Article Type: Nyheter

Kia presenterar Niro Plus som ett skräddarsytt elfordon

Autovista24

Kia etablerar sig som en leverantör av hållbara mobilitetslösningar och har nyligen lanserat sitt första PBV-fordon (Purpose Built Vechicle), Niro Plus. Elbilen kommer att användas som utsläppsfri taxi i Sydkorea, och biltillverkaren räknar med att modellen kommer att lägga grunden till en viktig del av framtida transport.

Företaget vill rulla ut en serie av PBV-fordon innan slutet av 2025, med målet att bli en marknadsledare inom området innan slutet av årtiondet. Till dess kommer tillverkaren att anpassa nuvarande modeller för särskilda ändamål.

Niro Plus har utformats speciellt för taxitjänster, men den kan även användas som en vanlig bil av privata konsumenter för rekreationssyfte, så som campingresor. Kia presenterade först sin helt nya Niro vid 2021 Seoul Mobility Show i november 2021.

En version av Niro Plus som inte är utformad för taxitjänster kommer att göras tillgänglig på utvalda globala marknader under den andra halvan av 2022. Bilen kommer att finnas tillgänglig som elbil, laddhybrid och hybrid.

För att uppvisa Kias engagemang för en mer miljövänlig bilproduktion använder elbilen hållbara material framtagna av återanvända tapeter, eukalyptusblad och vattenbaserad färg. Kia har för avsikt att utöka mängden miljövänliga material. De har bland annat planer på att fasa ut användandet av djurläder i alla fordon.

Nya mobilitetsprodukter

– Kia omformar sin affärsstrategi för att fokusera på att popularisera elbilar och introducera nya mobilitetsprodukter som är anpassade till användare på marknader runt om i världen, säger Sangdae Kim, chef för Kia eLCV affärsavdelning. Niro Plus är vårt första kliv in i världen av PBV-fordon, en marknad som har stor potential för framtida utveckling.

Introduktionen av Niro Plus kommer efter lanseringen av Ray Van i februari, vilken har beskrivits som Sydkoreas första ensitsiga skåpbil som har utformats för att möta det växande behovet av leveranstjänster för smågods.

Kias första dedikerade PBV-fordon som kommer under 2025 kommer med all sannolikhet att vara ett mellanstort fordon, och Niro Plus hjälper Kia att ställa om till att bli en miljövänligare mobilitetsleverantör. Covid-19-pandemin har ökat behovet av leverans- och logistiktjänster och Kia siktar på att utöka sitt utbud från små PBV-fordon till stora som kan erbjuda ett alternativ till kollektivtrafik. Biltillverkaren planerar även för att deras fordon ska kunna fungera som mobila kontor.

Baserat på den första generationen Niro crossover EV, innehåller taximodellen av Niro Plus ytterligare förbättringar. Längden och höjden av Niro Plus taximodell har utökats med 10mm respektive 80mm. Kupén är större, tack vare slankare konstruktioner och tunnare säten. Även allt-i-ett-displayen har förbättrats, och Kia planerar att erbjuda trådlösa uppdateringar och tjänster.

Rengöring av havet

Som en del av Kias mål att bli en leverantör av hållbar mobilitet har biltillverkare även skrivit under ett sjuårigt samarbete med den gröna icke-statliga organisationen The Ocean Cleanup, som håller på att ta fram teknologi som kan avlägsna plast från världens hav.

Samarbetet är en av Kias företagsstrategier för att främja hållbara ansträngningar. Biltillverkaren siktar på att öka procenten av återanvänd plast till 20% innan 2030. Kia kommer att ge organisationen finansiellt stöd och på så sätt stödja rengöringsprojekt av hav och älvar. Insamlad plast kommer sen att användas till Kias produkter.

– Plast är i grund och botten inte ett dåligt material, men vi måste använda det ansvarsfullt, säger Boyan Slat, grundare och vd för The Ocean Cleanup. Vi bevisar att återanvänd plast kan användas på ett hållbart sätt.

Kias moderbolag Hyundai stöder liknande ändamål. Biltillverkaren har gått samman med den gröna organisationen Healthy Seas för att tackla havsförorening. Planen är att använda nylonen som hittas i återvunna fiskenät till att utrusta fordon med mer hållbara produkter.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Volvo investerar i teknologi för ”femminuters-laddning” av elfordon

Autovista24

Volvo Cars har investerat i StoreDot, ett företag som utvecklar extremt snabbladdande teknik för elbilar.

Genom Volvo Cars Tech Fund kommer den svenske biltillverkaren att välkomna det israeliska företaget till deras batteri-teknologiska samriskföretag som de grundade tillsammans med Northvolt förra året. I och med sin investering har Volvo säkrat all teknologi som utvecklas till följd av överenskommelsen.

Genom sitt samarbete med Volvo Cars hoppas StoreDot kunna påskynda lanseringen av sin teknologi, då de siktar på massproduktion under 2024. Volvo Cars är den första tillverkaren av premiumbilar som har investerat i StoreDot.

Revolutionerande laddning

StoreDot jobbar med teknologi som, enligt företaget, skall resultera i batterier som på endast fem minuter kan ladda upp och erbjuda en eldriven räckvidd på 160 km. Detta skulle bidra till att revolutionera bilindustrin. Något som många förare upplever som negativt med elbilsmarknaden är bilens laddningstid. Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vilka kan tankas upp på ett par minuter, så kräver många elbilar åtminstone 30 minuters stillastående och inkopplat laddande för att nå en användbar räckvidd.

Av den anledningen är biltillverkare på jakt efter teknologi som kraftigt kan minska laddningstiden. StoreDot meddelade förra året att de utvecklade system för snabbladdning. Deras batteriframställning fokuserar på teknologi med kiselbaserade anoder och relaterad mjukvaruintegration.

Volvo planerar att tills 2030 bli en tillverkare som enbart erbjuder elbilar, och deras investering i StoreDot gör det möjligt för dem att göra elbilsmarknaden mer attraktiv. Teknikföretagets ambition överensstämmer med den svenska biltillverkarens och hjälper dem att utveckla fordon med längre räckvidd, snabbare laddningstider och lägre kostnader.

– Vi siktar på att ha den snabbaste utvecklingen inom vår industri och Tech Fund spelar en viktig roll i att etablera samarbeten med framtida teknologiska ledare, säger Alexander Petrofski, chef för Volvo Cars Tech Fund.

– Vår investering i StoreDot passar perfekt in i den tankegången och deras engagemang för elektrifiering och koldioxidfri mobilitet matchar vår egen.

Elektriska ambitioner

Volvos planer för elektrifiering inkluderar deras samriskföretag med batteritillverkaren Northvolt, vilket kommer att fokusera på utveckling och produktion av battericeller. Dessa kommer att skräddarsys för framtida elbilar från Volvo och Polestar.

Som en del av investeringen på omkring 30 miljarder kronor i samriskföretaget ska företagen etablera ett gemensamt forsknings- och utvecklingscenter samt en batterifabrik i Göteborgsområdet. Tillsammans kommer anläggningarna att skapa över 3 000 nya jobb.

Inom de kommande åren planerar Volvo att rulla ut en helt ny familj av helelektriska bilar. Det är en del av deras ambition att bli ett helt klimatneutralt företag innan 2040.

Och även StoreDots egna ambitioner väcker intresse inom bilindustrin. I mars meddelade företaget att de hade säkrat en investering värd ”många miljoner dollar” från Indienbaserade tillverkaren Ola Electric. Finansieringen kommer att användas till forskning och utveckling, samt för att skala upp produktionen av deras snabbladdande elbilsbatterier. Det israeliska företaget använde sin första omgång av provceller för att visa upp potentialen av sin teknologi i januari förra året. De uppvisade först fulladdningen av ett tvåhjuligt elfordon på endast fem minuter med hjälp av sin teknologi under 2019.

– Elfordons framtid ligger i batterier som är bättre, snabbare och har högre energitäthet, och som kan snabbladdas och erbjuda större räckvidd, säger Bhavish Aggarwal, grundare och vd för Ola Electric.

– Vårt samarbete med StoreDot, en pionjär inom teknologi för extremt snabbladdande batterier, har en strategisk betydelse.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Det svenska elbils-uppstartsföretaget Uniti går i konkurs

Autovista24

Det svenska uppstartsföretaget Uniti som tillverkar elbilar har ansökt om konkurs efter att ha misslyckats med att anskaffa tillräckligt med kapital, meddelade företaget i ett inlägg på LinkedIn. Företaget sa att det var en nödvändighet att påbörja insolvensförfarande.

Alternativa inkomstkällor och samarbeten som företaget bedrev räckte inte för att hålla företaget flytande. Uppstartsföretaget sa att de var ”tillgängliga för anbud”, men endast fram till den 11 april.

– Tack vare våra fantastiska investerare och supportrar så får vi löpande in tillräckligt med kapital för att överleva, men endast genom att konstant minska arbetslaget och förlusttakten. Att fortsätta ta emot kapital som bara är tillräckligt för att överleva sätter för stort externt beroende på företaget, och är därför en alltför stor risk för de individer som stöttar oss, sa Uniti.

Det är inte första gången som företaget har varit öppna med sina problem. I december 2021 meddelade uppstartsföretaget att de hade mindre än en vecka på sig att samla in 500 000 euro (5,2 miljoner svenska kronor) – annars skulle de stå inför konkurs. Uppstartsföretaget som hade ambitiösa visioner vid grundandet 2015 har sedan dess stött på många motgångar. Bland annat utmaningar som uppkom till följd av pandemin.

En skiftande elbilsmarknad

Marknaden för elfordon har genomgått en drastisk förändring under de senaste åren. Traditionella biltillverkare och nykomlingar från Asien, samt den etablerade elbilsexperten Tesla, har rört om i industrin. Nya elbilar lanseras konstant och vissa uppstartsföretag blomstrar, så som Sono Motors, vilka kommer att lansera en solcellsdriven elbil på marknaden. Men för andra går det sämre.

Uniti tillhör den sistnämnda gruppen. Till en början skapade de stor sensation, vilket gjorde det möjligt för dem att ingå samarbeten med företag så som Siemens och E.on. En analys genomförd av Crunchbase visar att företaget har samlat in totalt 4,3 miljoner dollar (42 miljoner svenska kronor) sedan det startades. Medan företaget fortfarande verkar ha investerare som stöttar dem så har de haft problem med att leva upp till vad de har lovat.

Företaget såldes en gång in som ”Sveriges banbrytande pionjär inom mobilitet”, och påstod sig sätta ”nya standarder för hållbarhet och erbjuda en nytänkande tolkning av mobilitet i städer”. De lade fokus på produktdesign, men lyckades inte följa upp planen med att starta en fabrik i Sverige. Vid en tidpunkt övervägde elbilstillverkaren att bygga en produktionsanläggning i Storbritannien – en satsning som aldrig blev av.

En krokig väg

2018 rapporterade uppstartsföretaget att de fått in förhandsbeställningar till ett värde av över 50 miljoner euro (520 miljoner svenska kronor) för sin elbil ”Uniti One”. De hade planerat att producera ”en miljon fordon inom fem år”, ett mål som visade sig vara omöjligt.

