Volkswagen (VW) kommer att genomföra en stor trådlös mjukvaruuppdatering för sina ID.-elfordon. Den kommer att inkludera större laddningskapacitet som kan utöka elbilarnas räckvidd. Den har också det senaste förarassistanssystemet, förbättrad prestanda för röststyrning och parkeringsassistans som kan memorera parkeringsmanövrer.
Den trådlösa mjukvaruuppdateringen 3.0 har varit efterlängtad. Den erbjuder nya, samt valfria, uppdateringar för funktioner så som autostyrning, laddprestanda och ”AR Head-up-Display”. När det kommer till smart mjukvara för elfordon så har VW halkat efter vissa av sina huvudkonkurrenter, så som Tesla, men den nya uppdateringen ska minska det avståndet.
– Den nya ID. Software 3.0 är en uppdatering för hela vår ID.-familj, säger Thomas Ulbrich, VW styrelseledamot, med ansvar för teknisk utveckling.
– Vi tar våra produkter till en ny nivå av funktionalitet då vi jobbar snabbare, är mer uppkopplade och är mer kundorienterade.
Smart elbilsmjukvara
Den trådlösa mjukvaruuppdateringen utlovar en varieté av fördelar, bilmodeller med batterier på 77kWh kan nu ladda upp till 135 kW i stället för 125 kW. VW sa att förbättringar av batteriets värmehantering gör körning mer effektivt och kan utöka räckvidden. Konsumenter som vill förlänga elbilsbatteriets livslängd kan dessutom aktivera det nya ”Battery Care Mode”, vilket begränsar laddningskapaciteten till 80%.
Nya funktioner fokuserar på intelligenta system för förarassistans och inkluderar tillvalet ”Travel Assist with Swarm Data”, vilket automatiskt håller bilen mitt i körfältet och anpassar sig till körstilen. Det låter förare hålla avstånd till fordon framför sig, med hjälp av förutseende farthållare och styrassistent. Två radarsensorer baktill och ultraljud håller ett öga på trafiken och kan hjälpa till vid filbyten. Om sensorerna inte känner av några föremål svänger bilen självmant över till det intilliggande körfältet, och föraren kan närsomhelst ingripa.
Andra automatiska funktioner inkluderar ”Park Assist Plus”, vilket låter bilen leta efter en parkeringsplats och slutföra manövern med hjälp av sensorerna. Det kan även användas för att glida ut från fickparkeringar. En ytterligare minnesfunktion låter bilen lära sig specifika parkeringsvanor som den sen kan upprepa på egen hand.
Mjukvarudriven mobilitet
VW befinner sig mitt i en påskyndning av sin förvandling till en leverantör av mjukvarudriven mobilitet. Den senaste uppdateringen betonar deras ansträngningar – listan över nya funktioner är lång, inte minst när det kommer till AR-displayen. Uppdateringen lägger till ytterligare displayer i AR-systemet, och även nya symboler så som rondeller och information om avståndet till resmålet. Den visar också laddningsnivån och hur långt det är kvar till resmålet.
Biltillverkaren har förbättrat navigationen och lagt till en smart reseplanerare. Förare kommer även att få lokala varningsmeddelanden. Röststyrningen har förbättrats för att känna igen kommandon fortare. Enligt VW har bilen förvandlats till ”en intelligent samtalspartner”. Röststyrning är tillgängligt i all ID.-modeller i Tyskland. Systemet svarar i uppkopplat läge från molnet och i offline-läge från information som är sparad i bilen. VW utlovar ”hög igenkänningsgrad och kvalitet på resultaten”.
På det stora hela gör den trådlösa programvaruuppdatering att VW kan skapa en ny digital kundupplevelse med ytterligare funktioner som erbjuder mer komfort till förare. Det elektriska utbudet av ID.-modeller fortsätter att växa, något som gör smart mjukvara till en avgörande hörnsten för VW. För ungefär ett år sedan lanserade företaget sin första trådlösa uppdatering, vilket gjorde dem till den första stora fordonstillverkaren som regelbundet uppdaterade bilars mjukvara via mobil dataöverföring.
Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.
Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.