Biltillverkare över hela världen kan snart krävas på intyg om att batterierna i deras elektriskt laddningsbara fordon (EV) ska hålla en viss standard som lovar mer hållbarhet. Detta kan öka konsumenternas förtroende eftersom tillförlitlig information om hur bra batterier presterar över tid kan lugna de kunder som oroar sig för att investera i elbilar.
EU och länder som Storbritannien, Kina och USA stöder ett förslag som säkerställer minsta hållbarhet för elbilsbatterier. Avtalet godkändes av World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, som hölls av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE). Kanada, Japan och Sydkorea stöder också förslaget.
Reglering av batteriers försämring
De nya bestämmelserna skulle kräva att tillverkarna bevisar att deras elbilsbatterier förlorar mindre än 20% av sin ursprungliga kapacitet på fem år eller 100 000 km och mindre än 30% på åtta år eller 160 000 km.
Länderna kommer formellt att rösta för en bindande regel om batterilivslängd i mars 2022. De som är för den nya regeln måste bädda in den i sin nationella lagstiftning, som kan träda i kraft redan 2023.
UNECE sade att förslaget är ett stort steg för att markera den första internationella ansträngningen att reglera batteriförsämringen. Syftet är att förhindra användningen av lågkvalitativa batterier, vilket inte bara ökar konsumenternas förtroende, utan också förbättrar elbilarnas miljöprestanda. Det är avgörande att batterier som håller längre skulle minska trycket på leverantörskedjan av kritiska råvaror samtidigt som de minskar avfallet från använda batterier.
Enligt den föreslagna lagen kommer korrekt information om batteriets hälsa och återstående kapacitet att göras fritt tillgänglig för fordonsägaren, säger André Rijnders, ordförande för arbetsgruppen för föroreningar och energi (GRPE), som utvecklat detta lagförslag. ”Detta kommer att ge värdefull information för affärer med begagnade elbilar och andra byten av fordonsägare.”
Varje elbil skulle behöva rapportera sin batteristatus till de lokala myndigheterna via trådlös överföring eller ”andra sätt som avgörs av lokala förhållanden.”
IncentiveFörsäljningen av elbilar ökar
Länder runt om i världen är angelägna om att tvinga elbilstillverkare att bara använda batterier med en minimal lagringstid eftersom försäljningen av el- och hybridfordon ökar på stora marknader inklusive Europa, Kina och Nordamerika.
International Energy Agency (IEA) såg att rekordmängden tre miljoner nya elbilar registrerades 2020, en ökning med 41% från föregående år. Europa hade en marknadsandel på 10%. Enligt IEA:s prognoser kan elbilarnas globala marknadsandel uppgå till mellan 10,4% och 19% år 2025.
Vid FN:s senaste klimattoppmöte COP26 spelade elektrifiering en stor roll när ekonomierna tävlar om att nå välbehövliga klimatmål. Övergången till nollutsläppsfordon har tagit fart, där några av de största tillverkarna siktar på att omvandla all nybilsförsäljning till bilar med nollutsläpp till 2040 och till 2035 på ledande marknader.
Flera biltillverkare har lovat att avsluta försäljningen av fossilbränsledrivna fordon till 2040 – bland dem Volvo, Ford, General Motors och Daimlers Mercedes-Benz. Andra, som Volkswagen och Toyota, var frånvarande.
Den gröna NGO Transport & Environment varnade denna vecka för att Europas elbilsboom riskerar att stanna av, med svaga mål mellan 2022 och 2030 som inte kräver att fordonstillverkarna levererar sina planer för elbilar. Detta, sa NGO, kan resultera i 55 miljoner extra ton koldioxidutsläpp.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24