Tidigare i år vände sig dock före detta anställda till den svenska tidningen Filter och anklagade Uniti för tvivelaktiga affärsmetoder. Tidningen rapporterade att uppstartsföretagets nya modell ”Zero” i själva verket var en omarbetad kinesisk elbil. Men de konsumenter som hade gjort en förhandsbeställning fick aldrig tillgång till en fungerande bil.

Vd:n Lewis Horne tog själv upp att det fanns problem och att företaget fick kämpa för att överleva medan de hanterade effekterna av pandemin. Förhandlingar med en strategisk investerare från Kina som skulle erbjuda bryggfinansiering präglades även den av förseningar.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

EU måste installera 14 000 allmänna laddningspunkter per vecka, fastslår ACEA

Autovista24

Alla är överens: Europa behöver fler allmänna laddningspunkter för elfordon för att kunna möta behovet som följer den ökande försäljningen av elbilar runtom i regionen. Den europeiska bilindustriföreningen (ACEA) har satt det i perspektiv och sagt att EU måste installera 14 000 allmänna laddningspunkter per vecka för att uppnå klimatmålen för elfordon till 2030. I dagsläget installeras endast 2 000 allmänna laddare per vecka.

Då de är oroade över den långsamma installationen av laddningspunkter för elfordon uppmanar bilindustriföreningen EU:s medlemsstater att öka investeringarna i laddinfrastruktur för alla sorters elfordon, inklusive bilar, skåpbilar, lastbilar, och bussar. De poängterade att 1,7 miljoner elfordon såldes under 2021, en tiofaldig ökning jämfört med de fem föregående åren.

Utvecklingen av laddinfrastruktur måste hålla jämna steg med den snabba ökningen av användning av elfordon. ACEA hänvisade till en analys av McKinsey som visar på att upp till 6,8 miljoner laddstationer kommer att behövas innan slutet av årtiondet för att EU ska kunna minska koldioxidutsläpp från personbilar med 55%. Den här siffran, sa de, är nästan dubbelt så stor som den EU-kommissionen föreslår i sin förordning om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR).

Faktablad gällande förordningen om infrastruktur för alternativa bränslen

Bildkälla: ACEA

– Övergången till noll är ett långsiktigt lopp, sa ACEA:s ordförande och BMW:s vd Oliver Zipse.

– Den huvudsakliga utmaningen nu är att övertala alla medlemsstater att påskynda installationen av nödvändig laddinfrastruktur för elfordon. Vi behöver absolut en ambitiös sammanfattning av AFIR-förordningen, både vad gäller dess tajming och även målen den ställer på varje enskilt EU-land.

I en nyligen publicerad forskningsrapport föreslår ACEA att investeringar till ett värde av 280 miljarder euro behövs för att stärka Europas privata och allmänna laddinfrastruktur för elfordon. EU-länder kommer även att behöva investera en betydande del av pengarna i utbyggnad av elnät samt förnybar energi. Rapporten uppskattar att den årliga kostnaden för enbart allmän laddinfrastruktur för elfordon kommer att uppgå till 8 miljarder euro, därutöver tillkommer investeringar i 5G och höghastighetsnätverk för internet.

Rapporten rekommenderar att en balans av privata och allmänna investeringar skulle säkra en snabb ökning av laddinfrastruktur i Europa, särskilt för allmänt tillgängliga laddstolpar, vilka är nödvändiga för de elbilsägare som saknar laddningsmöjlighet hemma.

Helhetsplan för laddning av elfordon

ACEA har arbetat på en helhetsplan för laddning av elfordon för att EU ska kunna ta itu med laddinfrastruktur, energiförsörjning och elnät. Det inkluderar även infrastruktur för tunga fordon. Enligt rapporten så behövs 279 000 laddningspunkter för lastbilar innan slutet av 2030, av vilka 84% ska finnas i hubbar för fordonsflottor.

För att påskynda utökandet av laddningspunkter föreslår ACEA att processen för att godkänna infrastrukturen effektiviseras, att EU och samordningsorgan över landsgränser fastställs tydligt, att smarta incitamentsprogram genomförs, att tillgång till finansiering tillhandahålls och att en stor spridning av smart laddning säkerställs.

– En total investering på omkring 1 000 miljarder euro i laddinfrastruktur (allmän och privat), uppgradering av elnät och förnybara energikällor behövs innan 2050 för att fullfölja omvandlingen till elektrisk mobilitet på vägarna i EU, fastställer rapporten.

Utgivningen av rapporten ligger rätt i tiden då EU i dagsläget förhandlar om AFIR-förordningen, vilken sätter ut mål för den lägsta kapaciteten och det längsta avståndet mellan laddnings- och vätgasstationer längs det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) som ska uppfyllas av medlemsstaterna.

I likhet med ACEA fann International Council on Clean Transportation (ICCT) nyligen att det behövs 80% mer laddningskapacitet än vad AFIR föreslår. ICCT föreslår inte en gemensam strategi för att utöka laddiningsinfrastrukturen, utan föreslår i stället att man fokuserar på de platser där laddning för elfordon behövs allra mest, d.v.s. i länder med högre användning av elfordon.

ACEA:s forskningsrapport inkluderar inte laddare som behövs i Storbritannien, då de lämnade EU till följd av genomförandet av Brexit. Landets regering meddelade nyligen planer för att utöka sin laddinfrastruktur för elfordon till 300 000 laddningspunkter innan 2030, vilket motsvarar ungefär 668 enheter per vecka.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Fler elfordon och vätgasbilar att vänta från BMW Group

Bildkälla: BMW

Autovista24

BMW fortsätter att satsa på projekt inom elektrifiering och hållbarhet då de planerar att återinföra sig själva som en ledare inom elbilsteknologin. Biltillverkaren har kommit med en uppdatering gällande planen för deras fordonsserie Neue Klasse (Ny Klass), samtidigt som de vill fortsätta sina ansträngningar för att sänka koldioxidutsläpp.

Till följd av framgången av befintliga elbilsmodeller planerar BMW att införa 15 eldrivna fordon i sin produktion innan slutet av 2022. Det kommer att täcka omkring 90% av deras nuvarande bilklasser. 3-Serien och 5-Serien, tillsammans med X1:an och X3:an, kommer att få helelektriska versioner. Företaget kommer dessutom att lansera BMW i7 som en del av deras 7-Serie.

Tillsammans med deras varumärken Mini och Rolls-Royce, förväntar sig BMW Group att ha sålt omkring två miljoner elfordon tills slutet av 2025. Deras Neue Klasse har potentialen att påskynda marknadspenetrationen av elektromobilitet. Biltillverkaren förväntar sig att elfordon ska utgöra 50% av företagets globala försäljning tidigare än 2030.

Alla marknader kan inte upprätthålla elfordon

Innan årtiondets slut skulle BMW Groups årliga försäljning av elfordon överstiga 1,5 millioner enheter. Biltillverkaren konstaterar dock att detta är beroende av att den globala laddningsinfrastrukturen håller jämna steg med ökningen av fordon och den ökande efterfrågan från kunder.

Detta är en utmaning som alla biltillverkare ställs inför. Även om de åtar sig att bygga elfordon har inte alla länder runt om i världen den infrastruktur som krävs för att stödja dem. Därför kommer en viss utveckling av förbränningsmotorer att behöva bibehållas, annars kommer bilföretag att tvingas överväga att lämna vissa marknader.

Samtidigt som BMW driver på infrastrukturens expansion genom sitt arbete med Ionity är de medvetna om att elfordon kanske inte passar alla marknader. Följaktligen fortsätter OEM-företaget att utveckla ”högeffektiv konventionell drivteknik” medan de parallellt bidrar till koldioxidreduktion inom transportsektorn.

Den här nya generationen av diesel- och bensinmotorer erbjuder högre effektivitet, meddelar biltillverkaren. Utvecklingen har redan säkerställt att motortekniken tar ytterligare ett steg mot att minska utsläpp och förbättra luftkvalitet.

BMW siktar mot att ha levererat totalt 10 miljoner batterielfordon till kunder innan 2030. Vi det laget kommer Rolls-Royce att ha ett produktutbud som är helelektriskt. Mini är även de på väg mot en helelektrisk framtid, vilken kommer att ta vid under början av 2030-talet. Senare i år kommer varumärket att ge ett smakprov på den helt nya Mini-familjen, vilken enligt företagets beskrivning har ”känslan av en elektrifierad go-kart”, samt ett skarpt fokus på hållbarhet och minimal miljöpåverkan.

Vätgasbilar är fortsatt ett alternativ

Huruvida tekniken för vätgasbränsleceller (FCV) kommer att ta sig in på massmarknaden för personbilar återstår att se, men under sin årliga konferens bekräftade BMW sitt åtagande att utveckla drivlinan.

Biltillverkaren driver systematiskt på med sina planer att erbjuda FCV som ett ytterligare alternativ för hållbar transport. De har redan meddelat att även en elektrisk transmission baserad på vätgasbränsleceller är tänkbart för Neue Klasse.

– Vi ser vätgas-elektriska transmissioner som ett komplement till batteri-elektriska transmissioner, säger Oliver Zipse, ordförande för BMW:s styrelse.

– Det är det enda sättet för vår flotta att uppnå maximal påverkan för skyddandet av klimatet. Det är därför vi stödjer EU-kommissionens planer för att utöka antalet laddnings- och vätgasstationer längs europeiska motorvägar.

En liten grupp av BMW iX5 Hydrogen kommer att användas för demonstrationer och tester för första gången i år. Vätgasteknologin kan möta behovet hos de förare som saknar tillgång till laddinfrastruktur och regelbundet kör längre sträckor, förutsatt att vätgasen tas fram med hjälp av förnybar energi och att den nödvändiga infrastrukturen finns tillgänglig.

Zipse meddelade dessutom att den tyska biltillverkaren förbereder sig för att utveckla nästa generations vätgastransmissioner. Han tillade även att finansieringen från Viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse (IPCEI) kan påskynda utvecklingen och industrialiseringen av denna extra transmissionsgeneration i Tyskland.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Varför ladda ett elbilsbatteri när man kan byta ut det mot ett fulladdat?

Autovista24

Elbilarnas utveckling går framåt i ett hastigt tempo. Deras effektivitet och räckvidd förbättras med raketfart. Men oavsett räckvidd så måste alla elbilsbatterier laddas upp igen förr eller senare. Såvida inte det urladdade batteriet rätt och slätt kunde bytas ut mot ett fulladdat? Det här är ett koncept som snabbt fått genomslag inom kretsar för mobilitet.

Bosch, Mitsubishi och Blue Park Smart Energy (BPSE) ska samarbeta med att ta fram en ny affärsmodell för batteribyten (battery-as-a-service) som är riktad mot kommersiella fordonsflottor. Den kommer att nyttja den tyska leverantörens ”batteri i molnet”-teknologi, den japanska biltillverkarens service- och marknadsföringsförmågor, och det kinesiska företagets plattform för batteribyte.

