer och elfordon, samt avkastningen vi förväntar oss från dem. Detta genom att göra det mesta av befintliga förmågor, lägga till nya färdigheter där det behövs, förenkla processer samt att sänka kostnader.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

CATL lanserar tjänst för en-minuts-byte av elbilsbatterier i Kina

Autovista24

Ett av Kinas snabbast växande företag, Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), har lanserat en tjänst för byte av batterier på sin hemmamarknad. Den låter kunder byta batteri i elfordon på en minut.

Företaget meddelade nyheten vid ett lanseringsevent där de presenterade den nya tjänsten och dess namn – EVOGO. Modullösningen för batteribyte bygger på batteriblock, stationer för snabba batteribyten och en app. Tjänsten kommer till att börja med att lanseras i tio städer i Kina, vilka alla främjar infrastuktursutveckling genom att bland annat uppföra stationer för laddning och batteribyten.

Byten av batterier är vanligare i Kina än i resten av världen. Biltillverkaren Nio planerar att tills 2025 utöka sitt nätverk av stationer för batteribyte från 700 till 800. Men tjänsten får även fäste på andra håll. Tillverkaren ingick nyligen ett samarbete med Shell för att introducera stationer för batteribyte i Europa i ett pilotprojekt som tar avspark under 2022.

Batteri som en delad produkt

– Vi ser batteriet som en delad produkt, snarare än en konsumentprodukt för enskilt bruk, säger Chen Weifeng, VD för CATL:s dotterbolag Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd. Han tillade att den nya produkten kan hjälpa elbilsförare att undvika räckviddsångest, ta bort ”besväret” med att ladda batterierna, samt sänka höga inköps- och driftkostnader.

Deras massproducerade batteri, vars design liknar en chokladkaka, har tagits fram särskilt med tanke på delning av elbilsbatterier. Det kan uppnå en energitäthet för vikt på över 160 Wh/kg och för volym 325 Wh/L, vilket gör det möjligt att köra 20 mil på ett batteriblock.

CATL ger kunderna möjlighet att låna ett till tre batteriblock vid bytesstationerna, beroende på vilken räckvidd som krävs. Ett batteriblock räcker normalt sett för stadskörning, men för längre resor rekommenderar tillverkaren två till tre batteriblock.

Batterierna är kompatibla med många batteridrivna fordon från olika OEM-företag och passar ett stort utbud av fordon, från stadsbilar, småbilar och mellanstora bilar till lastbilar.

Kompatibilitet och konkurrens

– Stationerna för batteribyte understryker hög kompatibilitet, behovsbaserad uthyrning av batterier och komplettering med laddstationer. Med en storlek motsvarande tre parkeringsplatser kan en EVOGO-station förvara upp till 48 Choco-SEB:s (batteriblock). Den möjliggör byten av ett block på en minut, vilket gör det möjligt för kunder att ha tillgång till fulladdade batterier närsomhelst och utan att behöva vänta någon längre stund. EVOGO tillhandahåller dessutom ett stort utbud av olika bytesstationer som passar olika regioners klimat, säger CATL.

Företaget lanserades för tio år sedan och har snabbt blivit en favorit bland investerare, vilket ger Kina ett försprång vad gäller elbilsbatterier. De förser många av världens biltillverkare med batterier, bland annat Volkswagen, BMW och Tesla. New York Times konstaterade att CATL dominerar en tredjedel av den globala marknaden för elbilsbatterier och att deras största konkurrent är LG. Men konkurrensen tätnar då biltillverkare fortsätter att ge sig in på marknaden för batterier genom att tillverka sina egna eller investera i olika företag för att diversifiera leverantörskedjan.

Förra året lät Geely, Volvo Personvagnars moderbolag, meddela att de fram till 2025 planerar att globalt uppföra 5,000 stationer för batteribyte. Vid 2021 Wuzhen Internet Conference visade företaget upp teknologin som ligger bakom tjänsten och hela processen tog mindre än en minut. Tesla har tidigare utforskat batteribyte, men la den planen åt sidan för att i stället fokusera på sitt nätverk av snabbladdare.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Volvo vill att elbilar ska nå sin fulla potential

Volvo Cars (Volvo) har efterlyst ett globalt uppsving för investeringar i ren energiproduktion. Detta för att säkerställa att elektriskt laddningsbara fordon (EV) kan nå sin optimala potential när det gäller klimatnytta.

Uppmaningen kommer när regeringschefer samlas i Glasgow, Skottland, för COP26, för att arbeta med planer för att ta itu med klimatförändringarna.

Volvos tillkännagivande sammanfaller också med en nyligen publicerad rapport som analyserar livscykeln för koldioxidutsläpp som produceras av biltillverkarens senaste elbil. Ett av de viktigaste resultaten i rapporten är potentialen för betydande CO2-minskningar om bilar tillverkas och drivs med rena energikällor.

Den nya rapporten Life Cycle Assessment (LCA) för Volvo C40 Recharge tyder på att tillgången på ren energi för både tillverkning och laddning gör en enorm skillnad när det gäller att säkerställa en mer positiv koldioxideffekt.

Rapporten fann att genom att ladda C40 Recharge med energi som kommer från ren energi som vindkraft, är dess koldioxidlivscykel mindre än hälften av den för en traditionell, förbränningsmotordriven Volvo XC40.

Den avslöjade också att när man laddar XC40 med el genererad från rena källor, kommer dess livscykels CO2-avtryck ner till cirka 27 ton koldioxid, jämfört med 59 ton för en XC40 kompakt-SUV som drivs av en förbränningsmotor.

Helt elektriska till år 2030

Volvo Cars har varit föregångare i bilvärldens utveckling mot elektromobilitet. 2017 meddelade tillverkaren att alla nya modeller från 2019 skulle inkludera en elmotor som en del av drivlinan.

Tidigt 2021 meddelade Volvo sina planer att övergå helt till elbilsproduktion till år 2030. Utöver detta siktar företaget på att bli klimatneutralt 2025 och utveckla fossilfritt stål med batterileverantörer.

“Vi tog ett medvetet strategiskt beslut att bli en elbilstillverkare och en branschledare, men vi kan inte göra övergången till klimatneutralitet ensamma, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd.

”Vi behöver regeringar och energibolag runt om i världen som ökar sina investeringar i ren energikapacitet och relaterad laddningsinfrastruktur, så att helt elektriska bilar verkligen kan uppfylla sitt löfte om renare rörlighet.”

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24