På annat håll har Gogoro presenterat vad de kallar ”världens första utbytbara ’solid state’ batteriprototyp för elfordon”. Systemet är framtaget tillsammans med ProLogium Technology och är tänkt för tvåhjulade fordon och knyter samman med Gogoros existerande nätverk för batteribyten.

Batteribyten för kommersiella flottor

Mitsubishi, Bosch och BPSE har insett att efterfrågan på elektrifiering ökar för var dag som går. Men förhandskostnaden för att driftsätta en elbilsflotta, driftstopp för laddning, och osäkerhet gällande batterier är några av de främsta faktorerna som förhindrar elektrifieringen av kommersiella fordonsflottor. Teknologi för batteribyten skulle kunna vara en potentiell lösning. Det skulle låta operatörer bruka sina elfordon fullt ut.

Så under trions samarbete kommer Boschs ”batteri i molnet” att fortsätta överse och analysera batterienheter med hjälp av artificiell intelligens (AI). Det erbjuder kontroll av batteriet. Något som innebär maximerad livslängd och prestanda, samtidigt som det optimerar flottans totala ägandekostnad (TCO).

Trion planerar att utveckla och erbjuda en tjänst som känner av och förutser hälsan, kapaciteten och det optimala användandet hos batterier. All denna insikt kan bidra till att minska de främsta faktorerna som förhindrar införandet av elfordon. Det kan även bidra till nyttjandet av batterier på begagnatmarknaden, vilket leder till en minskad TCO för flottor.

Utbytbara ’solid statebatterier’

”Solid statebatterier” är en efterlängtad teknologi. Det har potential att minska batteriernas storlek och vikt, samtidigt som det också ökar deras densitet. Förhoppningen är att fastfasbatterier av litium och keramik är steget vidare i utvecklingen från litiumjon-kemin. Men det taiwanesiska företaget stannade inte där, utan de beslutade även att fastfasbatterier skulle vara utbytbara.

– Gogoro presenterar världens första fastfasbatteri för batteribyte hos tvåhjulade fordon därför att det är nödvändigt att vi drar nytta av de senaste batteri-innovationerna för att introducera en ny era för utökandet av elektrisk transport och anpassning i våra städer, säger Horace Luke, grundare, ordförande, och vd för Gogoro.

– Vi gick samman med ProLogium Technology, en global ledare inom innovation för fastfasbatterier, för att tillsammans utveckla det här nya batteriet som ger högre energitäthet för en bättre räckvidd, förbättrad stabilitet och säkerhet, och är bakåtkompatibelt med alla existerande Gogoro-drivna fordon, tillade han.

Gogoros nätverk är en öppen och driftskompatibel batteribytesplattform för lätta stadsfordon. Det har utformats för att vara smart, skalbart och dynamiskt. Det har mer än 450 000 användare och över 10 000 batteribytesstationer på över 2 300 platser. Det möjliggör för tillhandahållning av 340 000 dagliga byten och de driver 95% av elektriska tvåhjuliga fordon i Taiwan. Med sådan avancerad teknologi tillgänglig för tvåhjulingar kan samma utveckling för större fordon säkerligen inte ligga långt efter.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Ford bildar separata företag för elfordon och förbränningsmotorer

Autovista24

Ford bildar två separata, men ömsesidigt beroende, företag. Ford Model e kommer att arbeta med elfordon och Ford Blue kommer att fokusera sin verksamhet på förbränningsmotorer. De nya inrättningarna kommer att ansluta till företagets gren för nyttofordon, Ford Pro.

Manövern faller under ”Ford+”-planen som introducerades i maj 2021. Strategin presenterades av biltillverkarens koncernchef och vd, Jim Farley, som utöver sina nuvarande roller även kommer att ansvara för Ford Model e. Kumar Galhotra, den före detta koncernchefen för den amerikanska och internationella marknadsgruppen hos Ford, kommer att ta ledningen för Ford Blue.

– Vår ambition med Ford+ är att bli ett verkligen stort, världsomvälvande företag igen, och det kräver fokus. Vi satsar fullt ut genom att skapa skilda men kompletterande företag som ger oss starthastighet och ohämmad innovation från Ford Model e tillsammans med Ford Blues industriella kunskap, volym och välkända märken så som Bronco – det är något uppstartsföretag bara kan drömma om, sa Farley.

Finansiera utveckling av elfordon

Uppdelningen återspeglar Fords medvetenhet om att olika tillvägagångssätt, talanger, och organisationer behövs för att göra det mesta av deras potential för el- och förbränningsmotorer. Som många etablerade biltillverkare har upptäckt är bytet från fossildrivna drivlinor till sådana som drivs av batterier varken enkelt eller billigt. Det är därför som många OEM-företag håller sina mer vinstdrivande bensin- och dieseldrivna verksamheter aktiva så länge som möjligt – det bekostar framtida ansträngningar.

Ford Blue kommer att fortsätta att arbeta på ikoniska fordon, så som Mustang, F-Serien, och Explorer SUV, samtidigt som de investerar i nya modeller och tjänster. Företaget kommer att satsa på att utgallra avfall och minska kostnader inom sina verksamheter. De kommer att använda sin erfarenhet inom teknik, inköp, tillverkning, fordonstester och utveckling för att hjälpa till att utveckla de andra grenarna inom Ford.

– Ford Blues uppdrag är att erbjuda ett mer lönsamt och levande förbränningsmotors-företag, stärka vår framgångsrika och ikoniska fordonsfamilj och nå större lojalitet genom att erbjuda otrolig service och upplevelse, sa Farley. – Det här teamet kommer ge sitt allt för att kunna erbjuda ledande kvalitet, angripa avfall i varje hörn av företaget, maximera kassaflöde och optimera vårt industriella fotavtryck.

Samarbetande företag

Detta innebär dock inte att förbindelsen mellan de två företagen kommer att vara enkelriktad. I stället kommer alla Fords företag förväntas att arbeta tillsammans, inklusive deras satsning på nyttofordon. Ford Model e kommer att bli hubben för utveckling. Det kommer att arbetas med ny teknologi och strategier för mobilitet. De kommer bland annat att föra vidare framsteg inom programvara som driver på uppkopplade, personliga, och ”always-on” upplevelser.

En del av deras arbete kommer att fokusera på elektrisk prestation så som plattformar, batterier, motorer, växelriktare, och uppladdningsteknologi för elfordon. Det kommer även att leda till en ny handelsupplevelse för framtida elfordonskunder, vilket kommer att inkludera näthandelsplattformar, öppen prissättning och personligt anpassad support.

– Ford Model e kommer att bli Fords nav för innovation och växande. Det är ett arbetslag bestående av världens främsta talanger inom programvara, elektricitet och bilar som släpps lös för att skapa verkligt otroliga elfordon och digitala upplevelser för nya generationer av Fordkunder, sa Farley.

Biltillverkaren vill tillverka mer än två miljoner elfordon årligen senast 2026. Det skulle representera omkring en tredjedel av deras globala volym, och det planeras att utökas till halva volymen senast 2030. Biltillverkare räknar med att spendera 5 miljarder dollar (48 miljarder kronor) på utvecklingen av elfordon det här året, vilket är dubbelt så mycket som de investerade förra året.

– Den nya strukturen kommer att förbättra vår kapacitet att skapa industri-ledande tillväxt, lönsamhet och likviditet under den nya eran av transport, sa John Lawler, Fords ekonomichef. – Det kommer att förbättra vår effektivitet vad gäller att fördela kapital till både företagen för förbränningsmotorer och elfordon, samt avkastningen vi förväntar oss från dem. Detta genom att göra det mesta av befintliga förmågor, lägga till nya färdigheter där det behövs, förenkla processer samt att sänka kostnader.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Kan förnybara drivmedel hålla liv i dieselbilsmarknaden?

Autovista24

Audi ökar miljöhållbarheten hos sina bilar utrustade med förbränningsmotor, framför allt sexcylindriga dieselfordon, genom att godkänna att de kan användas med det förnyelsebara bränslet hydrerade vegetabiliska oljor (HVO).

Bilar med V6-dieselmotorer upp till, och inklusive, 210kW (286 PS) som lämnar biltillverkarens fabriker från och med mitten av februari kan tankas med HVO-bränslet i enlighet med den europeiska standarden EN 15940. Det förnybara bränslet möjliggör för koldioxidreduktion på mellan 70%-95% jämfört med fossil diesel, meddelar Audi.

Därutöver har HVO godkänts i Europa för bilar med fyrcylindriga dieselmotorer, så som Audi A3, Q2 och Q3, som har tillverkats sedan juni 2021.

Det tyska varumärket har åtagit sig att sluta tillverka bilar med förbränningsmotorer. De sista förväntas rulla ut från produktionsband i Europa under 2033. Medan marknaden för dieselbilar har kollapsat så fortsätter försäljningen av begagnade dieselfordon på kontinenten att vara relativt stor. Audis godkännande för deras senaste fordonsmotorer kan göra det möjligt för dem att använda HVO i flera år framöver. Det göra sådana bilar mer miljömässigt hållbara och ett alternativ till elbilar.

Renare förbränning

En annan fördel med HVO är dess markant högre cetantal, vilket innebär en mer effektiv och renare förbränning i jämförelse med konventionell diesel.

– Då cetantalet för HVO är omkring 30% högre så är motorernas brännbarhet förbättrad, förklarar Matthias Schober, chef för utvecklingen av drivlinor för V-TFSI, TDI, och PHEV hos Audi.

– Den positiva effekten detta medför är särskilt märkbar när man kallstartar bilar. Vi testade effekten på diverse komponenter, prestanda och avgasutsläpp från fordon i specifika valideringstest innan vi godkände det.

Biltillverkaren har prioriterat de mest populära motortyperna för att så många kunder som möjligt ska kunna använda bränslet. Det är sannolikt att de här bilarna kommer att trafikera vägarna i Europa under en längre period, vilket ökar fördelarna med HVO under många år framöver.

HVO-diesel är tillgängligt från över 600 bensinstationer i Europa. De flesta återfinns i Skandinavien, där miljökrav är särskilt stränga. I Tyskland erbjuder endast ett fåtal bensinstationer HVO i dagsläget, men antalet ökar. Detta beror på att bränslestandarden EN 15940 ännu inte har upptagits i den tyska föreskriften för bränslekvalitet, till skillnad från i de flesta andra EU-länder.

Bränsle från matoljor

Källa: Audi

Audi har fått värdefulla insikter om tillverkningen av hållbart bränsle genom diverse pilotprojekt. Vätskorna används i hela Volkswagen (VW) Group och erbjuder även en viktig grund för utvecklingen av koncept för ett generellt hållbart energisystem.

Rest- och avfallsmaterial, så som olja som har använts inom matindustrin och restprodukter från jordbruksindustrin, används vid produktionen av HVO. Genom att integrera väte (hydrogenering), omvandlas oljorna till alifatiskt kolväte. Detta omvandlar egenskaperna hos de vegetabiliska oljorna och gör dem lämpliga till att användas i dieselmotorer. De kan blandas ut med konventionell diesel, i stället för fossila komponenter, eller så kan de användas outspädda som 100% rent bränsle.

HVO är ett bränsle från biomassa (BTL). Utöver det så finns det andra tillverkningsmetoder för syntetiskt dieselbränsle, så som gas-till-vätska (GTL) och el-till-vätska (PTL). Det sistnämnda kan framställas hållbart från förnybar elektricitet, vatten och koldioxid från atmosfären.

Som ett gemensamt namn för de här bränslena som regleras av EN 15940 används termen ”X till vätska” (XTL), där X:et står för den ursprungliga komponenten. Bränslepumpar som innehåller de här bränslena är markerade med den här symbolen. Godkända Audibilar kommer att ha ett XTL-klistermärke på insidan av tanklocket.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Möjlighet till att tanka vätgas finns nu i 33 länder

Under 2021 öppnade rekordmånga vätgasstationer runt om i världen. Det innebär att det nu finns möjlighet till att tanka vätgas i 33 länder.

Globalt tillkom totalt 142 stationer. Av dessa öppnade 37 i Europa, 89 i Asien och 13 i USA. Siffrorna kommer från den 14:e årliga utvärderingen av H2stations.org, en informationstjänst från Ludwig-Bölkow-Systemtechnik (LBST).

Det finns totalt 685 vätgasstationer i drift globalt. Under de kommande månaderna planeras ytterligare 252 att tas i drift. Ungern och Slovenien är bland de senaste länderna att erbjuda tankstationer för vätgas. Särskilt nämnvärda är Spanien och Nya Zeeland, där det för första gången kommer att öppnas flera stationer.

Teknologin för vätgas som drivmedel befinner sig i ett tidigare utvecklingsstadium än elektriska drivlinor. Detta beror delvis på behovet för biltillverkare att snarast utveckla utsläppsfri teknik för att möta de stränga utsläppsmålen. Dieselmarknadens kollaps ledde till att många tillverkare fick stora böter under 2021, då förare bytte till bensindrivna fordon som släpper ut mer koldioxid.

Asien visar vägen

Vid slutet av 2021 hade Europa 228 vätgasstationer. 101 av dessa ligger i Tyskland. Frankrike är den näst största marknaden med 41 stationer i drift. Därefter följer Storbritannien med 19, Schweiz med 12 och Nederländerna med 11 stationer.

Men Asien fortsätter att ligga i täten när det kommer till att tanka vätgas. Det är en logisk utveckling då majoriteten av biltillverkarna som förespråkar den här teknologin kommer från Asien, däribland Toyota och Hyundai. Vid förra årsslutet fanns det 363 stationer i regionen. Av dessa fanns 159 i Japan, Toyotas inhemska marknad, och 95 i Sydkorea, Hyundais hemland. Det fanns dessutom 105 stationer i Kina. Till skillnad från i många andra länder används dock dessa enbart för tankning av lastbilar och bussar, och inte till personbilar.

Sydkorea anlade flest nya stationer under 2021, hela 36 stycken togs i bruk. Landet fortsätter att utveckla sin infrastruktur för vätgasbränslecellsfordon för att kunna bidra till minskade utsläpp till följd av transporter.

Ökning av vätgas på marknaden för lätta kommerisella fordon

Förra året ökade medvetenheten om vätgas, särskilt på logistikmarknaden. Många anser att lätta kommersiella fordon och tunga lastfordon är de som passar bäst för teknologin, åtminstone på kort sikt. De fordonen avverkar ofta långa sträckor varje dag, och behöver kortare ”tank”-stopp för att tillåta maximal effektivitet.

Frankrikes främsta tillverkare, Stellantis och Renault Group, tillkännagav lanseringen av nya lätta kommersiella fordon. Som en del av deras nya varumärke Hyvia vill Renault Group även erbjuda teknologi för vätgastankning till drivmedelsföretag i Europa. Detta kan bidra till en stor ökning av stationer som erbjuder vätgas under 2022.

Infrastrukturen för vätgas är fortfarande i sin linda. Allt eftersom att fler fordon börjar använda teknologin kommer antalet vätgasstationer att öka, precis som fallet var för elfordon. Marknaden kommer även att växa i takt med att medvetenheten om vätgas som ett alternativ till elfordon ökar, samt tack vare dess livskraft som ett ”grönt” bränsle.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

JLR hittar ny europeisk partner för finansiella tjänster i bankjätten BNP Paribas

Autovista24

Jaguar Land Rover (JLR) och BNP Paribas har gått samman för att erbjuda finansiella tjänster för biltillverkarens återförsäljare och kunder på nio viktiga marknader i Europa. Under tidiga 2023 vill företagen tillsammans utöka finansiella tjänster för fordonsindustrin. Från och med nästa år ska återförsäljare och JLR:s kunder erbjudas ett utbud av finansiella tjänster som inkluderar lagerfinansiering, klassiska lån, finansiella leasingavtal, långtidsleasing, och försäkringar.

JLR säger att de har valt ut strategiska marknader i Europa där de kommer att erbjuda tjänsterna som omfattar ”alla former av rörlighet”. Tillverkaren kommer inledningsvis att fokusera på några av Europas största bilmarknader – dessa inkluderar Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Belgien, Luxemburg, Nederländerna, Österrike, och Portugal.

Konkurrenspräglad finansiering

Under flera år har tillverkaren av premiumbilar arbetat tillsammans med FCA Bank – ett samriskföretag mellan FCA och Crédit Agricole. JLR och FCA Bank förnyade sitt kontrakt 2018. Kontraktet täcker finansieringen av JLR-fordon för företagets återförsäljare på åtta marknader, samt diverse finansiering av försäljningsställen, leasing och försäkringstjänster för kunder.

Men JLR byter nu ut sin leverantör av finansiella tjänster, och BNP Paribas får axla FCA Banks roll. BNP Paribas är känd för att arbeta med biltillverkare i Europa. I december förra året rapporterades det att den franska banken var i ingående samtal med Stellantis, samt Crédit Agricole och Santander. Diskussionen gällde omorganisationen av Stellantis leasing- och finansverksamheter i Europa. Stellantis planerar nu att sälja sin 50-procentiga andel i FCA Bank till Crédit Agricole Consumer Finance, som äger den andra halvan av företaget.

– Vi är stolta över att gå samman med BNP Paribas. Det skapar förhållanden för ytterligare tillväxt och låter oss skriva ett nytt kapitel i företagets historia, säger Francois Dossa, förvaltningschef för strategi och hållbarhet hos JLR.

– Det här samarbetet gör det möjligt för oss att erbjuda konkurrenspräglade finanslösningar för fordon på viktiga europeiska marknader. Vi kan skapa unika och kundfokuserade upplevelser samtidigt som vi fortsätter att utveckla vår företagsstrategi, “Reimagine”.

JLR uttrycker därutöver att samarbetet kommer att använda sig av BNP Paribas Personal Finance för finansiering, Arval för leasing och hantering av fordonsflottor, och BNP Paribas Cardif för försäkringar. Målet är att erbjuda integrerade tjänster som täcker de främsta behoven gällande fordonsfinansiering.

Omvärdering av strategier

– Det gläder oss att få påbörja ett strategiskt samarbete med en ikonisk aktör inom fordonsbranschen, som sätter hållbarhet i centrum med hjälp av en ambitiös strategi för elektrifiering av sina fordon, säger Thierry Laborde, biträdande chef för BNP Paribas.

– Våra kompletterande expertisområden är en viktig tillgång för att göra det här samarbetet framgångsrikt. BNP Paribas är fast beslutna att tillföra alla våra egenskaper som en integrerad grupp för att stödja JLR:s distributörer och kunder på de nio strategiska marknaderna, tillägger han.

Samtidigt fokuserar JLR på att se över sin egen företagsstrategi. Företaget mottog nyligen ett lån på 625 miljoner pund (ungefär 7,7 miljarder kronor) som ska stödja deras forskning, utveckling, och exportering av eldrivna fordon. Lyxmärket vill övergå till att bli helt elektriskt från och med 2025. De planerar att släppa flera elfordon under de kommande åren. Det Tata-ägda företaget letar aktivt efter fler samarbeten som skulle göra det möjligt för dem att utforska samverkan, framför allt gällande ren energi, anslutna tjänster och data- och programvaruutveckling.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

CATL lanserar tjänst för en-minuts-byte av elbilsbatterier i Kina

Autovista24

Ett av Kinas snabbast växande företag, Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), har lanserat en tjänst för byte av batterier på sin hemmamarknad. Den låter kunder byta batteri i elfordon på en minut.

Företaget meddelade nyheten vid ett lanseringsevent där de presenterade den nya tjänsten och dess namn – EVOGO. Modullösningen för batteribyte bygger på batteriblock, stationer för snabba batteribyten och en app. Tjänsten kommer till att börja med att lanseras i tio städer i Kina, vilka alla främjar infrastuktursutveckling genom att bland annat uppföra stationer för laddning och batteribyten.

Byten av batterier är vanligare i Kina än i resten av världen. Biltillverkaren Nio planerar att tills 2025 utöka sitt nätverk av stationer för batteribyte från 700 till 800. Men tjänsten får även fäste på andra håll. Tillverkaren ingick nyligen ett samarbete med Shell för att introducera stationer för batteribyte i Europa i ett pilotprojekt som tar avspark under 2022.

Batteri som en delad produkt

– Vi ser batteriet som en delad produkt, snarare än en konsumentprodukt för enskilt bruk, säger Chen Weifeng, VD för CATL:s dotterbolag Contemporary Amperex Energy Service Technology Ltd. Han tillade att den nya produkten kan hjälpa elbilsförare att undvika räckviddsångest, ta bort ”besväret” med att ladda batterierna, samt sänka höga inköps- och driftkostnader.

Deras massproducerade batteri, vars design liknar en chokladkaka, har tagits fram särskilt med tanke på delning av elbilsbatterier. Det kan uppnå en energitäthet för vikt på över 160 Wh/kg och för volym 325 Wh/L, vilket gör det möjligt att köra 20 mil på ett batteriblock.

CATL ger kunderna möjlighet att låna ett till tre batteriblock vid bytesstationerna, beroende på vilken räckvidd som krävs. Ett batteriblock räcker normalt sett för stadskörning, men för längre resor rekommenderar tillverkaren två till tre batteriblock.

Batterierna är kompatibla med många batteridrivna fordon från olika OEM-företag och passar ett stort utbud av fordon, från stadsbilar, småbilar och mellanstora bilar till lastbilar.

Kompatibilitet och konkurrens

– Stationerna för batteribyte understryker hög kompatibilitet, behovsbaserad uthyrning av batterier och komplettering med laddstationer. Med en storlek motsvarande tre parkeringsplatser kan en EVOGO-station förvara upp till 48 Choco-SEB:s (batteriblock). Den möjliggör byten av ett block på en minut, vilket gör det möjligt för kunder att ha tillgång till fulladdade batterier närsomhelst och utan att behöva vänta någon längre stund. EVOGO tillhandahåller dessutom ett stort utbud av olika bytesstationer som passar olika regioners klimat, säger CATL.

Företaget lanserades för tio år sedan och har snabbt blivit en favorit bland investerare, vilket ger Kina ett försprång vad gäller elbilsbatterier. De förser många av världens biltillverkare med batterier, bland annat Volkswagen, BMW och Tesla. New York Times konstaterade att CATL dominerar en tredjedel av den globala marknaden för elbilsbatterier och att deras största konkurrent är LG. Men konkurrensen tätnar då biltillverkare fortsätter att ge sig in på marknaden för batterier genom att tillverka sina egna eller investera i olika företag för att diversifiera leverantörskedjan.

Förra året lät Geely, Volvo Personvagnars moderbolag, meddela att de fram till 2025 planerar att globalt uppföra 5,000 stationer för batteribyte. Vid 2021 Wuzhen Internet Conference visade företaget upp teknologin som ligger bakom tjänsten och hela processen tog mindre än en minut. Tesla har tidigare utforskat batteribyte, men la den planen åt sidan för att i stället fokusera på sitt nätverk av snabbladdare.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

ALD köper LeasePlan för fem miljarder euro

Autovista24

ALD Automotive, ett leasingföretag som ägs av den franska banken Société Générale (SocGen), planerar att förvärva sin nederländska konkurrent LeasePlan för 4,9 miljarder euro i kontanter och aktier. Köpet kommer att skapa Europas största leasingföretag för bilar, under namnet NewALD.

När det nya företaget är etablerat kommer det att förvalta den största flottan av elektriskt laddningsbara fordon i Europa. De två företagen räknar med att slutföra affären i slutet av året, och SocGen kommer att inneha en 53-procentig andel i den nya verksamheten.

Frankrikebaserade NewALD kommer att ha en kombinerad flotta på 3,5 miljoner fordon. ALD förvaltar cirka 1,7 miljoner bilar medan LeasePlan har en flotta på 1,8 miljoner bilar i mer än 29 länder. Båda företagen säger att förvärvet gör det möjligt för dem att bygga upp en ledande global aktör inom mobilitet. De hoppas kunna dra nytta av trender så som övergången till fordon med nollutsläpp och förändrade ägarmönster.

Nytt kapitel

”Idag börjar ett nytt kapitel i vår historia med ett första steg mot att skapa NewALD,” säger ALD:s vd Tim Albertsen. ”Genom att kombinera ALD och LeasePlans många starka sidor kan vi förändra vår bransch och våra värdeerbjudanden till vår utökade kundbas. Denna transaktion skapar flera möjligheter för de gemensamma ledningsgrupperna och talangerna i båda företagen, över olika geografiska områden, att stötta vårt fokus på hållbarhet med en tydlig väg mot mobilitet utan utsläpp.”

En av LeasePlans tidigare majoritetsägare var Volkswagen (VW) Group. Den tyska biltillverkaren sålde 2016 sin 50-procentiga andel i företaget som en del av kostnadsbesparande åtgärder. Sedan dess har en grupp investerare, som inkluderar TDR Capital, förfogat över den.

Med det planerade förvärvet satsar SocGen på den snabba utvecklingen inom elektromobilitet. I samband med övergången till elbilar förväntas fler konsumenter och företag att välja flexibla lösningar. Där ibland uthyrning och leasing för att prova olika fordon, inklusive elbilar.

NewALD strävar efter att tillhandahålla utökade tjänster för att möta framtida marknadsbehov och kundernas förväntningar. Företaget planerar att investera i och utveckla nya mobilitetsprodukter för att bygga upp digitala affärsmodeller. Företaget vill fokusera på hållbar rörlighet och strävar efter att stödja övergången till elfordon genom att skapa globala partnerskap kring elektromobilitet.

Samverkan

”Den kombinerade verksamheten blir avgörande för att flytta bilindustrin från ägande till prenumerationsmodeller och mobilitet utan utsläpp,” säger Tex Gunning, vd för LeasePlan. ”NewALD kommer att driva en av de största flottorna av elfordon och kommer att fortsätta att sätta standarden för ESG-målen (vilka inbegriper: miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning) i mobilitetsbranschen.”

Affären visar hur europeiska banker utvidgar sin verksamhet för att utnyttja lönsamma affärsmöjligheter. För SocGen är leasingverksamheten särskilt lukrativ eftersom den franska banken planerar att göra fordonsleasing till en viktig pelare i sin verksamhet, vid sidan av privat- och investeringsbankverksamhet. Banken tillägger att transaktionen kommer att generera verksam samverkan på 380 miljoner euro i årlig vinst före skatt. SocGen säger också att de förbinder sig att förbli långsiktig majoritetsägare i NewALD.

Även andra banker visar ett växande intresse för leasingverksamhet. Förra månaden meddelade Stellantis att man förde ingående samtal med BNP Paribas, Crédit Agricole och Santander om en omorganisation av biltillverkarens leasing- och finansieringsverksamhet i Europa. Affären inväntar slutgiltigt godkännande från de berörda myndigheterna.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24.

Vänligen notera att denna artikel är en översättning av originalet som publicerades på engelska på Autovista24´s hemsida och kan innehålla mindre grammatiska fel. I händelse av diskrepans eller inkonsekvens mellan översättningen och den engelska versionen, ska den engelska versionen alltid ha företräde.

Ta mig till Autovista24

Mercedes-Benz övergår till agentmodellen för försäljning i Europa

Mercedes-Benz har ingått ett avtal med European Association of Mercedes-Benz Dealers (FEAC) om att införa en agentmodell i Europa. Biltillverkaren vill förändra förhållandet till sina försäljningspartners och tänker gradvis införa agentmodellen på flera kärnmarknader.

Agentmodellen är redan tillgänglig i Sverige, Österrike, Sydafrika och Indien. Företaget räknar med att lansera den i Storbritannien och på hemmamarknaden Tyskland under 2023. Den nya försäljningsmodellen kommer att fokusera på ett sömlöst nätverk mellan alla kontaktpunkter, vilket ger Mercedes-Benz möjlighet att ägna sig åt direktförsäljning till konsumenter.

Med agentmodellen utvecklas återförsäljare från butikssäljare till agenter som förblir den fysiska kontaktpunkten med konsumenten. Enligt denna modell blir OEM-företaget återförsäljare och därmed avtalspartner. Även om återförsäljarna förblir centrala för Mercedes-Benz kommer biltillverkaren, och inte återförsäljaren, att ingå försäljningsavtal med kunderna.

Återförsäljarna kommer endast att agera som mellanhand och får provision för sina tjänster. Något som i sin tur gör det lättare för tillverkaren att kombinera onlineförsäljning och fysisk försäljning, vilket ger OEM-företagen bättre möjligheter att kontrollera priserna.

Mercedes-Benz berättade för Autovista24 att agentmodellen skulle göra det möjligt för avtalspartnerna att fokusera på sina kärnverksamheter, medan försäljningscentret skulle ge mer stöd genom att utföra operativ verksamhet, såsom distribution, fakturering och marknadsföring.

Agentmodellen ska stå för hälften av nybilsförsäljningen

– Vår målsättning är att vi ska uppnå en ännu starkare kundlojalitet till vårt varumärke, Mercedes-Benz, runt om i hela världen. Vi har nu nått en viktig milstolpe för oss och våra partners i Europa. Utgångspunkten för att förändra vår försäljningsmodell är våra kunders förändrade beteende i en digital värld, säger Britta Seeger, styrelseledamot i Daimler (moderbolag till Mercedes-Benz), som ansvarar för försäljning.

– Agentmodellen hjälper oss att skapa ett smidigt nätverk mellan alla kontaktpunkter. Vi har ambitiösa mål som vi vill uppnå tillsammans med våra försäljningspartners: i slutet av 2023 ska mer än hälften av de nya Mercedes-Benz-bilarna som finns tillgängliga i Europa säljas via agentmodellen.

Fler tillverkare inför agentmodeller bland sina återförsäljare för att anpassa sig till den ökande efterfrågan från kunder som byter mellan online- och offline-kanaler under köpprocessen. Förra året enades alla Volkswagens återförsäljare om en ny försäljningsmodell för biltillverkarens ID.-familj, vilken består av eldrivna fordon (BEV). Nyligen bekräftade Stellantis att de, med början under 2023, kommer att inleda en omstrukturering av sitt europeiska återförsäljarnätverk, vilket kommer att omfatta deras premiummärken Alfa Romeo och Lancia.

En undersökning genomförd av managementkonsultföretaget Roland Berger fann att agentmodeller kan fungera som en ”gyllene medelväg” mellan direkt och indirekt försäljning. Detta skulle göra det möjligt för OEM-företag och återförsäljare att dra nytta av en mer centraliserad försäljningsmodell, vilket sammantaget skulle kunna minska tillverkarens distributionskostnader med 1–2 procentenheter på kort sikt och upp till 10 procentenheter på lång sikt.

Ett förutsägbart ramverk

Mercedes-Benz säger att agentmodellen ger kunder större valfrihet och erbjuder dem möjligheten att utbyta idéer med produktexperter i återförsäljarnätet, samtidigt som de kan ingå ett köpekontrakt online. Konsumenterna ges också möjligheten att enkelt komma i kontakt med försäljningspartners både digitalt och fysiskt. Andra fördelar för kunderna är ökad pristransparens och ett större utbud av fordon online.

– Med detta avtal skapar vi ett tydligt och förutsägbart ramverk för den europeiska försäljningen. Tillsammans med tillverkaren möter vi proaktivt förändrade marknadsförhållanden för att fortsätta att ligga steget före konkurrenterna och för att säkra investeringarna och företagets värde för agenterna i framtiden, säger Friedrich Lixl, FEAC:s ordförande.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Länder ska registrera ett hållbarhetslöfte kring elbilars batterier

Biltillverkare över hela världen kan snart krävas på intyg om att batterierna i deras elektriskt laddningsbara fordon (EV) ska hålla en viss standard som lovar mer hållbarhet. Detta kan öka konsumenternas förtroende eftersom tillförlitlig information om hur bra batterier presterar över tid kan lugna de kunder som oroar sig för att investera i elbilar.

EU och länder som Storbritannien, Kina och USA stöder ett förslag som säkerställer minsta hållbarhet för elbilsbatterier. Avtalet godkändes av World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, som hölls av FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE). Kanada, Japan och Sydkorea stöder också förslaget.

Reglering av batteriers försämring

De nya bestämmelserna skulle kräva att tillverkarna bevisar att deras elbilsbatterier förlorar mindre än 20% av sin ursprungliga kapacitet på fem år eller 100 000 km och mindre än 30% på åtta år eller 160 000 km.

Länderna kommer formellt att rösta för en bindande regel om batterilivslängd i mars 2022. De som är för den nya regeln måste bädda in den i sin nationella lagstiftning, som kan träda i kraft redan 2023.

UNECE sade att förslaget är ett stort steg för att markera den första internationella ansträngningen att reglera batteriförsämringen. Syftet är att förhindra användningen av lågkvalitativa batterier, vilket inte bara ökar konsumenternas förtroende, utan också förbättrar elbilarnas miljöprestanda. Det är avgörande att batterier som håller längre skulle minska trycket på leverantörskedjan av kritiska råvaror samtidigt som de minskar avfallet från använda batterier.

Enligt den föreslagna lagen kommer korrekt information om batteriets hälsa och återstående kapacitet att göras fritt tillgänglig för fordonsägaren, säger André Rijnders, ordförande för arbetsgruppen för föroreningar och energi (GRPE), som utvecklat detta lagförslag. ”Detta kommer att ge värdefull information för affärer med begagnade elbilar och andra byten av fordonsägare.”

Varje elbil skulle behöva rapportera sin batteristatus till de lokala myndigheterna via trådlös överföring eller ”andra sätt som avgörs av lokala förhållanden.”

IncentiveFörsäljningen av elbilar ökar

Länder runt om i världen är angelägna om att tvinga elbilstillverkare att bara använda batterier med en minimal lagringstid eftersom försäljningen av el- och hybridfordon ökar på stora marknader inklusive Europa, Kina och Nordamerika.

International Energy Agency (IEA) såg att rekordmängden tre miljoner nya elbilar registrerades 2020, en ökning med 41% från föregående år. Europa hade en marknadsandel på 10%. Enligt IEA:s prognoser kan elbilarnas globala marknadsandel uppgå till mellan 10,4% och 19% år 2025.

Vid FN:s senaste klimattoppmöte COP26 spelade elektrifiering en stor roll när ekonomierna tävlar om att nå välbehövliga klimatmål. Övergången till nollutsläppsfordon har tagit fart, där några av de största tillverkarna siktar på att omvandla all nybilsförsäljning till bilar med nollutsläpp till 2040 och till 2035 på ledande marknader.

Flera biltillverkare har lovat att avsluta försäljningen av fossilbränsledrivna fordon till 2040 – bland dem Volvo, Ford, General Motors och Daimlers Mercedes-Benz. Andra, som Volkswagen och Toyota, var frånvarande.

Den gröna NGO Transport & Environment varnade denna vecka för att Europas elbilsboom riskerar att stanna av, med svaga mål mellan 2022 och 2030 som inte kräver att fordonstillverkarna levererar sina planer för elbilar. Detta, sa NGO, kan resultera i 55 miljoner extra ton koldioxidutsläpp.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Volkswagen planerar att bygga en ny sajt för konceptbilen Trinity

Biltillverkaren Volkswagen (VW) har för avsikt att bygga en ny fabrik nära sitt tyska huvudkontor i Wolfsburg, där de planerar att tillverka en konceptbil som kan tävla med rivalen Tesla. Företaget sa att det går framåt med omvandlingen av deras huvudfabrik eftersom de har satt upp det ambitiösa målet att bli en världsledande tillverkare av elfordon.

Den nya fabriken ska användas för att bygga VW:s Trinity, en eldriven sedan med en SAE självdriven standard på nivå 4, som biltillverkaren planerar att lansera 2026. Produktionstiden ska bara ta 10 timmar, och Trinity-modellen sätter nya VW-standarder för räckvidd, laddningshastighet och digitalisering. Den korta produktionstiden matchar ambitionerna hos Tesla, som vill tillverka fordon på 10 timmar i sin planerade fabrik i Grünheide, nära Berlin.

Styrelsen måste fortfarande godkänna planen under de kommande veckorna, men VW bekräftade för Autovista24 att olika platser i närheten av Wolfsburg övervägs. Ett slutgiltigt beslut har ännu inte fattats.

Djärva planer

”Wolfsburg är symbolen för Volkswagens globala makt. Men konkurrenstrycket ökar, inte minst utanför vår egen dörr. Vi måste göra Wolfsburg redo för framtiden nu. Det innebär att tänka modigt, på ett nytt och entreprenöriellt sätt”, säger Ralf Brandstätter, vd för varumärket VW.

Företaget vill förvandla Wolfsburg till ett centrum som också fokuserar på framtidens mobilitet. Nya modeller som Trinity kommer att produceras med färre varianter, där hårdvaran till stor del är standardiserad. VW säger att fordonen då kommer att ha ”nästan allt ombord”, vilket ger kunderna gott om ”on demand”-funktioner. Sammantaget kommer detta att minska komplexiteten i produktionen avsevärt.

Företagsrådets ordförande Daniela Cavallo välkomnade beslutet att bygga en ny fabrik, efter en konflikt med VW:s vd Herbert Diess. VD:n hade anklagats för att sprida rädsla genom att varna för stora nedskärningar av jobb som snabbare produktionstider kan kräva. Diess har dock försökt lämna en rättelse till företagsrådet och berättade nyligen för personalen att det inte fanns några planer på att ta bort 30 000 jobb.

”Planerna för den nya Trinity-fabriken är djärva och därför helt rätt att genomföra. Vi säkrar sysselsättningen här genom att bygga en andra fabrik i Wolfsburg, säger Cavallo. ”Vi säkerställer också tydliga framtidsutsikter och på lång sikt en årlig produktion i det höga sexsiffriga intervallet.”

Företaget vill också modernisera sin huvudanläggning och testar för närvarande ett lokalt 5G-nätverk för produktionsverksamheten i Wolfsburg, som syftar till att på sikt konvertera sina anläggningar till smarta fabriker. Om detta pilotprojekt blir framgångsrikt avser biltillverkaren att rulla ut 5G-teknik för industriell serieproduktion i framtiden. Detta kan ha stor effekt på produktionsprocesser, men också nya affärsmodeller och erbjudanden.

”Med vår plan för Wolfsburg ger vi denna traditionella plats ett bindande långsiktigt perspektiv”, tillade Brandstätter. ”Det är bra för Volkswagen, bra för våra anställda, bra för regionen. Det visar att omvandling i Tyskland som industriort är möjlig. Denna omvandling kommer dock bara att fungera om den är ekonomisk. För att göra detta behöver vi ett omfattande lokaliseringspaket som vi kommer att diskutera med företagsrådet.”

Den tyska biltillverkaren lämnade nyligen sitt resultat för tredje kvartalet där de minskade sina förväntningar på leveranser eftersom de kämpar för att möta efterfrågan på grund av den pågående halvledarbristen som har påverkat fordonsindustrin. Bolaget sänkte också försäljningsförväntningarna och varnade för att risken för ”flaskhalsar” i utbudet av halvledare har intensifierats sedan andra halvåret. Leveranserna för i år förväntas nu ligga i linje med 2020.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Bosch skapar en europeisk leverantörskedja för halvledare

Den tyska teknikkoncernen Bosch, en av världens största leverantörer till fordonsindustrin, arbetar med att lösa den förödande krisen för komponentbristen som har ökat biltillverkarnas problem. Företaget vill skapa en europeisk leverantörskedjakedja för halvledare av kiselkarbid (SiC) som de säger kommer att åstadkomma en mer energieffektiv och hållbar ekonomi.

Teknikkoncernen leder nu ett konsortium som består av 34 företag, universitet och forskningsinstitut från sju europeiska länder som har slagit sig samman för att etablera en motståndskraftig europeisk leveranskedja.

Fordonsindustrin har sett ett pågående strukturellt underskott, där efterfrågan på halvledare är högre än förmågan att producera dem. Den världsomspännande komponentbristen har påverkat utbudet av produkter som är beroende av chip, inklusive inte bara bilar utan också en mängd elektronik.

‘Transform’

Som en del av ett projekt som döpts till ‘Transform’ som finansieras av EU, har Bosch och andra deltagare nu ägnat sig åt att titta på alla aspekter av att bygga en leverantörskedja, fokuserad på wafers och andra basmaterial, såväl som färdiga SiC-krafthalvledarenheter och kraftelektronik.

‘Målet med Transform-projektet är att säkra en ledande roll för Europa inom ny teknik baserad på kiselkarbid, säger Jens Fabrowsky, vice vd för Boschs fordonselektronikdivision.

Det offentligt finansierade projektet är planerat att pågå till 2024 och har en budget på över 89 miljoner euro. Det ansluter sig till en rad andra projekt som tittar på hållbara sätt att förbättra energieffektiviteten inom områden som bland annat elektromobilitet och förnybar energi. SiC-halvledare och de elektroniska komponenterna som innehåller dem ses som ”den mest effektiva användningen av den el som står till vårt förfogande”, säger Bosch.

SiC-marknaden kommer att växa

Företaget citerade en studie från marknadsundersökningsföretaget Yole, som förutspår att SiC-marknaden kommer att växa med i genomsnitt 30% per år till 2,5 miljarder dollar (2,2 miljarder euro) från och med nu fram till 2025. Efterfrågan på denna typ av teknologi kommer säkert att växa snabbt, särskilt när det gäller energitillämpningar som drivlinor för elfordon, laddningsstationer och infrastruktur för kraftförsörjning.

Projektet kommer också att titta på utvecklingen av ny SiC-teknik, som syftar till att säkerställa tillgången på maskiner och utrustning som behövs för att producera denna teknologi av europeiska leverantörer. Varför fokuserar Bosch specifikt på SiC-teknik? Därför att det för med sig många fördelar som kan spara avsevärda mängder energi, vilket gör det mer miljövänligt.

”Vanligtvis är chip i [halvledar-]enheter gjorda av ultraren kisel. I framtiden kommer detta dock i allt större utsträckning att ersättas av kiselkarbid, vilket erbjuder många fördelar jämfört med ren kisel”, säger Bosch.

”Kiselkarbidhalvledare uppvisar bättre elektrisk ledningsförmåga samtidigt som de garanterar att mycket mindre energi försvinner i form av värme. Dessutom kan kraftelektronikapplikationer med SiC-chips drivas vid mycket högre temperaturer, vilket gör att det krävs ett enklare kylsystem, vilket också sparar energi. Och slutligen har kiselkarbid en högre elektrisk fältstyrka, vilket betyder att komponenter gjorda av detta material kan ha en mindre design samtidigt som de levererar en högre effektomvandlingseffektivitet.

Bosch bekräftade nyligen att de ökar produktionen av chip i sina tyska och malaysiska fabriker. Företaget sa förra månaden att de skulle spendera 400 miljoner euro på sina fabriker i Dresden, Reutlingen och Penang. Bosch avser nu att systematiskt utöka sin halvledarproduktion, i hopp om att stödja sina kunder när den europeiska bilproduktionen fortsätter att falla på grund av chipkrisen.

I september föreslog Europeiska kommissionen en europeisk chiplag som täcker forsknings- och produktionskapaciteten, föranledd av den störande chipbristen. Kontinenten är starkt beroende av asiatiskt tillverkade chip och siktar på att göra Europa mer motståndskraftigt mot externa försörjningsunderskott.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Volvo vill att elbilar ska nå sin fulla potential

Volvo Cars (Volvo) har efterlyst ett globalt uppsving för investeringar i ren energiproduktion. Detta för att säkerställa att elektriskt laddningsbara fordon (EV) kan nå sin optimala potential när det gäller klimatnytta.

Uppmaningen kommer när regeringschefer samlas i Glasgow, Skottland, för COP26, för att arbeta med planer för att ta itu med klimatförändringarna.

Volvos tillkännagivande sammanfaller också med en nyligen publicerad rapport som analyserar livscykeln för koldioxidutsläpp som produceras av biltillverkarens senaste elbil. Ett av de viktigaste resultaten i rapporten är potentialen för betydande CO2-minskningar om bilar tillverkas och drivs med rena energikällor.

Den nya rapporten Life Cycle Assessment (LCA) för Volvo C40 Recharge tyder på att tillgången på ren energi för både tillverkning och laddning gör en enorm skillnad när det gäller att säkerställa en mer positiv koldioxideffekt.

Rapporten fann att genom att ladda C40 Recharge med energi som kommer från ren energi som vindkraft, är dess koldioxidlivscykel mindre än hälften av den för en traditionell, förbränningsmotordriven Volvo XC40.

Den avslöjade också att när man laddar XC40 med el genererad från rena källor, kommer dess livscykels CO2-avtryck ner till cirka 27 ton koldioxid, jämfört med 59 ton för en XC40 kompakt-SUV som drivs av en förbränningsmotor.

Helt elektriska till år 2030

Volvo Cars har varit föregångare i bilvärldens utveckling mot elektromobilitet. 2017 meddelade tillverkaren att alla nya modeller från 2019 skulle inkludera en elmotor som en del av drivlinan.

Tidigt 2021 meddelade Volvo sina planer att övergå helt till elbilsproduktion till år 2030. Utöver detta siktar företaget på att bli klimatneutralt 2025 och utveckla fossilfritt stål med batterileverantörer.

“Vi tog ett medvetet strategiskt beslut att bli en elbilstillverkare och en branschledare, men vi kan inte göra övergången till klimatneutralitet ensamma, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd.

”Vi behöver regeringar och energibolag runt om i världen som ökar sina investeringar i ren energikapacitet och relaterad laddningsinfrastruktur, så att helt elektriska bilar verkligen kan uppfylla sitt löfte om renare rörlighet.”

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Så banade Norge och popbandet A-ha väg för elbilsacceptansen

José Pontes, datachef på EV-volumes.com, överväger utvecklingen av det elektriskt laddningsbara fordonet (EV). Här fokuserar han på Norge – en av elektrifieringens ”first movers” och en indikator på vad som kan ligga framför oss.

För att veta mer om de sociala och ekonomiska konsekvenserna av transportelektrifiering behöver du inte gå längre än till Norge. Med för närvarande oslagbara marknadsandelar (62,5% batteridrivna elfordon (BEV), 22,2% plug-in elhybridfordon (PHEV), 15,3% andra) i år fungerar landet som en förhandstitt på framtiden för andra regioner.

Sedan den tredje generationen av elbilen startade för ett decennium sedan, var Norge den första marknaden att nå 1% marknadsandel i nyregistreringar av tekniken 2011. Det var den första marknaden där ett elfordon blev ett av 100 passagerarfordon (2014), och den första att uppnå tvåsiffriga siffror, både i marknadsandel (2014) och fordonsflotta (2020).

Därför är det tydligt att Norge kommer att vara det första landet i världen att slutföra elektrifieringsprocessen, med den extra fördelen att 98% av all el i landet kommer från förnybara källor, särskilt vattenkraft.

Sammanfattning av Norges fordonsmarknad

Källa: EV-volumes.com

Norge är en pionjär inom vägtransportelektrifiering och landet med den mest avancerade processen. Elfordon står för närvarande för 85% av all försäljning av personbilar, medan enbart BEV står för 63% av alla registreringar.

Intressant nog har PHEV:s marknadsandel varit relativt stabil sedan 2016. Samtidigt har BEV-fordon efter ett års stagnation 2016, återupptagit sin tidigare stadiga tillväxttakt. Detta är endast möjligt tack vare stabiliteten i köpincitamenten i Norge.

Räkna med att Norges elbilsandel kommer att representera nära 100% av den totala fordonsmarknaden 2023, med BEV-fordon som har mer än 95% av marknaden 2024. Detta föregriper landets 2025 mål för nollutsläppsfordon (ZEVs).

Tillväxttakten för fordon i Norge

Källa: EV-volumes.com

Som visas i det här diagrammet som dokumenterar tillväxthastigheterna för båda drivlinorna, upplevde PHEVs en brant tillväxt från 2014 till 2016, tack vare ökade incitament under andra halvan av 2013. Därefter har tekniken antingen följt den för BEV-fordon (2017 och 2020) eller sett en vikande försäljning (2018 och 2019).

BEV-fordon har, tack vare stabila incitament, upplevt en stadig tillväxt efter den klassiska jämna nedåtgående tillväxttakten på mogna marknader.

Totala flottans procentsatser

Källa: EV-volumes.com

Effekter på den totala personbilsflottan

När det gäller nyregistreringar är elektrifieringsprocessen nästan klar. Att byta ut den totala flottan av personbilar kommer att ta ytterligare några år, visar grafen ovan. Medan plugin-andelen i nyregistreringar redan ligger på 85%, är samma andel i den totala flottan av personbilar fortfarande 21%.

Trots detta är effekterna av den totala förbrukningen av fossila bränslen i landet redan synliga, eftersom Norge har sett en fallande bränsleförsäljning sedan 2017, med 3-5% årlig takt.

Värt att notera är att en effekt av den minskande försäljningen av fossila bränslen delvis beror på att vissa bensinstationer redan byter ut sina tankställen med snabbladdningsstationer.

Nivå på BEV-incitament

Hur höga är incitamenten?

Incitamenten i Norge är betydande. Även om tjänstebilar inte har särskilda förmåner eller incitament, har BEV-fordon flera betydande incitament, inte bara vid inköpstillfället, som befrielsen från 25% moms eller registreringsskatt, utan även under bilens livstid.

Dessa förmåner inkluderar reducerad vägskatt, användning av bussfiler, gratis vägtullar, färjor och parkering. De tre sistnämnda ändrades dock 2018, då lokala myndigheter fick rätt att ändra den kostnadsfria användningen av dessa tjänster.

Några av dessa är av särskild betydelse i vissa områden i Norge, som Bergen, där gratisfärjor kan innebära en stor besparing varje månad. Att korsa fjordarna med färja kan vara dyrt, så det är ingen överraskning att i områden som Bergen nämns detta incitament som det främsta skälet att köpa en elbil. Utöver detta finns det också några indirekta incitament, som speciella registreringsskyltar eller subventioner för hemladdare. Även om PHEV är mindre betydande har de också förmåner, nämligen betydande skattesänkningar.

Noll utsläpp

En annan viktig drivkraft för förändring är nollutsläppsmandatet, som ska börja gälla 2025, då alla nya personbilar, stadsbussar och LCV-registreringar bör vara nollutsläppsfordon (ZEV). Mandatet kommer också att verkställas för långfärdsbussar och tunga lastbilar år 2030, även om kravet endast kräver en 75% ZEV-kvot för de förstnämnda och en 50%-kvot för de sistnämnda.

För närvarande pågår diskussioner om att ändra incitamenten i den norska statsbudgeten för 2022, nämligen:

  • Sänkningen av den årliga trafikskatten skulle kunna tas bort.
  • PHEV-incitamenten ska minskas avsevärt, och den minsta elektriska räckvidden ska öka från 50 km till 100 km (WLTP).
  • En ökning av koldioxidskatten.

Förmåner och incitament inkluderar befrielse från köpskatt, köpincitament, moms, befrielse från importskatt och ägarskatt, användning av bussfiler, avgiftsbefrielse, gratis parkering och gratis färjor. De kan också omfatta skattebefrielse för naturaförmåner, avdragsrätt för debiteringskostnader, särskilda registreringsskyltar och subventioner för elbilar.

BEV-fordon per laddningspunkt

Källa: EV-volumes.com

Laddningsångestförhållandet

Elbilar betyder inte mycket utan en pålitlig laddningsinfrastruktur (CI). För BEV-framgång bör tre variabler uppfyllas:

  • Priset bör ligga nära ICE-modeller.
  • Räckvidden bör räcka till för köparnas behov och på så sätt undvika räckviddsångest.
  • Det bör finnas tillräckligt med CI för att undvika laddningsångest, något som kan vara lika skadligt för elbilsacceptansen som räckviddsångesten.

CI-underhåll måste också övervägas. De officiella siffrorna förutsätter att alla laddstationer är i drift, vilket inte är realistiskt, så frekvensen av stillestånd bör också beaktas.

Samma logik gäller för EV-föraren. När föraren förbereder en bilresa måste hen ha en plan B (eller till och med plan C) om den första laddstationen är stängd.

På grund av snabbare tillväxttakt i BEV-försäljningen har antalet fordon per laddplats vuxit avsevärt under åren, från två BEV-bilar per laddplats 2012, till 18 under 2019. Denna tillväxt har lett till köer vid vissa laddstationer. Lyckligtvis har CI-utvecklingen ökat avsevärt sedan dess, vilket stabiliserar detta viktiga förhållande.

Att äga en elbil blir det vanliga

Demografin för BEV-ägandet har förändrats och blivit mindre särskiljande från den totala marknaden, eftersom elbilssektorn mognar och smälter in i mainstream. En undersökning från 2016 av Transportokonomist Institutt (TOI), ett Oslo-baserat forskningscenter om ägande av elbilar, visade att familjer med BEV-fordon i genomsnitt var yngre (47 år mot 56 för ICE), högre utbildade, reste längre sträckor i arbetet (25 km mot 18 km), och ägde fler fordon per capita. Samma undersökning 2018 avslöjade att medelåldern för ägande av elbilar (51 år) kom närmare huvudmarknaden, med samma sak i de återstående indikatorerna.

Ytterligare studier visade att 59% av BEV-ägarna laddar hemma, en andel som växer till 74% för PHEV-ägare.

Intressant nog är de främsta skälen som presenteras för att köpa en BEV eller PHEV olika. Peer-to-peer-influenser identifierades som den främsta drivkraften för BEV-köp. På PHEV-sidan nämns återförsäljare och reklam som de främsta anledningarna till köp.

A-ha och en Fiat Panda

Vid första anblicken verkar det kalla klimatet i Norge inte vara det bästa stället att starta elbilsrevolutionen på, men vissa faktorer stämde överens. En av dem hade att göra med det norska popbandet a-ha och en Fiat Panda.

1989 tog två av bandmedlemmarna med sig en privatkonverterad Fiat Panda till Norge. När de körde genom Oslo vägrade de att betala vägtullar och efterföljande böter, i protest mot bristen på incitament för elbilar.

Den lilla Pandan konfiskerades mer än en gång, men när den auktionerades ut för att betala böterna ville ingen annan köpa bilen, så de två bandmedlemmarna köpte tillbaka den igen för ett symboliskt pris.

Detta hände mer än en gång och dessa bisarra händelser fick medieuppmärksamhet, stärkte elbilens popularitet och ledde slutligen till starten av elbilsincitamenten 1990 med en befrielse från importskatten.

Från och med då började elbilsrörelsen få en viss dragkraft och ytterligare incitament introducerades under 1990-talet. Detta gav ett lokalt startupföretag, Pivco, en snabbstart för att utveckla och introducera den lilla PIV3-modellen 1995. Det lilla norska företaget tillverkade 120 enheter, vilket motiverade dem att skapa en ny, mer kapabel modell, som de kallade PIV4.

Men utan tillräckliga intäkter för att finansiera sin utveckling hamnade företaget i allvarliga ekonomiska problem när den nya modellen var klar 1999. Ford förvärvade verksamheten och förvandlade PIV4 till Think City, med produktionen av elbilar i småstaden som startade 2001.

Efter bara ett år, 2002, efter 1 005 tillverkade enheter fick de förändrade vindarna i USA:s politik projektet att avslutas. Enheter som sålts i USA och Storbritannien återexporterades till Norge, den enda plats där elbilar fortfarande hade en efterfrågan i mitten av 2000-talet.

Återigen tog norska entreprenörer initiativet till att återuppliva den lilla elbilen och i november 2007 återupptogs produktionen av en ny och förbättrad Think City som såldes i 100 enheter på lite mindre än ett år.

2011 tjänade Norge på dessa tidigare ansträngningar och incitament för att bli en av fokusmarknaderna för introduktionen av en ny generation elbilar, som Nissan Leaf och Mitsubishi I-Miev.

Det var då som elbilsmarknaden började utvecklas mer markant. Även om incitamenten och laddinfrastrukturen redan fanns på plats, saknades det tilltalande modeller. Försäljningen växte från de tidigare hundra fordonen per år till över 2 000 enheter 2011. Volymerna överskred tröskeln på 1% marknadsandel, vid en tidpunkt då de flesta andra marknader fortfarande bara hade en symbolisk försäljning.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

BEV-registreringarna i Europa fortsätter att öka under tredje kvartalet

Officiella siffror visar att övergången till elektriskt laddningsbara fordon (EVS) tar fart när konsumenterna i EU fortsätter att välja mer miljövänliga bilar.

Med regeringar över hela blocket som måste möta strikta mål om koldioxidutsläpp, har biltillverkare och förare dragit fördel av incitament och subventioner för elbilar. Medan registreringarna av elbilar ökade under årets tredje kvartal, såg fossilbränslebilar en tydlig nedgång.

Källa: ACEA

European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) fann att marknadsandelen för elbilar fortsatte att öka under tremånadersperioden. Under kvartalet stod batteridrivna fordon (BEV) och laddhybrider (PHEV) för 9,8% respektive 9,1%. Det betyder att i hela EU utgjorde elbilar nästan 19% av alla nybilsregistreringar.

Ökningen kunde ses på Europas stora fordonsmarknader då Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien samtliga rapporterade en ökande efterfrågan på BEV-bilar. Över hela EU ökade registreringen av BEV-bilar med nästan 57% på årsbasis till mer än 212 000 enheter under tredje kvartalet. ACEA sa att detta skedde ”trots den totala nedgången i registreringar av nya bilar under tremånadersperioden, med tillväxt som förstärks av BEV-incitament på olika marknader.”

Registreringen av PHEV-modeller ökade också med nästan 43% till mer än 197 000 enheter. Efterfrågan var särskilt stark i Italien och Spanien.

Får upp farten

Biltillverkare i Europa har ökat takten för att bygga fler fabriker för tillverkning av elbilsbatterier för att möta den ökande efterfrågan på elbilar. EU planerar ett effektivt förbud mot fordon med förbränningsmotorer (ICE) från 2035 och därför måste OEM-tillverkare snabbt anpassa sig till den snabba övergången till elbilar.

En ny serie tillkännagivanden gör klart att tillverkare är angelägna om att bygga fler fabriker och utöka sina elektrifieringsinsatser. Till exempel planerar Ford att investera 230 miljoner pund (€272 miljoner euro) i sin anläggning i brittiska Halewood där man har för avsikt att bygga elmotorer för märkets framtida elbilar.

Även om ICE-fordon inte kommer att försvinna från vägarna 2035, blir de mindre attraktiva för konsumenterna. ”Konventionella bensin- och dieselbilar fortsatte att tappa mark och absorberade nästan helt effekten av den totala nedgången i bilregistreringar de senaste tre månaderna”, sade ACEA.

Från juli till september minskade registreringarna av bensinbilar – som fortfarande är storsäljare och stod för nästan 40% av nybilsmarknaden – med 35% till cirka 855 000 enheter. Totalt sett sjönk deras andel från nästan 48% under tredje kvartalet 2020 till under 40% i år.

Dieselbilar gick sämre. Registreringarna av nya dieselbilar mer än halverades inom EU, och minskade från nästan 770 000 bilar förra året till cirka 380 000 under tredje kvartalet 2021. Dieselbilar stod för mindre än 18% av marknaden – mindre än elhybridfordon (HEV), vilket har en andel på över 20%.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24

Blomstrande marknader för begagnade bilar i Europa? Ja, men inte för alla drivlinor

Covid-19 har stimulerat efterfrågan på begagnade bilar men halvledarbristen har begränsat utbudet. Marknaden för begagnade bilar i Europa går utan tvekan utmärkt. Dr Christof Engelskirchen, chefsekonom för Autovista Group, utforskar vilka drivlinor som vinner, vilka som förlorar och varför.

Europas marknader för begagnade bilar har tagit sig ganska oskadda igenom de senaste kriserna som plågat bilindustrin. Efter en inledande nedgång i priserna, som var mer uttalad i Sverige och Finland (se diagram nedan) som inte hade någon eller en mycket begränsad nedstängning av återförsäljare på grund av covid-19, återhämtade sig alla marknader snabbt och presterar över nivåerna före pandemin. Trenderna pekar fortfarande uppåt. I diagrammen och tabellerna nedan visar vi prisindex för begagnade bilar, kontrollerade för förändringar i mixen. De fångar prisutvecklingen för samma urval av fordon från vecka till vecka. Stigande kurvor visar att återförsäljare kan få mer pengar för samma bil.

Prisindexutveckling från februari 2020 till augusti 2021 – viktat efter drivlinatyper/åldersgrupper

Graf prisindex
Källa: Autovista Group Residual Value Intelligence

Storbritannien presenterar den mest fluktuerande marknaden för begagnade bilar, eftersom Brexit och utmaningar i leveranskedjan som är unika för denna importmarknad har lagt bränsle på elden. Priserna för begagnade bilar har ökat med 19% i Storbritannien jämfört med för 18 månader sedan.

Priserna i Polen har stigit kraftigt (+13%) tack vare en snabb ekonomisk återhämtning och den fortsatta utbudsbristen på begagnade bilar, som fanns i överflöd före 2020.

Inte i samma storleksordning, men ändå konsekvent över hela Europa, höjer uppdämd efterfrågan och en ekonomisk återhämtning upp priserna på begagnade bilar. Alla europeiska marknader har sett en rejäl uppgång, men på nivåer runt 5-9% i snitt. Detta stämmer överens med den snabba ekonomiska återhämtningen efter nedstängningar och med otillfredsställt uppdämd efterfrågan.

Rekordpriser på diesel- och bensinbilar

Diesel- och bensinbilar står fortfarande för ungefär 95% av alla begagnade bilar i Europa. Medan dieselmarknadsandelarna sjunker snabbt för nya bilar, minskar deras andel på marknaderna för begagnade bilar i mycket långsammare takt. Dieselmodeller utgör fortfarande nästan hälften av affärerna med begagnade bilar på många marknader. Om vi tittar på hur deras priser har utvecklats under de senaste 18 månaderna kan vi se att de är de sanna vinnarna efter pandemin (se diagrammet nedan).

I Österrike har priserna på dieselbilar ökat med 7% jämfört med nivåerna före pandemin och bensinbilar med 6%. Den riktning som Österrike har tagit är representativ för vad vi ser hända på många marknader. Omfattningen av var och en av trenderna varierar dock mellan olika marknader.

Den visar också att köpare av begagnade bilar ännu inte har antagit elektriskt laddningsbara fordon (EV) som ett alternativ till förbränningsmotorn (ICE).

Prisindexutveckling från februari 2020 till augusti 2021 i Österrike – efter bränsletyp i olika åldersgrupper

Källa: Autovista Group Residual Value Intelligence

När vi går en nivå djupare har äldre begagnade bilar (54-90 månader) och budgetbilar (91 månader och äldre) fortfarande särskilt hög efterfrågan och driver dessa kurvor uppåt.

Svåra tider för BEV-bilar på Europas marknader för begagnade bilar

Återförsäljare har ställts inför utmaningar med att sälja batteridrivna fordon (BEV) under de senaste 18 månaderna. Med undantag för Storbritannien (se tabell nedan), där BEV-priserna steg med 2,8%, har priserna ställts under press. Detta är inte förvånande och beror på en kombination av faktorer:

  • BEV-fordon står inför en högre livscykelavskrivning på marknaden för begagnade bilar när nya modeller kommer in på marknaden. Dessa erbjuder högre lämplighet för daglig användning till liknande listprisnivåer. Vi har nyligen utforskat dessa begagnatutmaningar för BEV-fordon mer i detalj.
  • Höga incitament för BEV-fordon på många marknader förvärrar problemet. Österrike, Frankrike, Tyskland, Spanien och många andra marknader erbjuder betydande och direkta köpincitament, vilket sänker transaktionspriserna. Denna prispress påverkar även direkt marknaderna för begagnade bilar.
  • Marknaderna för begagnade bilar har (ännu) inte antagit BEV som ett alternativ till ICE-fordon. Detta kommer bara att vara en tidsfråga, men det kräver uppmärksamhet från regeringar och intressenter eftersom ett ökande antal BEV-fordon snart kommer att dyka upp på Europas marknader för begagnade bilar.

Prisindexutveckling 28 augusti 2021 jämfört med 2 februari 2020 i procent för utvalda länder – efter bränsletyp i olika åldersgrupper

Källa: Autovista Group Analysis

Fler incitament för BEV-ägande

Europas gröna agenda är en av de starkaste industripolitik vi har sett på ett tag. Därför är elektrifiering en megatrend för fordon, som är lättare att förutse än andra trender. Under de kommande åren kommer vi att fortsätta att observera utfasningen av rena ICE-fordon eftersom OEM-tillverkare försöker följa skärpta koldioxidkrav. Vi räknar med att detta kommer att visa sig i stabila, och eventuellt stigande, restvärden för ICE-fordon under de kommande åren – för både bensin- och dieselvarianter. Dessa är fortfarande efterfrågade på många europeiska marknader, särskilt där ekonomierna återhämtar sig snabbt och hos de som har varit beroende av import av begagnade bilar för att möta sina krav på rörlighet.

Regeringar och städer bör stimulera efterfrågan på begagnade BEV-bilar genom att uppmuntra inte bara köpet utan också deras ägande. Det finns gott om idéer och fallstudier där ute – inte bara i Norge – som kan fungera som ritningar för hur man driver på marknaden för begagnade BEV-fordon.

Vi har nu värdefulla bevis på vilka transaktionsprisnivåer efterfrågan på elbilar stimulerar. OEM-tillverkare måste arbeta hårt för att nå dessa transaktionspriser utan att alltför länge till förlita sig på statliga subventioner. De kommer också att fasas ut under det kommande decenniet.

Detta innehåll presenteras till dig av Autovista24

Ta mig till Autovista24